RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Toholampi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Toholampi/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 16.03.2023/Pykälä 14
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kleemolan ja Sykäräisen koulujen työnjako sekä oppilaaksiottoalue
SivL 16.03.2023 § 14
103/12.00.00.00/2023
Valmistelija Rehtori Leea Piispanen, puh. 040 150 5250
Vt. sivistysjohtaja Ville Hirvikoski, puh. 040 150 5230
Toholammin kunnan oppilasmäärä on sivistystoimessa laaditun ennusteen perusteella vähenemässä vuoteen 2027 mennessä jopa 77 oppilaalla. Oppilasmäärä jää alle 20 oppilaan jo tulevana lukuvuonna Sykäräisessä ja vuonna 2026 Kleemolassa. Tämä lisää oppilaskohtaista kustannusta, mutta asialla on ennen kaikkea vaikutusta opetuksen järjestämiselle sekä lapsien kasvulle ja kehitykselle.
Alakoulujen oppilasmäärän ennuste | |||||
lukuvuosi | Herman Ojala | Kleemola | Sykäräinen | Viitoja | yhteensä |
2022-2023 | 167 | 31 | 22 | 37 | 257 |
2023-2024 | 157 | 28 | 17 | 38 | 240 |
2024-2025 | 150 | 22 | 15 | 33 | 220 |
2025-2026 | 144 | 23 | 20 | 35 | 222 |
2026-2027 | 125 | 18 | 17 | 31 | 191 |
2027-2028 | 117 | 17 | 17 | 29 | 180 |
Laadukkaan ja lapsen edun mukaisen opetuksen järjestämiseen liittyy monia tekijöitä. Näitä ovat mm. henkilökunnan kyky vastata eri ikäisten lasten oppimisen tarpeisiin, opetustyön kuormittavuus, koulun kyky ja resurssit järjestää oppilaalle kuuluvaa tukea, lasten kaverisuhteiden muodostuminen, koulumatkat, koulupäivän yhteydessä järjestettävä aamu- ja iltapäivätoiminta, koulun yhteydessä ja läheisyydessä sijaitsevat liikunta- ja harrastepaikat, koulutilojen toimivuus, ajanmukaisuus ja turvallisuus sekä kyläkoulujen merkitys kyläyhteisöille.
Kunnanvaltuuston hyväksymässä talousarviossa 2023 todetaan, että oppilasmäärän vähenemisen takia aloitetaan laaja-alainen keskustelu ja selvitys kunnan kouluverkosta lasten ja heidän vanhempien, kuntalaisten ja päättäjien kesken. Keskusteluissa pohditaan mm. yllä esitettyjä tekijöitä. Mikäli oppilasmäärän lasku jatkuu ennusteen mukaisesti, on opetuksen järjestämistä koskien tehtävä kouluverkkoa koskevia päätöksiä tai muita toiminnallisia muutoksia.
Erityisesti Sykäräisen koulun oppilaiden huoltajat ovat tuoneet esiin huolen oppilaiden kaverisuhteiden muodostumisesta pienessä koulussa. Myös Kleemolan koulun oppilasmäärä vähenee ennusteessa nopeasti. Toholammin kuntastrategiassa kyläkoulut nähdään vahvuutena ja tärkeänä arvona, joten tilanteeseen on haluttu valmistella muutosesitystä, jossa opetustoimintaa järjestettäisiin tulevaisuudessakin molemmilla kylillä. Kyläkoulut ovat arvokkaita kylien kohtaamisen ja toiminnan keskuksia.
Kleemolan ja Sykäräisen koulujen henkilöstö alakoulujen rehtorin johdolla on valmistellut esityksen, jossa koulujen nykyiset oppilaaksiottoalueet yhdistettäisiin ja opetusta tapahtuisi jatkossa kahdessa toimipisteessä. Kleemolan koulussa järjestettäisiin esiopetusta sekä 1.-3. luokan perusopetusta ja Sykäräisen koulussa 4.-6. luokan opetusta.
Koulut tekisivät laajasti yhteistyötä esimerkiksi yhteisten kuukausittaisten teemapäivien, monialaisten oppimiskokonaisuuksien, liikuntapäivien, luokkaretkien sekä koulun juhlien muodossa.
Kummassakin koulussa työskentelisi kaksi luokanopettajaa sekä yksi koulunkäynninohjaaja. Muutoksella turvattaisiin toimivat ja ikätasoon sopivat ryhmäkoot, jossa lapsen oikeus laadukkaaseen opetukseen toteutuisi sekä ikätasojen mukaiset kaverisuhteiden muodostumiselle otolliset ryhmät.
Järjestelyn myötä opetus noudattaisi paremmin valtakunnallisia opetussuunnitelmien perusteita sekä tuntijakoasetusta. Oppimisen tuen järjestäminen olisi tehokkaampaa kuin nykyään, ja esimerkiksi historian, ruotsin ja yhteiskuntaopin tunnit voitaisiin järjestää ikätasolle sopivammin aikataulutettuna. Liikunnan oppiaineessa muutos edistäisi turvallisuutta erityisesti joukkuepeleissä, missä oppilaiden merkittävä kokoero voi johtaa myös tapaturmiin.
Koulupäivien pituus olisi yhdenmukaisempaa ja oppilaidet koulukuljetukset järjestettäisiin niin, että odotusta olisi mahdollisimman vähän. Muutos edistäisi henkilökunnan työssäjaksamista, keskinäistä vertaistukea sekä opettajien vahvuuksien parempaa hyödyntämistä.
Pienten oppilaiden aamu- ja iltapäivätoiminta järjestettäisiin Kleemolan koulussa, jolloin perheen eri-ikäiset alakoululaiset voivat saapua melko samanaikaisesti kotiin koulupäivän jälkeen kahden koulun mallista huolimatta. Lisäksi koulukuljetusreitit mahdollistavat esiopetuksen oppilaille kulkemisen tarvittaessa koulupäivän jälkeen varhaiskasvatukseen.
Oppilasmäärien kehitys tulevina lukuvuosina | ||
lukuvuosi | Kleemola | Sykäräinen |
2023-2024 | 22 | 28 |
2024-2025 | 25 | 21 |
2025-2026 | 23 | 24 |
2026-2027 | 23 | 17 |
2027-2028 | 23 | 16 |
2028-2029 | 20* | 19 |
2029-2030 | 21=16+5** | 19 |
* esikoululaisten määrä v. 2022 syntyneet (6, koko kunta 24) |
Tiistaina 21.2.2023 klo 18 järjestettiin Kleemolan ja Sykäräisen koulujen yhteinen vanhempainilta, jossa ehdotettu malli esitettiin. Tilaisuuteen osallistui laaja joukko oppilaiden vanhempia. Vt. sivistysjohtaja kertoi yleisesti kunnan oppilasmääräennusteista ja alakoulujen rehtori esitteli valmistellun mallin. Tämän jälkeen käytiin yhteistä keskustelua, jossa malliin suhtauduttiin pääsääntöisesti positiivisesti.
Puheenvuoroissa tuotiin esille myös haasteita. Esimerkiksi nykyisten pienten kouluyhteisöiden, joissa koulun oppilaat toimivat esikoululaisesta 6. luokkaan yhdessä, muutos tarkemmin rajattuihin ikäryhmiin puhututti. Osa vanhemmista näki perheen kannalta vaikeaksi, että saman perheen lapset opiskelisivat kahdessa koulussa ja lapset saapuisivat eri aikaan koulusta kotiin. Myös osan lapsista siirtyminen koulukuljetukseen sekä lasten välttämättömien menojen järjestäminen koulupäivän aikana nähtiin hankaloituvan.
Tilaisuuden jälkeen oppilaskohtaisesti lähetettiin Wilma-järjestelmän kautta kysely, jossa kerrottiin lyhyesti esitetyistä muutoksista, kysyttiin näkemystä mallin toimivuudesta sekä annettiin mahdollisuus perustella omaa näkemystään vapaamuotoisesti. Esityslistan laadintahetkellä kyselyaikaa oli jäljellä vielä muutama päivä ja vastaukset toimitetaan vastausajan jälkeen yhteenvetona lautakunnan jäsenille päätöksenteon tueksi.
Esittelijä Vt. sivistysjohtaja Hirvikoski Ville
Päätösehdotus Päätösehdotus annetaan kokouksessa huomioiden kyselystä saadut vastaukset.
Käsittely kokouksessa
Lautakunta keskusteli huoltajille tehdyn kyselyn vastauksiin. Kyselyssä oli nostettu esiin useita näkökulmia, joihin valmistelussa laaditiin vastaukset.
Leea Piispanen toimi asiantuntijana tämän asian käsittelyn aikana klo 16.20 - 17. 55 ennen päätöksentekoa.
Vt. sivistysjohtajan kokouksessa antama päätösehdotus:
Sivistyslautakunta päättää lukuvuodesta 2023-2024 alkaen seuraavasti esi- ja perusopetuksen toimintaperiaatteista:
1. Kleemolan ja Sykäräisen koulut muodostavat yhden oppilaaksiottoalueen, joka muodostuu nykyisistä Kleemolan ja Sykäräisen lähikouluperiaatteen mukaisista oppilaaksiottoalueista. Oppilaaksiottoalueella opetusta järjestetään molempien koulujen tiloissa.
2. Kleemolan koulussa järjestetään esiopetusta sekä perusopetusta vuosiluokille 1-3 ja Sykäräisen koulussa perusopetusta vuosiluokille 4-6.
Päätös Lautakunta hyväsksyi vt. sivistysjohtajan kokouksessa tekemän päätösehdotuksen.
Niko Tervala esitti päätökseen liittyvän toivomusponnen, jonka lautakunta hyväksyi yksimielisesti: Lautakunta seuraa muutoksen toimeenpanoa säännöllisesti mm. huoltajille toteutettavin kyselyin.
Huomio Lautakunta siirtyi kokoustauolle päätöksenteon jälkeen klo 18.00.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |