Dynasty tietopalvelu Haku RSS Vetelin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Veteli/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Veteli/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 30.10.2023/Pykälä 133


 

Lausunto Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselle Valtatie 13 Puukallion alikulkukäytävän rakentaminen Veteli, tiesuunnitelma ja tiesuunnitelmasta annetut muistutukset

 

KHALL 30.10.2023 § 133  

16/10.03.01.00/2023  

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja

 

Etelä-Pohjanmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)

on laatinut yhdessä Vetelin kunnan kanssa liikennejärjestelmästä ja

maanteistä annetun lain LjMTL, 503/2005 mukaisen tiesuunnitelman

Valtatie 13 Puukallion alikulkukäytävän rakentaminen, Veteli.

 

ELY-keskus pyytää, että Vetelin kunta antaa ELY-keskukselle lausunnon

tiesuunnitelmasta ja siitä mahdollisesti tehdyistä muistutuksista

(toimitetaan eri lähetekirjeellä nähtävilläoloajan päätyttyä) sekä kuntaa

liittämään lausuntoonsa

 

- tiesuunnitelman käsittämälle alueelle hyväksytyistä oikeusvaikutteisista

kaavoista (yleiskaava, asemakaava tai ranta-asemakaava). Kaavaote

kaavamääräyksineen tulee toimittaa jokaisesta kaavasta erikseen,

pelkkä kaavayhdistelmä ei ole riittävä. Jos ajantasaiset kaavaotteet ja -

määräykset sisältyvät nähtäville asetettavaan suunnitelma-aineistoon,

ei niitä tarvitse toimittaa lausunnon liitteenä uudelleen.

 

ELY-keskus pyytää Vetelin kuntaa lausuntoa antaessaan kiinnittämään

huomiota seuraaviin tiesuunnitelman käsittelyä ja sisältöä koskeviin

asioihin:

 

- Tiesuunnitelmaa koskevat muistutukset toimitetaan ELY-keskukselle

ennen nähtävänäoloajan päättymistä (LjMTL 27 §). ELY-keskus varaa

kunnalle, mahdollisuuden lausua suunnitelmasta tehdyistä

muistutuksista (LjMTL 27 a §). ELY-keskus täydentää kunnan

lausuntopyyntöä nähtävilläoloajan jälkeen, jos suunnitelmasta on

jätetty kuntaa koskevia muistutuksia.

 

- Tiesuunnitelma voidaan hyväksyä vastoin voimassa olevaa

asemakaavaa, jos kyse on vaikutuksiltaan vähäisestä poikkeuksesta ja

kunta ja ne kiinteistönomistajat, joihin poikkeus välittömästi vaikuttaa,

sitä puoltavat. Tietä ei kuitenkaan saa rakentaa vastoin

oikeusvaikutteista kaavaa.

 

- Valtatien 13 suoja-alue ulotetaan 30 metrin etäisyydelle ajoradan

keskiviivasta. Suoja-alue voidaan osoittaa myös asemakaava-alueelle.

 

- Valtatielle 13 määrätään tiesuunnitelmassa liittymäkielto, ja sille

sallitaan vain suunnitelman mukaiset liittymät. Valtatielle 13 voidaan

myöntää lupa uuden yksityisen tien liittymän tai maatalousliittymän

tekemiseen vain perustellusta syystä.

 

- Tiesuunnitelmassa ei päätetä valtatien 13 maatalousliittymistä. Niitä

koskevat huomautukset tulee osoittaa suoraan ELY-keskukselle.

 

ELY-keskus pyytää Vetelin kuntaa ilmoittamaan tai ottamaan kantaa

lausunnossaan seuraaviin asioihin:

 

- Kunnan tekemät vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet

(aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman

nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)

 

- Onko tiesuunnitelmassa otettu huomioon (valtakunnallisen ja)

alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutuminen

kunnan alueella?

 

- Kunnan lausunnon ajankohtana voimassa olevat tai valtuuston

hyväksymät oikeusvaikutteiset yleis-, asema- ja ranta-asemakaavat,

sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia tiesuunnitelman kanssa. Jos

kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavassa

suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kuntaa yksilöimään muuttuneet

kaavat lausunnossaan.

 

- Muuttaako kunta tarvittavat kaavat tiesuunnitelman mukaiseksi, jos ne

eivät ole yhdenmukaisia?

 

- Laatiiko kunta tiesuunnitelman ratkaisuihin ja toteuttamiseen liittyvät

omat suunnitelmansa sekä vastaako kunta suunnitelmien

käsittelyprosessista hankkeen toteuttamisen edellyttämässä

aikataulussa?

 

- Onko kunnalla huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin siltoihin tai

muihin merkittäviin rakenteisiin?

 

- Salliiko kunta seuraavia tiesuunnitelmassa esitettyjä pysyviä

toimenpiteitä tehtävän asemakaava-alueellaan: kuivatusjärjestelyt,

kuten laskuojat tai -johdot?

 

 -Salliiko kunta seuraavia tiesuunnitelmassa esitettyjä työnaikaisia

toimenpiteitä tehtävän asemakaava-alueellaan: kiertotien tai

liikennejärjestelyjen sijoittaminen, tiettyjen katuyhteyksien käyttö

toteutuksen aikana (jne)?

 

- Onko kunnalla huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin

asemakaava-alueen ulkopuolisiin maantien rakentamisen ajaksi

varattaviin, kiertoteihin tai varattavien yksityisten teiden tekemiseen

ja/tai käyttöön?

 

- Osallistuuko kunta maantien tekemisestä aiheutuviin rakentamis- ja

kunnossapitokustannuksiin tiesuunnitelman kustannusarviossa

esitetyllä tavalla? Hankkeen kokonaiskustannukset on arvioitu

1 162 982 euroksi (MAKU-ind. 140, 2015 = 100, alv 0 %). ELY-keskuksella hankkeelle on varattuna 500 000 €. Kunnan

kustannusosuudeksi esitetään edellä mainitun summan (500 000 €)

ylittävä osuus. Kustannusarviossa kunnan kustannusosuudeksi on

arvioitu 630 399 €.

 

- Onko kunta valmis luovuttamaan maantien tekemiseen tarvittavan

omistamansa maa-alueen korvauksetta tietarkoituksiin?

 

- Sitoutuuko kunta siihen, että ELY-keskus toimii hankkeen

urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana myös tiehankkeen

aiheuttamien välttämättömien katujärjestelyiden osalta?

 

- Suostuuko kunta vastaamaan maantien alittavan alikulkusillan

alapuolisten rakenteiden, maantien alittavan yhteyden

kuivatusjärjestelyihin kiinteästi liittyvän pumppaamon ja sen

rakenteiden kunnossapidosta ja käyttökustannuksista sen jälkeen, kun

valtatie 13 on rakentamistyön valmistuttua luovutettu yleiseen

liikenteeseen?

 

Kunnan lausuntoon pyydetään liittämään vastineet muistutuksiin ja  muu lausuntoon liitettävä materiaali.

 

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Jyrkkä Hannu

 

 

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus antaa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselle seuraavan lausunnon Valtatie 13 Puukallion alikulkukäytävän tiesuunnitelmasta ja tiesuunnitelmasta annetusta muistutuksesta.

- Kunnan tekemät vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet
(aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman
nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)

Aloittamisesta ilmoittaminen ja kuuluttaminen on toteutettu Kuntalain mukaisesti ja ajoitus Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen ohjeistuksen mukaisesti.

- Onko tiesuunnitelmassa otettu huomioon (valtakunnallisen ja)
alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutuminen
kunnan alueella?
Kyllä.

- Kunnan lausunnon ajankohtana voimassa olevat tai valtuuston
hyväksymät oikeusvaikutteiset yleis-, asema- ja ranta-asemakaavat,
sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia tiesuunnitelman kanssa. Jos
kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavassa
suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kuntaa yksilöimään muuttuneet
kaavat lausunnossaan.

- Muuttaako kunta tarvittavat kaavat tiesuunnitelman mukaiseksi, jos ne
eivät ole yhdenmukaisia?
Kyllä.

- Laatiiko kunta tiesuunnitelman ratkaisuihin ja toteuttamiseen liittyvät
omat suunnitelmansa sekä vastaako kunta suunnitelmien
käsittelyprosessista hankkeen toteuttamisen edellyttämässä
aikataulussa?
Kyllä.

- Onko kunnalla huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin siltoihin tai
muihin merkittäviin rakenteisiin?
Ei.

- Salliiko kunta seuraavia tiesuunnitelmassa esitettyjä pysyviä
toimenpiteitä tehtävän asemakaava-alueellaan: kuivatusjärjestelyt,
kuten laskuojat tai -johdot?
Kyllä.

-Salliiko kunta seuraavia tiesuunnitelmassa esitettyjä työnaikaisia
toimenpiteitä tehtävän asemakaava-alueellaan: kiertotien tai
liikennejärjestelyjen sijoittaminen, tiettyjen katuyhteyksien käyttö
toteutuksen aikana (jne)?
Kyllä.

- Onko kunnalla huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin
asemakaava-alueen ulkopuolisiin maantien rakentamisen ajaksi
varattaviin, kiertoteihin tai varattavien yksityisten teiden tekemiseen
ja/tai käyttöön?
Ei.

- Osallistuuko kunta maantien tekemisestä aiheutuviin rakentamis- ja
kunnossapitokustannuksiin tiesuunnitelman kustannusarviossa
esitetyllä tavalla? Hankkeen kokonaiskustannukset on arvioitu
1 162 982 euroksi (MAKU-ind. 140, 2015 = 100, alv 0 %). ELY-keskuksella hankkeelle on varattuna 500 000 €. Kunnan
kustannusosuudeksi esitetään edellä mainitun summan (500 000 €)
ylittävä osuus. Kustannusarviossa kunnan kustannusosuudeksi on
arvioitu 630 399 €.
Kyllä. Vetelin kunta kuitenkin edellyttää, että kunnan edustaja voi osallistua alikulun kilpailutus- ja rakentamisvaiheeseen yhtenä hankintayksikön edustajana, sekä ehdottaa ELY:lle, että rakentamisen kokonaiskustannusten ylittäessä kustannusarvion ylittyneet kustannukset jaetaan kunnan ja ELY:n kesken tasan.

- Onko kunta valmis luovuttamaan maantien tekemiseen tarvittavan
omistamansa maa-alueen korvauksetta tietarkoituksiin?
Kyllä.

- Sitoutuuko kunta siihen, että ELY-keskus toimii hankkeen
urakkasopimuksen mukaisena rakennuttajana myös tiehankkeen
aiheuttamien välttämättömien katujärjestelyiden osalta?
Kyllä.

- Suostuuko kunta vastaamaan maantien alittavan alikulkusillan
alapuolisten rakenteiden, maantien alittavan yhteyden
kuivatusjärjestelyihin kiinteästi liittyvän pumppaamon ja sen
rakenteiden kunnossapidosta ja käyttökustannuksista sen jälkeen, kun
valtatie 13 on rakentamistyön valmistuttua luovutettu yleiseen
liikenteeseen?
Kyllä.

Tiesuunnitelmasta on annettu yksi vastine. Tiesuunnitelmassa on otettu huomioon kulkuyhteydet viereiselle asuinkiinteistölle sekä Lehtisaarentien jatkeen varrella oleville elinkeinon harjoittajille.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 __________