Dynasty tietopalvelu
Perhon kunta RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Perho/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Perho/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja tekninen lautakunta
Pöytäkirja 11.11.2025/Pykälä 15


Kokousasian teksti

 

Valtuustoaloite liikenneturvallisuuden parantamiseksi

 

Khall  § 12  20.01.2025 

 

 Valmistelija

 

Hallintosihteeri Armi Kirvesmäki, puh. 0400 798 010 tai armi.kirvesmaki@perho.com.

 

Perhon Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää 16.12.2024 valtuustolle ja edelleen kunnanhallitukselle ja tekniselle lautakunnalle, että se ryhtyisi välittömiin toimiin liikenneturvallisuuden parantamiseksi taajama-alueella sekä hidastekorokkeiden rakentamiseksi Haanentielle ja Pappilantielle.

 

Perustelut: Perhon keskustaajamassa tapahtuu iltaisin ja öisin varsin paljon kaahailua ja holtitonta liikennekäyttäytymistä, jotka häiritsevät ja vaarantavat alueen asukkaiden turvallisuutta. Asiaan pitäisi saada välittömästi korjausta esimerkiksi teknistä valvontaa ja viranomaistoimintaa lisäämällä. Pitemmän aikavälin toimenpiteinä Perhon Kokoomus esittää hidastekorokkeiden rakentamista Haanentielle ainakin Hietaniementien, Antintien, Honkakujan ja Fieandintien risteyksiin, sekä Pappilantielle ainakin Jaakonkujan risteykseen.

 

Oheisaineisto

Valtuustoaloite liikenneturvallisuuden parantamiseksi

 

 Kunnanjohtajan päätösehdotus 

 

Kunnanhallitus lähettää aloitteen tekniselle toimelle valmisteltavaksi.

 

 Päätös

 

 Hyväksyttiin.

 

 -----

 

 Toimenpiteet, otteet

 tekninen toimi

 

--- -----

 

 

 

Tekla  § 6  28.01.2025 

 

 

 Valmistelija

 

Tekninen johtaja Alpo Anisimaa, p. 040 051 0706 tai alpo.anisimaa@perho.com

 

Hallintosäännön §29 kohdan 13 mukaan tekninen lautakunta tekee alueellista liikenteen rajoittamista tai kieltämistä koskevat päätökset ja päättää liikennemerkin ja liikenteenohjauslaitteen asettamisesta niille rakennuskaava- ja muille teille, joilla kunta toimii tienpitäjänä.

 

Haanentie on merkittävä kevyenliikenteen käyttämä reitti yhdistäen Vehmassuontien, Keskustien, Kinniäntien, Hietaniementien kevyenliikenteenväylät, vaikka tien varressa ei ole erillistä kevyenliikenteenväylää.

 

Haanentien turvallisuutta ja liikennekäyttäytymistä on yritetty ohjata tekemällä korotettua suojateitä (haanentie/keskustie, haanentie/vehmassuontie, keskustie/vesalankuja), alueella on 40 km/h nopeusrajoitus, Haanentien läpiajo (väleillä Keskustie-Hietaniementie ja Keskustie-Vehmassuontie) on kielletty liikennemerkein 22-06 välisenä aikana. Haanentien ja Keskustien risteykseen sekä Hietaniementien ja Jyväskyläntien liikenneympyrään on hankittu poliisin aluevalvonta kamerat.

 

Edellä mainitut toimenpiteet eivät kuitenkaan ole vaikuttaneet Haanentie-Vehmassuontie-Jyväskyläntie-Hietanimentie-Keskustie alueella nuorison ajeluun suurella nopeudella ja/tai sivuluisussa sutien tien laidasta laitaan. Autot hidastavat kyllä korotetun suojatien kohdalla, mutta sitten kiihyttävät kova äänisesti niiden välissä. Liikennekäyttäytymisestä on tehty useita ilmoituksia poliisille, mutta niillä harvoilla kerroilla kun poliisi ehtii paikalle häiriötä aiheuttavat autoilijat saavat jostakin ennakko varoituksen ja poistuvat paikalta.

 

Haanentiellä hidaste töyssyjä toimivampi ratkaisu olisi estää läpi ajo kokonaan, katkaisemalla Haanentie ainakin Honkakuja-Antintie ja Vesalankuja-Fieandintie väleiltä, siten että ne niistä pääsee vielä kevytliikenne kulkemaan. Lisäksi asemakaavan mukaiset kevyenliikenteen väylät tulisi varustaa sellaisin puomein että luvallinen huoltoajo on mahdollista mutta muutoin autoilla läpiajo olisi estetty. Vaihtoehtoisesti Haanentie varten välille Vehmassuontie-Hietaniementie voitaisiin tehdä korotettu kevyenliikenteenväylä kaventamalla autoliikenteelle varattua tietä.

 

Pappilantiellä ei ole vastaavia mahdollisuuksia ympyrän ajamiseen, joten siellä hidaste töyssyt ovat ainoa ratkaisu erillisen kevyenliikenteenväylän rakentamisen lisäksi. Kevyenliikenteen turvaamiseksi hidasteet tulisi rakentaa ainakin Perhojoen sillan jälkeen, Jaakontien kohdalle, Riihikankaantie kohdalle, sekä Kustaantien kohdalle.

 

Edellä ehdotetuista muutoksista on syytä laatia tarkempi suunnitelma ja pyytää tarvittaessa lausunnot pelastusviranomaiselta.             

 

Oheisaineisto

 

Liitteet

 

 Teknisen johtajan päätösehdotus 

 

Lautakunta ohjeistaa aloitteen mukaisten toimenpiteiden jatkovalmistelua.

 

 Päätös

 

 Lautakunta antoi evästykseksi, että seuraavaan kokoukseen selvitetään poliisilta onko kameravalvonnan kuvanlaatu riittämätöntä ja pyydetään teams neuvottelu poliisin kanssa.

 

 -----

 

 Toimenpiteet, otteet

 

--- -----

 

 

 

YmpTek 11.11.2025 § 15  

20/00.01.02/2025  

 

 

 Valmistelija 

 tekninen johtaja Alpo Anisimaa, puh. 0400 510 706, tai alpo.anisimaa@perho.com.

 

 

Tekninen toimi oli yhteydessä poliisiin kameravalvonnasta. Poliisin mukaan Keskustie Haanentie risteyksen kamera on hyvin vähällä käytöllä.

Poliisi ehdottaa, että kamera siirrettäisiin ST1 liikenneympyrään, jossa valvonnan tarve olisi suurempi. Lisäksi poliisi ehdotti Haanentien läpiajokieltoon lisäkilpeä, joissa mainitaan mitä välejä läpiajokiellot koskevat.

 

Esittelijä Tekninen johtaja Anisimaa Alpo

 

Ehdotus 

Lautakunta päättää: 1) Hyväksyä valmistelijan esittämät jatkotoimenpiteet seuraavasti: - Selvitetään kameran siirto ST1-liikenneympyrään yhteistyössä poliisin kanssa. - Toteutetaan läpiajokiellon lisäkilpi poliisin ehdotuksen mukaisesti. - Hidastetöyssyjä ei toteuteta laajasti, vaan tutkitaan vaihtoehtoiset rakenteelliset ratkaisut (Haanentien katkaisut, puomit, kevyenliikenteenväylän korotus). - Pappilantien osalta suunnitellaan hidasteet ja kevyenliikenteenväylä pitkän aikavälin ratkaisuna. 2) Pyytää pelastusviranomaisen lausunto ennen lopullista päätöstä. 3) Tuoda tarkempi suunnitelma ja kustannusarvio lautakunnan käsittelyyn seuraavassa kokouksessa

 

Päätös Lautakunta päätti: 1) Haanentien kameran sijoituspaikka on aikanaan katsottu yhdessä poliisin kanssa ja sen siirrolle lautakunta ei näe perusteita 2) Pappilantien osalta suunnitellaan hidasteet ja kevyenliikenteenväylä pitkän aikavälin ratkaisuna. Haanentien osalta tehdään suunnitelma katkaisusta puomein ja korotetusta suojatiestä Koulutie-Haanentien välillä olevan kävelytien jatkeeksi. 3) Suunnitelmasta pyydetään lausunto pelastusviranomaiselta ja suunnitelmat tuodaan lautakunnalle päätettäväksi seuraavaan kokoukseen.