Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kaustisen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 23.08.2022/Pykälä 51



 

Kulttuurikeskus Lykyn toiminnan vakiinnuttaminen ja kuntien välinen sopimus

 

SIVLTK 23.08.2022 § 51  

285/00.04.01/2022  

 

Valmistelija Sivistysjohtaja-rehtori Mailis Tastula, puh. 050 4436 877, mailis.tastula@kaustinen.fi

 

Lastenkulttuurikeskuksia on Suomessa nyt jokaisessa maakunnassa Keski-Pohjanmaalle vuonna 2018 perustetun Lastenkulttuurikeskus Lykyn jälkeen. Keskukset toimivat verkostomaisesti ja tuovat saavutettavaa taide-kasvatusta mahdollisimman monen lapsen ja nuoren arkeen sekä lisäävät lasten hyvinvointia taiteen ja kulttuurin keinoin. Keskukset toimivat alueillaan läheisessä yhteistyössä kuntien eri hallinnonalojen, kuten varhaiskasvatuksen ja koulujen kanssa sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Niitä toimii Suomessa erilaisilla organisaatiomalleilla, yleensä kaupunkien tai yhdistysten hallinnoimina.

 

Lykyn painopistealueena on ollut elävä kulttuuriperintö. Se on järjestänyt työpajoja, konsertteja ja muita kulttuuritapahtumia sekä tuottanut materiaalia alueen kuntien kouluille ja varhaiskasvatukseen.

 

Keski-Pohjanmaalla Lykky on toiminut lähinnä Pirityisten rahoittaman Leader-hankerahoituksella Kansanmusiikki-instituutti ry.:n hallinnoimana. Rahoittajana Leader-hankkeissa on ollut myös Suomen Kulttuurirahaston Keski-Pohjanmaan rahasto. Hankerahoitus on päättymässä vuoden 2022 lopussa ja Kansanmusiikki-instituutti haluaa luopua keskuksen hallin-noinnista. 

 

Vuoden 2022 aikana Lykyn toiminnan jatkoa ja vakiinnuttamista on mietitty Keski-Pohjanmaan Liiton Kumaha-hankkeessa sen ohjausryhmässä ja kuntakohtaisissa keskusteluissa alueen sivistystoimen vastaavien viran-haltijoiden kanssa.  Lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriön alustavaa kantaa vakiinnuttamisen suunnitelmista ja valtionavustuksen hakemisesta on Lykyn hallinnosta tiedusteltu. 

 

Lykyn toiminta on saanut paljon kiitosta ja toiminnan vakiinnuttaminen koetaan Keski-Pohjanmaan alueen kunnissa tärkeäksi, erityisesti maaseutukunnissa. Kokkola kuitenkin sekä tuottaa itse kaupungin tarpeisiin lasten kulttuuripalveluja ja lisäksi ostaa niitä Pohjanmaan maakunnan alueella toimivalta lastenkulttuurikeskus BARK:lta. Siksi Kokkolan osallistuminen tulevaan Lykyn toimintaan keskittyisi alustavien keskus-telujen perusteella vain sen maaseutuosioiden tarpeisiin ja lisäksi esioppilaisiin suunnatulla palvelujen hankinnalla. Itse kaupunkialue ei olisi tulossa palvelujen piiriin ja siten ei myöskään rahoituksellisesti samalla laajuudella kuin muut ympäröivät maaseutukunnat. Kaikissa alueen kunnissa päätöksenteko Lykyn vakiinnuttamiseen ja siihen liittyvään tarpeeseen hyväksyä kuntien välinen sopimus asiasta nyt alkusyksyn aikana käsiteltävänä.

 

Kaustisen sivistyslautakunta keskusteli asiasta keväällä ja ilmaisi alustavasti Kaustisen kunnan halukkuuden toimia jatkossa ylläpitäjäkuntana lastenkulttuurikeskus Lykylle, mikäli Keski-Pohjanmaan kuntien kanssa asiasta päästään sopimukseen ja mikäli Opetus- ja kulttuuriministeriöltä anottaessa saadaan toiminnalle valtionosuus.

 

Lykyn hallintomalliksi esitetään mallia, jossa ylläpitäjänä toimii Kaustisen kunta ja muut kunnat osallistuvat toiminnan ylläpitoon rahoitussitoumuksin. Henkilöresurssiksi on kaavailtu 0,5 henkilötyövuoden suuruista toiminnan organisoijan ja 0,3 henkilötyövuoden suuruista taidekasvattajan tehtävää. Suuri osa talousarvioon merkityistä työpaja-, konsertti- ja taidekasvatus-toiminnasta hankitaan palkkio- tai laskutuspohjaisina ostopalveluina alueen vapaan kentän taiteen ja kulttuuriperinnön ammattitoimijoilta.

 

Alueen kaikki kunnat sitoutuisivat toimintaan sopimuksella ja Lykyn organisaation tekemän rahoituslaskelman mukaisilla kuntaosuuksilla. Kaustisen rahoituksellinen osuus Lykyn perustoiminnasta olisi laskelmassa 4946 euroa/vuosi. Toiminta sopeutettaisiin vuosittain kuntaosuuksien ja valtionosuuden mahdollistaman resurssin mukaiseksi. 

 

Liitteenä Lykyn organisaation tuottamat kaavailut: rahoitus- ja hallintomalli, talousarvio, valmisteluprosessi, sopimuksen periaatteet, palvelulupaus ja esimerkkejä tarjottavista palveluista.

 

Esittelijä Sivistysjohtaja-rehtori Mailis Tastula

 

Esitys Kaustisen kunta sitoutuu Lastenkulttuurikeskus Lykyn toiminnan ylläpitäjäorganisaatioksi ja toiminnan rahoittamiseen vuodesta 2023 alkaen alla olevan taulukon mukaisesti ja valtuuttaa sivistysjohtaja-rehtorin valmistelemaan sopimusta Lastenkulttuurikeskus Lykyn toiminnasta alla lueteltujen periaatteiden mukaisesti, mikäli myös muut sopimuskunnat sitoutuvat rahoitusosuuden mukaisesti toimintaan mukaan. 

Kuntien välisiin sopimuksiin on syytä lisätä rahoituksen osalta indeksitarkistus esimerkiksi joka toinen vuosi sekä rahoitusosuuden tarkastelu silloin myös kuntien asukasmäärän ja 0-19 -vuotiaiden määrän osalta.

 

Kuntien rahoitusosuudet 2023:

 

Halsua     1321

Kannus    5960

Kaustinen    4946

Kokkola - Kälviä, Lohtaja, Ullava  9931

Kokkola-lisäostopalvelut   6000

Lestijärvi     1112

Perho    4269

Toholampi    3968

Veteli     3418

Yhteensä    40925

 

Sopimuksen periaatteet:

 

  • Toiminta-alueena on Keski-Pohjanmaa, Kokkolan osalta pääosin maa-seutualueet.
  • Toiminnan sisällöllisenä painopistealueena on elävä perintö.
  • Ylläpitäjänä toimii Kaustisen kunta, joka vastaa Lastenkulttuurikeskus Lykyn hallinnoinnista, henkilöstöstä, toimitiloista ja muista toimintaan tarvittavista resursseista ja järjestelyistä sekä toiminnan toteuttamiseen liittyvistä juridisista vastuista. Lykylle nimetään ohjausryhmä, jossa on edustus jokaisesta jäsenkunnasta.
  • Kansanmusiikki-instituutti ry. korvauksetta luovuttaa ylläpitäjälle Lykyn visuaalisen ilmeen, verkkosivut ja verkkosivudomainin, sosiaalisen median tilien hallinnan ja kertyneen pedagogisen yms. materiaalin sekä konsultoi kohtuullisessa määrin toiminnan siirrossa uudelle ylläpitäjälle ja käynnistämisessä.
  • Kunnat sitoutuvat esityksen mukaiseen vuosittaiseen rahoitukseen ja taustamateriaalissa selostettuihin rahoitusperusteisiin ja toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen. Mikäli Opetus- ja kulttuuriministeriöltä anottava valtionrahoitus vuodelle 2023 jää toteutumatta tai toteutuu anottua pienempänä, toiminta sopeutetaan vuodelle 2023 rahoituksen mukaiseksi. Mikäli Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusta ei saada toisellakaan hakukerralla, voidaan todeta, ettei toiminnalle ole taloudellisia edellytyksiä ja lakkauttaa toiminta.
  • Lykky tuottaa palveluja kuntiin pääpiirteissään rahoituksen mukaisessa suhteessa. Lisäksi kunnat voivat ostaa sitoumuskiintiönsä ylittäviä palveluita, joita Lykky tarjoaa resurssiensa rajoissa.
  • Sopimuksesta irtisanoutumisaika on 1 kalenterivuosi. Jonkin kunnan irtisanoutuessa jäljelle jäävien kuntien välillä käydään sopeuttamis-neuvottelu, jossa sovitaan, miten pois jäävän kunnan rahoitusosuuden leikkautuminen ja palvelutarpeen väheneminen huomioidaan meno-budjetissa ja rahoituksessa.

 

Päätös Hyväksyttiin.

Salla Seppä ja Maria-Elisa Marjusaari poistuivat palvelussuhdejääviyden perusteella tämän pykälän käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi klo 18.59-19.15.
_________