RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Perho/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Perho/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 18.09.2024/Pykälä 33
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Ympäristölautakunnan TAES1 2025
Ymp § 33 18.09.2024
184/02.02.00/2024
Valmistelija
Rakennustarkastaja Jyri Harju, p. 040 848 8243 tai jyri.harju@perho.com
Kunnanhallitus on käsitellyt talousarvion 2025 laadintaohjeen ja asettanut talousarvioraamin kokouksessaan 10.6.2024. Osastokohtaisia raameja ei ole annettu.
Kunnalliset virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 1.5.2022-30.5.2025. Sopimuskaudelle on sovittuna korotus vielä 1.6.2025. Vuodelle 2025 voi tulla tiedossa olevien korotusten lisäksi muita sopimuskorotuksia. Niiden suuruudesta ja ajankohdasta neuvotellaan keväällä 2025. Vuoden 2025 talousarviossa tulee varautua 4,0 %:n korotukseen (elokuun 2024 palkkoihin).
Lautakunnan tulee laatia toimintansa kannalta yhdestä kolmeen keskeistä kokonaistavoitetta jotka pohjautuvat kuntastrategiaan.Toimintatavoitteet ovat valtuustoon nähden sitovia.
Tavoitteen tulee olla mitattava ja keskeinen, johtaa oikeaan strategiseen suuntaan. Lisäksi sen tulee olla ymmärrettävä, riittävän yksinkertainen, ristiriidaton ja sillä on yhteys resursseihin, siihen pystytään vaikuttamaan, realistinen ja hyväksyttävä. Lakiin, asetuksiin ja normeihin perustuvien velvoitteiden täyttäminen ei saa olla tavoitteena. Tavoitteille tulee olla tarpeellinen määrä toimenpiteitä ja mittareita, joilla voidaan seurata tavoitteiden toteutumista.
Tavoitteen ei tarvitse olla ensisijaisesti numeraalisesti mitattava, vaan mittarit voivat olla määrällisiä tai laadullisia. Määrällinen tilastoihin perustuva mittari on usein yksiselitteinen, mutta laadullista arviointia suppeampi.
Lautakuntien tulee antaa alustava versio käyttötalouden talousarvioesityksestä 25.9.2024 mennessä kunnanhallitukselle, ja lopullinen esitys 20.11.2024.
Laki edellyttää rakennusvalvonnalta sähköistä asiointia vuoden 2025 alusta alkaen. Rakennusvalvonnan sähköiseen asiointiin on tarjolla käytännössä ainoastaan Cloudpermit Oy:n Lupapiste palvelu. Lupapistepalvelu maksaa 6200 €/vuosi (0-49 rakennuslupapäätöstä vuodessa). Lupapisteen hinta on huomioitu laaditussa talousarvioesityksessä. ICT-maksut ovat huomattava menoerä lautakunnan budjetissa. Nykyisin käytössä oleva rakennusvalvonta- ja karttaohjelma CGI:n KuntaNet 7 maksaa vuodessa noin 8800 €, josta noin 2000 € on jaettu tekniselle toimelle ja noin 700 € sivistystoimelle.
Järvinet Oy on kilpailuttanut rakennusvalvonta- ja karttaohjelman jäsenkunnilleen ja Sitowise Oy on tarjonnut Louhi ohjelmistoa. Nykyisin käytössä olevaa vastaava ohjelmistopaketti Louhelta kustantaa noin 4400 €/vuosi. Louhen käyttöönotosta on tehty hankintapäätös ja se otetaan käyttöön ensi vuoden alusta samaan aikaan kuin Lupapiste. Talousarviossa on huomioitu Louhen ja lupapisteen käyttöönottokustannukset, mikä näkyy rakennusvalvonnan ICT-kustannuksissa.
Laadittu ympäristölautakunnan talousarvioesitys on oheismateriaalina.
Rakennustarkastajan päätösehdotus
Lautakunta tutustuu laadittuun talousarvioesitykseen ja päättää:
1. esittää ympäristölautakunnan tavoitteeksi Perhon kunnan strategian kokonaishyötyyn ”Ympäristön viihtyvyys” liittyen ”Ympäristön siisteys”, johon toimenpiteenä valvonta ja tarvittaessa annetaan kehotuksia. Tavoitteen mittarina kuntalaispalaute.
2. hyväksyä laaditun talousarvioesityksen ja
3. esittää sen kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
-----
Toimenpiteet, otteet
- kunnanhallitus
--- -----
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |