RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Veteli/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Veteli/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 03.10.2023/Pykälä 66
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Poissaolomalli | ||
Keskustelupohja huoltajan kanssa käytävään keskusteluun (9) | ||
Keskustelupohja oppilaan kanssa käytävään keskusteluun |
Esi- ja perusopetuksen poissaolomalli
SIVLTK 03.10.2023 § 66
299/12.00.00/2023
Valmistelija Sivistysjohtaja
Perusopetuslain 26 pykälän muutos astui voimaan 1.8.2023. Laissa sanotaan, että opetuksen järjestäjän tulee ennaltaehkäistä perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja sekä seurata ja puuttua niihin suunnitelmallisesti. Opetuksen järjestäjän tulee ilmoittaa luvattomista poissaoloista oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.
Poissaolojen ehkäisemisessä on tärkeää huomioida seuraavat näkökulmat koulun arjessa:
- Vahvistetaan läsnäoloa tukevaa koulun toimintakulttuuria, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
- Tuetaan ja arvostetaan hyviä oppilaiden ja opettajien välisiä suhteita.
- Vahvistetaan hyvää vuorovaikutusta ja yhteistyötä kodin kanssa.
- Vahvistetaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Huomioidaan ja poistetaan yleisimmät osallistumisen esteet.
- Taataan turvallinen oppimisympäristö ja ehkäistään kiusaamista.
- Ymmärretään poissalojen merkitys oppimiseen ja hyvinvoinnin riskitekijänä.
- Seurataan poissaoloja suunnitelmallisesti yksilö- ja ryhmätasolla.
Miksi poissaolojen seuraaminen ja niihin puuttuminen on tärkeää?
- Varhainen puuttuminen ehkäisee poissalojen jatkumista ja poissaolojen mahdollisia vaikutuksia oppimiseen ja koulunkäyntiin.
- Myös sairauspoissaolot ja etukäteen anotut lomat voivat aiheuttaa haasteita oppimiselle ja koulunkäynnille. Siksi on tärkeää huomioida kaikentyyppiset poissaolot.
- Mitä säännöllisemmiksi ja pitkäkestoisimmiksi poissaolot käyvät, sitä hankalampaa oppilaan on palata takaisin säännölliseen koulunkäyntiin. Tämä takia koulupoissaoloihin on puututtava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
- Jotta oppilaalle voidaan tarjota oikeat tukitoimet, on tärkeää selvittää oppilaan poissaolon syyt ja etsiä yhteistyössä kodin kanssa tarkaisuja oikean ja oikea-aikaisen tuen saamiseksi oppilaalle. Yhdessä lisäämme koululäsnäoloa.
Koulupoissaolojen systemaattiseen seurantaan ja varhaiseen puuttumiseen (oppilaiden yhdenvertainen kohtelu poissaoloihin puuttumisessa) on laadittu OPH:n rahoittamassa SKY-hankkeessa toimintamalli, joka otetaan laajasti käyttöön koko maakunnan alueella. Seuranta tapahtuu 30 / 60 / 90 / 120 / 150 poissaolotunnin kohdalla. Toimintasuunnitelma selkiyttää eri toimijoiden roolit ja vastuut ja poissaolojen seurantaan tulee Wilmaan ”liikennevalot” ns. wilmapotti, joka mahdollistaa poissaolojen seurannan värillisillä herätteillä niin luokanopettajalle/luokanohjaajlle kuin huoltajille.
Koulupoissaolot jaetaan seuraavasti:
Ei huolta herättävä poissaolo
- anotut lomat
- yhtäjaksoinen sairauspoissaolo
Huolta herättävä poissaolo
- luvattomat poissaolot
- toistuvat yksittäiset (sairaus) poissaolopäivät ja kun poissaoloissa näkyy tietty kaava
Luokanopettaja/luokanvalvoja keskustee yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa poissaolojen vaikutuksesta oppimiseen ja koulunkäyntiin sekä mahdollisista tukitoimenpiteistä.
Kun kyse on huolta herättävistä poissaoloista suositellaan perusteellista kartoitusta poissaolojen taustalla olevien syiden selvittämiseksi. Kartoituksen perusteella laaditaan tarvittavat tukitoimet. Tämä tehdään yhteistyössä oppilaan, huoltajien, luokanvalvojan/luokanopettajan ja opiskeluhuollon henkilöstön kanssa (kuraattori ja/tai kouluterveydenhoitaja ja/tai koulupsykologi).
Koulupoissaolon toimenpiteet kirjataan ja päivitetään oppilaan Wilmaan Tuki-välilehdelle.
Liitteenä
Poissaolomalli
Keskustelupohja huoltajan kanssa käytävään keskusteluun
Keskustelupohja oppilaan kanssa käytävään keskusteluun
Oheismateriaalina
Kansalliset poissaololuokitukset ja poissaolojen seuranta
Lisätietoa koulupoissaoloista
Yhteisellä koulutiella: Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen OKM 2023
Esittelijä Sivistysjohtaja Keltti-Heikkilä Maria
Päätösehdotus Sivistyslautakunta päättää ottaa käyttöön liitteen mukaisen poissaolomallin välittömästi. Poissaolomallista tiedotetaan oppilaita ja huoltajia. Opettajille järjestetyn vesokoulutuksen lisäksi mahdollistetaan myös myöhemmässä vaiheessa poissaolomalliin liittyvän lisäkoulutuksen järjestäminen. Sivistyslautakunta antaa rehtorille, apulaisjohtajalle ja koulusihteerille tehtäväksi yhteistyössä Visman kanssa valmistella tarvittavat muutokset Wilmaan (sisältäen mm. ”liikennevaloherätteet” ja poissaolomallin mukaisen Tuki-välilehden Lokikirjalle).
Päätös Hyväksyttiin.
__________
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |