Dynasty tietopalvelu Haku RSS Lestijärven kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Lestijarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Lestijarvi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaustisen seutukunnan johtoryhmä
Muistio 13.02.2025/Asianro 11


 

TAHTO - Tavoitteena yhdenvertainen ja tasa-arvoinen jatkuva oppiminen -hankkeen kuntavastinrahoitus

 

Kaustisen seutukunnan johtoryhmä 13.02.2025 § 11  

7/00.04.02/2025  

 

 

Valmistelija hallintopäällikkö Minna Kauppinen, p. 050 500 2102

 

Jyväskylän yliopisto / Kokkolan yliopistokeskus Chydenius hakee kunta­vas­tinrahoitusta TAHTO – Tavoitteena yhdenvertainen ja tasa-arvoinen jatkuva oppiminen -hankkeelle yhteensä 2.350 euroa, suunniteltu toteutusaika 1.1.2025 – 31.12.2026.

 

Tasa-arvoisella ja yhdenvertaisella kouluttautumisella on merkittävä vaiku­tus yksilön toimintakykyyn ja kuuluvuuden tunteeseen. Kestävä ja yksilöl­lisesti mukautuva koulutus-, opinto- ja työelämänpolku tukee erityisen terve­tulleiden ryhmien edustajien kiinnittymistä osaksi jatkuvaa oppimista.

 

Tavoitettavuuden, saavutettavuuden, osallisuuden, kiinnittymisen ja toimin­ta­kulttuurin kehittäminen ovat keskiössä TAHTO-hankkeessa, minkä valta­kunnallinen verkosto pyrkii muodostamaan yhteisiä keinoja jatkuvan oppi­misen polkujen edistämiseen. Verkosto koostuu eri oppilaitosten, koulu­tuksen järjestäjien, vapaan sivistystyön, kunta ja sivistystoimen organi­saa­tioiden henkilöstöstä. Hankkeen tavoitteena on toteuttaa neljä työpakettia, jotka toimivat jatkumon kaltaisena kattavana ja vaikuttavana kehitysaihiona eri kohderyhmille.

 

Kohderyhmät

 

Toisen asteen oppilaitokset vapaa sivistystyö, korkeakoulut, yksityiset koulutussektorit, oppilaitokset, edellä mainittujen toimijoiden henkilökunta. Hanke pyrkii valtakunnalliseen vaikuttamiseen ja verkostotoimintaan. Alueellisesti eri kohderyhmät jakautuvat:

Etelä/Keski-Suomi: Jyväskylän yliopisto, Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto

Itä-Suomi: UEF, Kainula opisto, Kainuun ammattiopisto KAO

Länsi-Suomi: Kokkolan suomalainen lukio, Kokkola opisto, Kpedu, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Centria ammattikorkeakoulu, Luovi, Kokkolan perusopetus, Keski-Pohjanmaan kansanopisto, Kaustisen musiikkilukio, Etelä-Pohjanmaan opisto, Kokkolan suomalainen lukio, Kurikkalan Setlementti ry/Kurikan kansalaisopisto,

Pohjois-Suomi: Lapin yliopisto, Redu, Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto, Haapaveden opisto, Oulun ammattikorkeakoulu, Jelppiverkko/Oulaisten kaupunki

 

Tulokset ja vaikutukset

 

Hankkeen konkreettisia tuloksia ovat:

TYÖPAKETTI 1: 1) Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus suunnitelmien laatiminen, toteuttaminen ja seuranta kohderyhmä organisaatioissa sekä sidosryhmä organisaatioissa. 2) Kohderyhmät kehittävät aktiivisesti toimintakulttuuriaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.

TYÖPAKETTI 2: 1) Laadittujen suunnitelmien avulla toimijat pystyvät hank­keen tukemana, kehittämään erityisen tervetulleiden ryhmien yksilöiden tehokkaampaa tavoitettavuutta esimerkiksi yhteishauissa, koulutukseen kiin­nittymisessä sekä jatkuvan oppimisen edistämisessä. 2) Kohderyhmien yksilöllisen, ohjaavan ja joustavan toimintamallin käytäntö konkretisoituu ja juurtuu osaksi organisaation toimintamallia.

TYÖPAKETTI 3: 1) Valtakunnallinen verkostoituminen, työllisyyskokeilut, pilotoinnin konkreettinen toteutus ja sen raportointi. 2) Pilotoinnin avulla pystytään konkreettisesti todentamaan erityisen tervetulleiden ryhmien yksilöiden parempi tavoitettavuus, joustava siirtyminen kouluttautumisesta työharjoitteluun ja lopulta työelämään. Työpakettien tuloksena syntyy alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittäviä ratkaisuja erityisen terve­tul­leiden ryhmien tavoittamiseen jatkuvan oppimisen piiriin ja joustavasti myös työelämään tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Laadullisesti ja määrällisesti näitä tuloksia voidaan mitata mm. yhteishaun diversiteetin kehittymisellä, erityisen tervetulleiden yksilöiden koulutukseen pääsemisenä sekä uusina yhteistyöavauksina kohderyhmän ja niiden sidosryhmien välille.

 

Määrällisesti hankkeen tuloksia voidaan mitata webinaarien, työpajojen ja ohjausryhmien lukumäärässä sekä niiden saaman levikin laajuudessa. Hankkeen laadulliset tavoitteet liittyvät vahvasti erityisen tervetulleiden ryhmien osallisuuteen, tavoitettavuuteen sekä koulutukseen ja työllis­ty­mi­seen. Jatkuvan oppimisen käsitteen kirkastuminen niin kohderyhmissä kuin sidosryhmissä on tavoite, joka laadullisesti vaikuttaa pitkällä ajalla valta­kun­nal­liseen kehittämistyöhön. Tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toiminta­kult­tuurin kehittäminen, ylläpitäminen ja tarkastelu säännöllisesti lisäävät työ­yhteisöjen ja yksilöiden hyvinvointia. Määrällisesti tuloksia voidaan todentaa pilotointien määrällä, kohderyhmä organisaatioiden konkreettisten suun­nitelmien ja vaatimien muutosten kautta sekä uusien verkostojen ja yhteis­työ­avausten avulla. Lisäksi hankkeen tuloksia voidaan mitata käytännön mah­dol­lisuuksina hankkia ja vahvistaa osaamista, sekä opiskelijoiden mah­dol­lisuutena saada kontakteja ja valmiuksia toimia työ- ja yrityselämässä.

 

Rahoitussuunnitelma

2025

2026

Yhteensä

%-os

EU/valtio

55 381

55 381

110 762

80

Kuntarahoitus

6 922

6 922

13 844

10

-          Kannus

545

545

1 090

7,87

-          Kase

1 175

1 175

2 350

16,97

-          Kokkola

4 944

4 944

9 888

71,42

-          Perho

258

258

516

3,72

Yks.rah., omarah.

6 923

6 923

13 846

10

Yhteensä

69 226

69 226

138 452

100

 

 

 

Esittelijä hallintopäällikkö Minna Kauppinen

 

Päätösehdotus Johtoryhmä päättää, että Kaustisen seutukunnan kunnat eivät osallistu hankkeen kuntavastinrahoitukseen.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

---

 

Eija Kellokoski-Kari (Kokkolan Yliopistokeskus Chydeniuksen hallituksen jäsen) ja Petri Jylhä (Kokkolan Yliopistokeskus Chydeniuksen hallituksen varajäsen) poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. (Hallintolaki 28.1 § 5 yhteisöjäävi)

 

Jari Penttilä toimi pykälän käsittelyn ajan puheenjohtajana.