RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Perho/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Perho/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 19.06.2024/Pykälä 28
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Maa-ainesluvan ja ympäristöluvan yhteiskäsittelypäätös, Maansiirto E. Huttunen Oy, Varpunen 164:1
Ymp § 28 19.06.2024
145/11.01.00.05/2024
Valmistelija
Rakennustarkastaja Jyri Harju, p. 040 848 8243 tai jyri.harju@perho.com
ASIA
Maa-aineslain 4 §:n ja ympäristönsuojelulain 27 §:n mukainen päätös koskien yhteistä maa-aines- ja ympäristölupahakemusta kalliokiviaineksen ottamiseen, kallion louhintaan ja kiviaineksen murskaukseen.
Toimintaa haetaan aloitettavaksi ennen lupapäätöksen lainvoimaisuutta ympäristönsuojelulain 199 §:n ja maa-aineslain 21 §:n mukaisesti.
HAKIJA
Maansiirto E. Huttunen Oy
Sätöksentie 72
83500 Outokumpu
Yhteyshenkilö: Vesa Huttunen, p. 050 057 1515, vesa.huttunen@maansiirtohuttunen.fi
MAANOMISTAJA
Hakija on maanomistaja.
LUVAN HAKEMISEN PERUSTE
Maa-ainesten ottaminen on luvanvaraista maa-aineslain 4 §:n perusteella. Maa-aineslaki, muutos (424/2015 4 a §): Maa-ainesten ottamista koskeva lupahakemus ja samaa hanketta koskeva ympäristönsuojelulain (527/2014) mukainen ympäristölupahakemus on käsiteltävä yhdessä ja ratkaistava samalla päätöksellä, jollei sitä ole erityisestä syystä pidettävä tarpeettomana.
Ympäristönsuojelulaki 27 § ja liite 1 taulukko 2:
- kohta 7 c) (kivenlouhimo tai sellainen muu kuin maarakennustoimintaan liittyvä kivenlouhinta, jossa kiviainesta käsitellään vähintään 50 päivää),
- kohta 7 e) (kiinteä murskaamo tai kalkkikiven jauhatus tai sellainen tietylle alueelle sijoitettava siirrettävä murskaamo tai kalkkikiven jauhatus, jonka toiminta-aika on yhteensä vähintään 50 päivää)
- kohta 13 f) (muu kuin taulukon 2 kohdissa 13 a, b ja e tarkoitettu jätelain soveltamisalaan kuuluvan jätteen käsittely, joka on ammattimaista tai laitosmaista).
LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on toimivaltainen viranomainen maa-aineslain 7 §:n ja ympäristönsuojeluasetuksen kohdan 6 a) ja b) sekä 12) b) mukaan. Perhon kunnan hallintosäännön mukaan ympäristönsuojelulain mukaisena kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena toimii ympäristölautakunta.
ASIAN VIREILLETULO JA SOVELLETTAVA LAINSÄÄDÄNTÖ
Asia on tullut vireille Perhon kunnan ympäristölautakunnalle 24.4.2024 jätetyllä hakemuksella. Hakemusta käsiteltäessä sovelletaan hakemuksen vireilletulo hetkellä voimassa ollutta lainsäädäntöä.
AIKAISEMMAT LUVAT JA ALUEEN KAAVOITUSTILANNE
Alueella ei ole aiemmin ollut kalliokiven ottotoimintaa ja toiminta-alue onkin nykyisellään
pääasiassa metsätalouskäytössä. Alue rajoittuu kiinni tilan Nielupuro 584-401-17-63 rajaan, jossa sijaitsee vanha kalliolouhos heti rajan tuntumassa.
Alueella ei ole asemakaavaa. Alue sijoittuu kaavoituksessa olevalle Kokkonevan tuulivoimapuiston osayleiskaavan alueelle. Maakuntakaavassa alue on merkinnällä EO-2 eli turvetuotantoalue. Maakuntakaavassa suunnitellulle alueelle ei ole kaavallisia suojeluvarauksia. Suovanevan luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeä suoalue sijoittuu n. 1500 m suunnitellusta alueesta koilliseen.
KOHDE, YMPÄRISTÖN TILA JA LAATU, SUOJAETÄISYYDET
Suunniteltu maa-ainesten ottoalue sijaitsee Perhon kunnan, Perhon kylässä, kiinteistöllä Varpunen 584-401-164-1. Ottamisalue sijoittuu Perhon keskustasta luoteeseen noin 7,7 km. Kulkuyhteys ottoalueelle on Kyyrän metsätien ja Nevalantien kautta, joista on yhteys Kokkolantien ja Hietaniementien yleisille teille. Ottopaikka sijoittuu aivan Nevalantien varteen.
Samanaikaisesti lupaa kalliokiven ottoon haetaan myös naapuritiloille Nielupuro 584-401-17-63 ja Puro 584-401-247-1. Kolme lupa-aluetta muodostavat yhden kokonaisuuden, jossa alin ottotaso on kaikilla sama ja ottaminen ulottuu tilojen rajaan saakka kaikkien kiinteistöjen osalta. Varpunen 164:1 -tilalla on omat varastoalueet tuotteille / murskaukselle sekä pintamaille.
Suunnitelma sisältää Varpunen 164:1 tilan alueella olevalle vanhalle kalliokiven ottamispaikalle laaditun ottamissuunnitelman. Alueella ei ole aiemmin ollut kalliokiven ottotoimintaa ja toiminta-alue onkin nykyisellään pääasiassa metsätalouskäytössä. Ottoalueella sijaitsee myös muutama vanha rakennus, jotka on tarkoitus purkaa ottotoiminnan edetessä. Tilapäisesti niitä voidaan käyttää esim. taukotupana. Tilan kokonaispinta-ala on 52,45 ha ja toiminta-alue sijoittuu aivan kiinteistön pohjoisnurkkaan.
Uutta yhteislupaa haetaan alimmillaan tasolle +157.00. Toiminta-ajan ulkopuolella louhos täyttyy sade- ja sulamisvesillä n. tasolle +164.35, jolla korkeudella vesipinta tulee olemaan myös toiminnan aikanaan loputtua. Louhinta- ja murskausaikoina ottoalue pumpataan tyhjäksi vedestä läheiseen nykytilannekartalla näkyvään avo-ojaan. Nykyinen oja käännetään Puro 247:1 -tilan puolella olevaan vanhaan sorakuoppaan, joka toimii jatkossa toiminta-alueelta tulevien vesien laskeutusaltaana. Altaasta vedet ohjataan Nielupuro 17:63 ja Puro 247:1 -tilojen yhteisen varastoalueen läpi putkittamalla Nevalantien rummulle.
Suunnitelmassa louhinta-alueen pinta-ala on 1,65 ha ja koko ottamisalueen 3,10 ha (sisältää varasto- ja murskausalueet 1,45 ha).
Ottamisalue on pääasiassa metsätalouskäytössä ja siinä kasvaa enimmäkseen energia- ja kuitupuun kokoista mäntymetsää. Ympäröivät alueet ovat maa- ja metsätalouskäytössä.
Ottamisalueen välittömässä läheisyydessä ei ole asutusta. Lähimmät asutut kiinteistöt sijaitsevat n. 3,8 km:n etäisyydellä lounaan suunnalla. Koko ottoalueen korkeimmat kohdat ovat tasolla n. +171.50. Syrjäisen sijainnin vuoksi toiminnalla ei ole maisemallista merkitystä.
POHJAVESI- JA PINTAVESIOLOSUHTEET
Ottamisalue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Vedenottamoita tai kaivoja ei lähistöllä ole. Lähimmät pohjavesialueet sijaitsevat n. 8,3 km:n etäisyydellä idän suunnalla. Toimimalla suunnitelmassa esitettyjen pohjaveden suojelemiseksi tehtävien toimintatapojen ja ohjeiden
mukaisesti, niin hankkeesta ei arvioida aiheutuvan haittaa pohjaveden tilaan.
Ottaminen tapahtuu pääasiassa vedenpinnan alta. Alueella ei ole pohjavesiputkia, eikä niitä kallion vuoksi ole tarpeen asentaakaan. Suunnitelman alimmaksi ottosyvyydeksi on määritetty +157.00. Lähin vesistö on Nielupuro, joka sijaitsee ottamisalueesta noin 100 metrin etäisyydellä koilliseen.
Alueella on tehty 28.5.2024 GPS-mittaus, jonka mukaan:
Vesipinta naapurikiinteistön vanhassa louhoksessa 164,253. Louhoksen vieressä kulkevan tieojan pohjan syvyys on 162,557 ja ojassa ei ollut vettä. Viereisellä kiinteistöllä olevassa soramontussa vedenpinta 165,015 ja soramontun viereinen metsäojan pohja 164,398, ojassa ei vettä. Tästä voidaan päätellä, että louhoksessa ja soramontussa oleva vesi on sade- ja sulamisvesiä.
RAJANAAPURIT
Ottoalueen tilojen rajanaapuritiloja ovat:
HAKEMUKSEN MUKAINEN TOIMINTA
Yleiskuvaus
Kalliota on tarkoitus louhia ja murskata n. 1,65 ha:n alueelta 160 000 m3 ktr 15 v:n lupakauden aikana. Ottamissyvyys on keskimäärin n. 9,7 m varsinaisella louhinta-alueella ja suurimmillaan n. 14 m. Vuotuinen ottomäärä on keskimäärin n. 10600 m3 ktr.
Kulkuyhteys ottoalueelle on Kyyrän metsätien ja Nevalantien kautta, joista on yhteys
Kokkolantien ja Hietaniementien yleisille teille. Ottopaikka sijoittuu aivan Nevalantien varteen. Yksityistiet ovat murskepintaisia. Keskimäärin raskaanliikenteen käyntejä on toiminta-aikana n. 0-6 käyntiä/d ja enintään 20 käyntiä/d.
Koska kallion louhinta tapahtuu pääasiassa vedenpinnan alapuolelta, joudutaan veden taso pitämään louhintatyön aikana alhaalla pumppauksen avulla. Louhosalueelta pintavedet pumpataan nykytilannekartalla näkyvään ojaan tilan Puro 247:1 puolelle, jossa vedet ohjataan vanhaan sorakuoppaan. Kuoppa toimii jatkossa laskeutusaltaana, josta vedet johdetaan Ø 200 mm:n putkella varastoalueen alitse Nevalantien rummulle. Rummulta vedet kulkeutuvat n. 190 m:n päässä sijaitsevaan Nielupuroon ja siitä edelleen Kyyränpuroon. Toiminta-aikojen välillä louhos täyttyy sade- ja sulamisvesillä n. tasolle +164.35, joka on maanpinnan matalin korkeus louhoksen reunalla. Veden pinnan ollessa ylimmillään on korkeusero maan- ja vesipinnan välillä n. 0,5-2 m vesialtaan reunoilla.
Alueella suoritettava muu kivenlouhinta käsittää kiviaineksen louhintaa siten, että kiveä hyödynnetään murskeen raaka-aineena. Louhinta ja murskaus toteutetaan urakkaperiaatteella alalla toimijoiden toimesta. Urakoitsijaksi valitaan yrittäjä, jolla on nykyaikainen kalusto, joka käyttää eri työvaiheissa parhaan käyttökelpoisen tekniikan mukaisia laitteita ja tekniikoita sekä ympäristön kannalta parhaiten käytäntöjen soveltamista.
Louhoksella on toimintaa (louhinta, murskaus ja kuljetukset) ympäri vuoden. Louhinta ja murskaus pyritään suorittamaan pääasiassa syksyllä, keväällä tai talvella sääolosuhteiden niin salliessa, sekä poikkeustapauksissa kesällä. Alueella suoritetaan louhintaa ja murskausta pääasiassa 1-3 v:n välein. Räjäytyskertoja on yleensä 1-2 louhintakertaa kohden. Louhintaa, poraamista, murskausta, kuormausta ja kuljetusta suoritetaan tarvittaessa kaikkina viikonpäivinä klo 6.00- 22.00 välisenä aikana.
Louhintatyö koostuu porauksesta, räjäytyksestä ja kiven rikotuksesta murskaukseen sopivaksi. Porauskalustona käytetään poravaunua, joka on varustettu pölynkeräyslaitteistolla. Louhe siirretään pyöräkuormaajalla siirrettävään murskauslaitokseen varasto- ja murskausalueelle. Ylisuurten lohkareiden rikotusta tehdään kaivinkoneeseen kiinnitetyllä hydraulisella iskuvasaralla.
Louhinta suoritetaan tavanomaisena pengerlouhintana (poraus ja panostus).
Louhintasyvyys vaihtelee 3-14 m:n välillä, ollen keskimäärin n. 9,7 m. Louhintajyrkkyytenä
käytetään 5:1-8:1 pohjan tasolle +157.00 asti.
Louhintasuunta on pääasiassa kaakosta luoteeseen päin. Mahdollisesti louhinta
voi tapahtua myös tilan Nielupuro 17:63 suunnasta mikäli tilojen toiminta-ajankohdat
sen mahdollistavat.
Murskaus suoritetaan siirrettävällä murskauslaitoksella. Laitos koostuu yleensä esimurskaimesta, välimurskaimesta ja yhdestä tai useammasta jälkimurskaimesta sekä seulastosta. Murskauslaitos sijoitetaan varasto- ja murskausalueelle, mahdollisimman kauas häiriintyvistä kohteista. Tuotevarastokasat sijoitetaan mahdollisimman lähelle laitosta meluesteiksi häiriintyvien kohteiden suuntaan, jolloin tuotevarastokasat muodostavat luonnollisen melu- ja pölyesteen.
Murskeen siirtoon ja kuormaukseen käytetään pyöräkuormaajaa. Valmis murske kuljetetaan
asiakkaille kuorma-autoilla. Varastoalue on yhteinen tilan Puro 247:1 kanssa. Murskaus tapahtuu yksinomaan tilan Nielupuro 17:63 puolella, jonne murskattava kiviaines kuljetetaan Puro 247:1 -tilan puolelta. Tarvittava kalusto tuodaan jokaista louhinta- ja murskauskertaa varten paikalle ja kuljetetaan työn päätyttyä pois. Murskeen siirtoon ja kuormaukseen käytetään pyöräkuormaajaa. Valmis murske kuljetetaan asiakkaille kuorma-autoilla. Varastoalue on n. 1,10 ha:n kokoinen ja se perustetaan suunnitelmakartalla näkyvälle paikalle.
Viimeistelytyöt suoritetaan mahdollisuuksien mukaan vaiheittain ottamistoiminnan edetessä siten, ettei tarpeettoman suuria viimeistelemättömiä alueita synny. Jälkihoidon yhteydessä alue siistitään. Luontoon kuulumattomat rakenteet, romut ja jätteet viedään asiaankuuluviin keräilypaikkoihin. Varsinainen louhosalue jää vesialtaaksi ja vedenpinta asettuu n. tasolle +164.35. Ottoalueen reunat muotoillaan n. 1:3 kaltevuuteen, jolloin erillisiä suoja-aitoja ei tarvita.
YMPÄRISTÖKUORMITUS JA SEN RAJOITTAMINEN
Vaikutukset pinta- ja pohjavesiin
Alueella ei ole kaavallisia suojeluvarauksia, eikä aluetta ole luokiteltu pohjavesialueeksi eikä välittömässä läheisyydessä ei ole pohjavesialueita. Lähimmät pohjavesialueet sijaitsevat n. 8,3 km:n etäisyydellä idän suunnalla. Toimimalla suunnitelmassa esitettyjen pohjaveden suojelemiseksi tehtävien toimintatapojen ja ohjeiden mukaisesti, niin hankkeesta ei arvioida aiheutuvan haittaa pohjaveden tilaan.
Toiminta-aikana louhosalueelta pintavedet pumpataan ojaan, josta vedet valuvat laskeutusaltaan kautta Nielupuroon. Varastoalue on sora- ja murskepintainen, josta pääosa sade- ja sulamisvesistä imeytyy maaperään. Alueelta on pitkä (väh. 5 km), suoalueilla oleva ojasto ennen kuin vedet laskevat jokeen tai järveen. Pintavesistä ei arvioida aiheutuvan haittaa vesistöjen tilaan. Vaikutukset vesistöihin ja niiden käyttöön arvioidaan vähäisiksi, eikä niitä voida erottaa vesialueisiin kohdistuvasta muusta kuormituksesta. Kiintoaineen kertymistä laskeutusaltaaseen seurataan ja tarvittaessa allas tyhjennetään.
Melu, pöly ja tärinä
Ottamisalueen välittömässä läheisyydessä ei ole asutusta. Lähimmät kiinteistöt sijaitsevat n. 3,8 m:n etäisyydellä lounaan suunnalla.
Suomen ympäristökeskuksen julkaisussa ”Ympäristöasioiden hallinta kiviainestuotannossa”, on esimerkki äänen leviämisestä louhinta- ja murskausalueelta. Esimerkissä on kahdella sivulla 10 m korkeat esteet 25 m:n etäisyydellä murskauslaitoksesta (varastokasat ja louhinta- rintaus). Laskentakorkeus on mp+2 m ja pehmeä maanpinta. Esimerkin mukaan äänitaso laskee esteiden vaikutuksesta 55 dB:n alapuolelle n. 270 m:n matkalla ja 45 dB:n alapuolelle n. 400 m:n matkalla (matkat murskaamon sijoituspaikasta). Suunnissa missä ei ole esteiden vaikutusta, äänitaso laskee 55 dB:n alapuolelle n. 450 m:n matkalla. Tielaitoksen julkaisussa ”Asfalttiasemien ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelu 1994”, esitetyn käyrästön mukaan (pehmeä maanpinta, kuulijakorkeus 2 m) 50 m:n etäisyydellä olevan 10 m korkean esteen vaikutuksesta äänitaso laskee 45 dB:n alapuolelle n. 320 m:n matkalla.
Siirrettävänä murskaimena käytetään Tielaitoksen luokituksen mukaista B- luokan murskauslaitosta, jossa pölyn haitallista leviämistä vähennetään tarvittaessa kiviaineksen kastelulla ja kuljettimien koteloinneilla. Kyseisellä murskaamolla sallittu leijuma vapaassa tilassa kahden tunnin aikana (0,4 mg3, 2 tuntia) alitetaan 150 m:n etäisyydellä laitoksesta. Kuivana aikana louhokselta irrotettua ja murskaamolle tuotua louhetta voidaan tarvittaessa kastella vedellä ennen murskaamoon syöttämistä.
Toiminnasta aiheutuvat hengitettävien hiukkasten päästöt (PM10) eivät ylitä valtioneuvoston asetuksessa ilmanlaadusta 711/2001 säädettyjä raja-arvoja ulkoilmassa lähialueen vakituisten ja vapaa-ajan asuntojen lähistöllä. Laitoksen toiminnalla ei arvioida olevan vaikutusta ilman laatuun laitoksen ulkopuolella.
Louhinta suoritetaan ammattitaitoista työvoimaa käyttäen, räjäytystöiden järjestelyohjeiden mukaisesti. Räjäytyksistä aiheutuva tärinä on lyhytkestoista, eikä se suurella todennäköisyydellä aiheuta vaurioita lähimmissä kohteissa. Ennen toiminnan aloittamista mahdollisissa häiriintyvissä kohteissa voidaan pitää harkinnan mukaan katselmus ja dokumentointi. Alueella tehdään koeräjäytyksiä ja tärinämittauksia tarvittaessa, jos jokin erityinen syy niin vaatii. Muut tarkasteltavat toimet eivät aiheuta merkittävissä määrin tärinää.
Maisemavaikutukset
Ottamisalue ei näy kauaksi alueen metsäisyyden ja syrjäisen sijainnin vuoksi. Alueen läheisyydessä ei ole yleisiä teitä. Toiminta-alueelta ei ole näköyhteyttä kiinteistölle, eikä yleiselle tielle. Ottamistoiminnalla ei ole vaikutuksia seudun kaukomaisemakuvaan. Toiminnan vaikutukset ovat lähinnä lähimaisemakuvaan ja ottamisalueeseen liittyviä, pääosin ottamistoiminnan aikaisia ja jäävät siten väliaikaisiksi ja vähäisiksi.
Ottamistoiminnan päätyttyä alueelle muodostuu vesiallas, joka elävöittää maisemaa ja lisää paikan virkistyskäyttöä uimarantana tilan Nielupuro 17:63 puolella. Lammen ulkopuoliset alueet metsitetään ja ne liittyvät saumattomasti naapuritilojen metsäisiin alueisiin.
Toiminta ottamisalueella, pohjaveden suojelu ja riskienhallinta
Öljytuotteiden ja jätteiden käsittely
Louhintaa ja murskausta varten, urakoitsija tuo tarvittavat poltto- ja voiteluaineet sekä muut louhinnassa tarvittavat aineet niitä varten rakennetussa perävaunussa. Perävaunussa on asianmukaiset viranomaisten hyväksymät säiliöt ja teräskontit. Tarvittavat polttoaineet säilytetään kaksoisvaippasäiliöissä. Voiteluaineet ja mahdollisesti syntyvät ongelmajätteet säilytetään tiivispohjaisessa lukittavassa teräskontissa. Öljytuotteiden varastojen koko pyritään pitämään mahdollisimman pienenä tuotantotekniset näkökohdat huomioiden. Alueella säilytetään luvan hakijan kuormauskalustoa. Alueella ei säilytetä kuljetuskalustoa
eikä poltto- ja voiteluaineita.
Nestemäisten polttoaineiden, voiteluaineiden ja muiden pohjavedelle vaaraa aiheuttavien aineiden tilapäinen varastointi ja polttoaineiden jakelupaikka sekä mahdollinen kuljetus- ja maansiirtokaluston tilapäinen säilytys tulee sijoittaa varikkoalueelle. Nesteitä läpäisemätön ja reunoilta korotettu varikkoalue rakennetaan kaivamalla n. 300 mm syvä kaivanto vaakatasoon. Tasoitetun pohjamaan päälle asennetaan muovikalvo (HDPE), joka taivutetaan kaukaloksi kaivannon reunoille. Kalvon päälle asennetaan n. 300 mm:n paksuinen kerros hiekkaa muovin rikkoontumisen estämiseksi. Louhintaurakoitsijan huoltoperävaunu ja kuormauskalusto säilytetään varikkoalueella. Mikäli alueella säilytetään kuormaukseen ja kuljetukseen liittyviä polttoaineita, varastoidaan ne myös varikkoalueella kaksoisvaippasäiliöissä, jotka on varustettu ylitäytönestimillä. Tankkaus laitteisto varustetaan sulkuventtiilillä, ettei tankkauslaitteiston vuoto- ja rikkoutumistilanteissa säiliö pääse valumaan tyhjäksi.
Tankkauslaitteisto lukitaan luvattoman käytön estämiseksi. Työkoneiden osalta on valvottava, ettei niistä pääse vuotamaan maahan poltto- tai voiteluaineita. Varikkoalueella, jolla varastoidaan tai käsitellään poltto- ja voiteluaineita, varataan turvetta tai muuta öljynimeytysainetta riittävä määrä (100- 200 l). Mahdollisen öljyvahingon sattuessa tulee tilanteen paheneminen estää ja ryhtyä toimenpiteisiin öljyyntyneen maan poistamiseksi. Asiasta tulee ilmoittaa välittömästi Perhon kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ja paikalliselle pelastuslaitokselle. Mikäli ottamistoiminnan aikana on tarvetta pölynsidontaan, suositellaan se suoritettavaksi kastelemalla puhtaalla vedellä.
Ottamisalueelle ei tule varastoida tai haudata kiinteitä eikä nestemäisiä jätteitä.
Pohja- ja pintavesien tarkkailu
Pohja- ja pintavesien laatua tarkkaillaan toiminnan aikana aistinvaraisesti. Jos havaitaan poikkeamia, otetaan tarvittaessa vesinäytteitä, jotka tutkitutetaan asianmukaisessa tutkimuslaitoksessa. Lisäksi pohjaveden tilaa seurataan lupaviranomaisten maa-ainesten ottamisluvan lupaehdoissa määrittämällä tavalla.
PARAS KÄYTTÖKELPOINEN TEKNIIKKA (BAT)
Urakoitsijaksi valitaan yrittäjä, jolla on nykyaikainen kalusto, joka käyttää eri työvaiheissa parhaan käyttökelpoisen tekniikan mukaisia laitteita ja tekniikoita sekä ympäristön kannalta parhaiten käytäntöjen soveltamista.
ALUEEN VIIMEISTELYTYÖT
Viimeistelytyöt suoritetaan mahdollisuuksien mukaan vaiheittain ottamistoiminnan edetessä siten, ettei tarpeettoman suuria viimeistelemättömiä alueita synny. Jälkihoidon yhteydessä alue siistitään. Luontoon kuulumattomat rakenteet, romut ja jätteet viedään asiaankuuluviin keräilypaikkoihin.
Ottamisalueen lopullinen maisemointi tehdään vasta toiminnan aikanaan loputtua. Varastoalueilla olevat tiivistyneet kohdat, kuten tieurat möyhennetään ja pehmennetään. Varastoalueet verhoillaan alueelta kuorituilla pintamailla ja ylijäämämassoilla. Maakerroksen paksuuden tulee olla metsitettävällä alueella vähintään 50 cm. Kalliokiviaineksen murskauksesta syntynyt hyödyntämätön hieno kiviaines sopii hyvin kasvualustaksi metsälle, kun siihen sekoitetaan 3-5 paino- % esimerkiksi pintamaita, turvetta tai kuoriketta. Ottamisalueelle puusto uudistetaan luontaisesti. Puulajiksi sopii parhaiten havu-lehtipuu sekoitus, jossa mänty on vallitsevana. Kyseisille alueille luontainen metsittyminen on mahdollista pintamaiden siemenpankin ja lähialueella olevien siemenpuiden ansiosta. Taimettumista seurataan voimassa olevan metsälain mukaisesti ja tarvittaessa tehdään täydennysistutuksia. Metsityksen suunnittelussa ja toteutuksessa käytetään apuna metsäalan asiantuntijoita.
Varsinainen louhosalue jää vesialtaaksi ja vedenpinta asettuu n. tasolle +164.35. Ottoalueen reunat muotoillaan n. 1:3 kaltevuuteen, jolloin erillisiä suoja-aitoja ei tarvita.
LUPAHAKEMUKSEN KÄSITTELY
Lupahakemuksen vireilletulosta on kuulutettu Perhon kunnan ilmoitustaululla ja hakemusasiakirjat ovat olleet nähtävillä Perhon kunnan internetsivustolla ja teknisen toimiston ilmoitustaululla 25.4.2024- 31.5.2024 välisenä aikana.
LAUSUNNOT, MUISTUTUKSET JA MIELIPITEET
Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselta, Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuollolta (terveydensuojeluviranomainen) ja Keski-Pohjanmaan liitolta.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen lausunto
Kyseessä oleva ottamisalue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella tai luonnon- ja maisemansuojelun kannalta arvokkaalla alueella. Hakemuksessa tai ottamissuunnitelmassa ei ole ilmoitettu pohjaveden pinnan ylintä korkeustasoa. Valtioneuvoston asetuksen mukaan pohjaveden pinnan ylin korkeustaso on esitettävä hakemuksessa tai ottamissuunnitelmassa (MAA 1 §). ELY-keskus ei edellytä pohjaveden pinnan selvittämiseksi pohjavesiputken asentamista alueelle, koska ELY-keskuksen näkemyksen mukaan kalliopohjaveden esiintyminen alueella on epätodennäköistä eikä alueen lähellä ole vedenottamoja tai kaivoja, joihin toiminnalla saattaisi olla vaikutusta. ELY-keskus ei edellytä pohjaveden pinnan selvittämiseksi pohjavesiputken asentamista alueelle, koska ELY-keskuksen näkemyksen mukaan kalliopohjaveden esiintyminen alueella on epätodennäköistä eikä alueen lähellä ole vedenottamoja tai kaivoja, joihin toiminnalla saattaisi olla vaikutusta.
Luonnontilaisen puron suojelu
Nielupuro on osin luonnontilainen. Louhoksen kuivatusvedet tulee käsitellä siten, ettei puron luonnontilaisuus vaarannu. Toiminnan purkuvedet tulee ensisijaisesti imeyttää ja tarvittaessa suodattaa, jotta Nielupuroon ei kohdistu pilaantumisriskiä. Hakemuksessa esitettynä vesienkäsittelytoimenpiteenä on laskeutusallas, josta vedet johdetaan putkituksen kautta Nielupuroon. Hakemuksesta ei selviä onko laskeutusaltaan tilavuus riittävä huomioiden sään ääritilanteet, esimerkiksi rankkasateet ja sulamisvedet. Liettyminen aiheuttaa puron pilaantumista ja laadun heikkenemistä. Nielupurolla saattaa olla merkitystä esimerkiksi kutuympäristönä myös latva-alueiltaan. Hanke ei saa aiheuttaa vahingollisia muutoksia puron luonnonympäristössä.
Nielupuro on todennäköisesti myös saukon elinympäristö. Saukko kuuluu luontodirektiivin liitteen IV lajeihin, joka tarkoittaa, että sen lisääntymis- ja levähdyspaikkojen heikentäminen tai hävittäminen on luonnonsuojelulain mukaan kielletty. Vahingollisia vaikutuksia saukkoon voi muodostua erityisesti välillisesti kalaston kautta kalan ollessa saukon pääravintokohde.
Kemikaali- ja öljyvahinkojen torjunta
Toiminnassa on noudatettava valtioneuvoston asetuksen 800/2010 vaatimuksia. Polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen on estettävä. Tukitoiminta-alueiden maarakenteet on tiivistettävä siten, että polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen on estetty. Poltto- ja voiteluaineiden sekä kemikaalien varastointi- ja käsittelyalueiden on oltava nesteitä läpäisemättömiä ja reunoiltaan korotettuja.
Polttoainesäiliöiden on oltava kaksoisvaippasäiliöitä tai kiinteästi valuma-altaallisia säiliöitä ja niiden on kestettävä mekaanista ja kemiallista rasitusta. Säiliöt on varustettava ylitäytönestimillä ja tankkauslaitteistot lukittavilla sulkuventtiileillä.
Kuormauskalustoa tankattaessa ja huollettaessa on huolehdittava siitä, että polttoaineita tai muita pilaantumisen vaaraa aiheuttavia aineita ei pääse maaperään tai pohjaveteen.
Kannanotto
Edellä mainitut seikat huomioon ottaen maa-aineksen ottaminen voidaan ELY-keskuksen näkemyksen mukaan toteuttaa niin, että siitä ei aiheudu maa-aineslain 3 §:n mukaisia haittoja.
Maa-aineslupaharkinnassa on otettava soveltuvin osin huomioon oheisessa liitteessä esitetyt asiat. Ympäristölupaharkinnassa tulee ottaa huomioon Suomen ympäristökeskuksen laatima opas Ympäristöasioiden hallinta kiviainestuotannossa (Suomen ympäristö 25/2010).
Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuollon lausunto
Esitetyn mukaisesta kiviaineksen otosta ja murskaamisesta ei ennalta arvioiden aiheudu lähiseudun asutukselle häiriötä pölyn, melun tai tärinän vuoksi, koska suunniteltu ottoalue on asutuksesta etäällä.
Turvallisuuden vuoksi on suositeltavaa suojata jyrkät louhosseinämät pysyvällä teräsverkkoaidalla jo toiminnan alkuvaiheessa. Erityistä huomiota näiden turvallisuuteen tulee kiinnittää louhinnan loputtua käyttöön otettavan yleisen uimarannan käytön turvaamiseksi. Ottosuunnitelmassa kannattaakin huomioida pohjan sekä luiskien muotoilussa ja pinnoituksessa (hiekka) uimarantakäyttöön soveltuminen sekä varautua yleiselle uimarannalle vaadittaviin rakenteisiin ja ylläpitoon.
Keski-Pohjanmaan liiton lausunto
Keski-Pohjanmaan liitto kiittää Perhon kuntaa hyvin laaditusta maa-aineisten ottoa koskevasta maa-aineslupien yhteishakemuksesta.
Keski-Pohjanmaan liitto toteaa, että Keski-Pohjanmaan voimassa olevassa maakuntakaavassa alue kuuluu osana maa-aineksenottoalueeseen soveltuvana alueena. Huomioitava on kuitenkin maakuntakaavan maa-ainesten oton suunnittelumääräys,
jossa todetaan, että yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee erityistä huomiota kiinnittää ottoalueen rajaukseen varsinaisen ottoalueen ulkopuolisten ympäristö- ja maisema-arvojen sekä kiinteiden muinaisjäännösten huomioimiseksi ja niihin kohdistuvien haittavaikutusten minimoimiseksi, Natura-alueiden läheisyyteen sijoittuvilla alueilla tulee varmistua siitä, ettei ottotoiminta merkittävästi heikennä niitä luontoarvoja, joiden perusteella alue on sisällytetty Natura-verkostoon. Erityistä huomiota tulee kiinnittää vesistövaikutuksiin ja veden laadun säilymiseen.
Keski-Pohjanmaan liitolla ei ole huomautettavaa Perhon kunnan maa-ainesten yhteislupahakemuksesta.
Suomen Luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiri ry muistutus
Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiri ry on tutustunut kuulutukseen vireillä olevasta maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain mukaisesta yhteislupahakemuksen materiaalista ja antaa siitä seuraavan muistutuksen.
Toiminta sijoittuu Perhon kuntaan kiinteistölle Varpunen 684–401–1664–1. Alueella ei on ollut aiempaa maa-ainesten louhintaa. Nyt haettava lupa on yhteislupa kalliokiven louhimista ja murskaamista varten kaikkiaan 160000 k-m³. Lupaa haetaan 15 vuodeksi. Varsinainen ottoalue on 1,65 ha:n kokoinen ja koko toiminta-alue 3,10 ha varastoalueineen. Samanaikaisesti lupaa kalliokiven ottoon haetaan myös naapuritiloille Puro 584–401–247–1 ja Nielupuro 584–401-17-63. Kolme lupa-aluetta muodostavat yhden 3,4 ha kokonaisuuden, jossa alin ottotaso on kaikilla sama ja ottaminen ulottuu tilojen rajaan saakka kaikkien kiinteistöjen osalta.
Maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain yhteislupahakemuksessa SLL Pohjanmaan piiri katsoo olevan huomattavia puutteita, jota tulee täydentää ja osoittaa se eri viranomaiselle.
1. Alueen kokoon nähden Perhon kunta ei voi olla lupaviranomainen, koska louhinta tapahtuu pääasiassa vedenpinnan alapuolelta. Toiminta alentaa pohjavettä ja sitä pumpataan jonkin verran saastuneena ojiin, jonka vuoksi louhos tarvitsee vähintään vesilain mukaisen lupahakemuksen Avi:lle ja mahdollisen YVA menettelyn. Louhoksesta muodostuu uusi vesistö 3,40 ha kokonaisuudessaan. Toisin sanoen tässä ollaan muuttamassa maaekosysteemiä tekojärveksi.
2. Alueella ei ole aiemmin ollut kalliokiven ottotoimintaa, ja toiminta-alue onkin nykyisellään pääasiassa metsätalouskäytössä”. Tämän vuoksi tulee selvittää tarkemmin alueen luonnontila eli alueesta tulee tehdä luontoselvitys.
3. Hakemuksesta puuttuu kuvaus ja sijaintikartta, miten alue sijoittuu Keski-Pohjanmaan voimassa olevaan 5. vaihemaakuntakaavaan ja onko alue merkitty soveltuvaksi maanottoalueeksi.
4. ”Louhinta- ja murskausaikoina ottoalue pumpataan tyhjäksi vedestä läheiseen nykytilannekartalla näkyvään avo-ojaan”. Luvassa tulee olla selvitykset ja määräykset räjähdekemikaaleista. Myös kallioperän koostumuksesta tulee olla selvitys, jotta voidaan varmistua louhinnan riskeistä.
5. Kaivannaisjäteasetuksen 130/2013 mukaan kaivannaisjätteille tulee tehdä asetuksessa määritetty kaivannaisjätesuunnitelma, josta ilmenevät kivilajit, mineraalit ja niiden määrät.
6. ”Ottamistoiminnan päätyttyä alueelle muodostuu vesiallas, joka elävöittää maisemaa ja lisää paikan virkistyskäyttöä uimarantana tilan Nielupuro 17:63 puolella. Lammen ulkopuoliset alueet metsitetään ja ne liittyvät saumattomasti naapuritilojen metsäisiin alueisiin”. Tämä ei todellakaan ole mikään vesiallas, vaan vesistö. Louhosalue ei sovellu virkistyskäyttöön, koska vesi saastuu haitallisista mineraaleista ja saattaa sisältää jopa raskasmetalleja. Louhosalue pilaa olemassa olevan maaekosysteemin ja voi aiheuttaa haittaa myös ympäröiville luonnonvesille.
7. EU:n vesipuitedirektiivi määrittää, että pintavesien hyvä ekologinen ja kemiallinen tila saavutetaan viimeistään vuoteen 2027 mennessä. Nielupuron ekologinen tila on tyydyttävän ja huonon välillä, joten sinne ei voi johtaa louhoksesta vesiä, jotka saattavat aiheuttaa vesien tilan heikentymistä.
SLL Pohjanmaan piiri toteaa lopuksi, että Perhon kunta ei voi antaa lupaa toiminnan aloittamiseksi. Tämä hakemus tulee hylätä ja laatia uudelleen laajemmassa muodossa eri viranomaiselle.
VASTINEET
Hakija on antanut vastineen ainoastaan Suomen Luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiri ry muistutukseen.
Hakijan vastine Suomen Luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiri ry muistutukseen
- Yhteislupa-alueella tilalla Nielupuro 17:63 on ollut aiemmin kalliokiven ottotoimintaa, jonka seurauksena nykyinen louhos on muodostunut.
- Hakemuksen liitteenä on ollut maakuntakaavakartta, jossa on esitetty suunnitellun ottamisalueen sijainti. Hakemuksen liitteenä on ollut myös kaivannaisjätteen jätehuoltosuunnitelma.
- Louhinnassa käytetään nykyaikaisten säännösten mukaisia räjähdysaineita ja menetelmiä, joista ei vapaudu ympäristöön merkittävissä määrin luonnolle haitallisia aineita.
- Nykyisessä louhoksessa olevan veden pinta on 164,25 ja viereisen tieojan pohjan syvyys on 162,56. Oja on ollut mittaushetkellä kuiva. Tästä voidaan päätellä, että louhoksessa oleva vesi on sade- ja sulamisvettä, ei pohjavettä.
- Suunnitellun ottamistoiminnan päätyttyä uuteen louhokseen muodostuu sade- ja sulamisvesillä täyttyvä allas, joka ei ole yhteydessä vesistöihin, kuten jokiin tai järviin.
- Näkemyksemme mukaan puhtaiden sade- ja sulamisvesien pumppaaminen toiminta aikana louhosalueelta Nielupuroon ei huononna puron nykyistä tilaa.
Rakennustarkastajan päätösehdotus
Perhon kunnan ympäristölautakunta päättää myöntää Maansiirto E. Huttunen Oy:lle maa-aineslain 4 §:n ja ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen maa-aines- ja ympäristöluvan kalliokiviaineksen ottamiseen, kallion louhintaan ja kiviaineksen murskaukseen.
Lupa aloittaa toiminta ennen lupapäätöksen lainvoimaisuutta myönnetään maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisesti. Lupamääräyksiä noudattaen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain, maa-aineslain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset.
Luvanhaltijan tulee noudattaa toiminnassaan seuraavia lupamääräyksiä:
Ottamisalue, kokonaisottomäärä ja alin ottamistaso
- Lupa koskee hakemuksen ja ottamissuunnitelman mukaista 3,10 ha:n ottamisaluetta (josta varsinainen louhos 1,65 ha) tilalla Varpunen 584-401-164-1. Ottamisalueen koordinaatit (ETRS-TM35FIN) ovat P=7019020 ja I=367680 (MAL 11 §).
2. Otettava enimmäismäärä luvan voimassaoloaikana on enintään 160 000 m3-ktr. (MAL 11 §)
3. Alin sallittu ottamistaso on +157.00 m (N2000)
Toimet ennen ottamisen aloittamista
4. Ottamisalue on merkittävä maastoon ja alueelle on sijoitettava vähintään kaksi korkeuskiintomerkkiä ottotason seurantaa varten. Luvan haltijan on huolehdittava merkkien säilymisestä paikoillaan ja näkyvillä ottamisen aikana. (MAL 11 §, MAa 7 §)
5. Kalliokiviaineksen ottamista koskevien lupaehtojen noudattamisen vakuudeksi on ennen ottamistoiminnan aloittamista asetettava 12 000 €:n hyväksyttävä vakuus.
Vakuuden tulee olla voimassa vähintään 1 vuoden luvan voimassaolon päättymisen jälkeen, mutta kuitenkin niin kauan, että luvan jälkihoitovelvoitteet on kokonaisuudessaan suoritettu ja luvan valvontaviranomainen on ne hyväksynyt. (MAL 12 §, MAa 8 §, YSL 59, 60 §)
6. Ennen ottamistoiminnan aloittamista luvanhaltijan on pyydettävä valvontaviranomaiselta aloitustarkastuksen pitämistä alueella. Aloitustarkastukseen mennessä on määräysten 4 ja 5 mukaiset toimet oltava tehtyinä. (MAL 11 §, MAa 7 §)
Melua, tärinää ja ilmapäästöjä koskevat määräykset
7. Melua aiheuttavat työt tulee keskittää arkipäiville klo 6–22 väliselle ajalle.
murskaus ja poraus on sallittua arkisin ma-pe klo 6.00-22.00
rikotus ja räjäytystyöt on sallittua arkisin ma-pe klo 8.00-18.0
8. Laitoksen toiminnasta aiheutuva melu, toiminnan vaatima liikenne mukaan lukien, ei saa lähimpien asuin- tai vapaa-ajan käyttöön käytettävien kiinteistöjen piha-alueella ylittää A-painotetun ekvivalenttitason LAeq päiväohjearvoa 55 dB. Mikäli toiminnasta epäillään aiheutuvan meluhaittaa, voi valvontaviranomainen vaatia toiminnanharjoittajan selvittämään mittauksin äänitaso häiriintyvässä kohteessa. Mittausten tekijällä tulee olla riittävä kokemus ja asiantuntemus melumittauksista. (YSL 52, 62 §)
9. Murskauksen aiheuttaman melun leviämistä tulee ehkäistä murskaamon sijoittelulla siten, että louhoksen seinämät ja murskeen varastokasat mahdollisen tehokkaasti ehkäisevät melun leviämistä ympäristöön. Muiden toimintojen melun leviämistä tulee pyrkiä ehkäisemään siten kuin hakemuksessa on esitetty. (YSL 52 §)
10. Kiviaineksen käsittely ja varastointi sekä alueet, joilla työkoneet ja ajoneuvot liikkuvat, tulee järjestää ja hoitaa niin, että haitallinen pölyäminen estetään esimerkiksi kastelun avulla, toimintojen sijoittelulla ja parhaan käyttökelpoisen tekniikan käyttöönotolla. Pölynsidontaan ei saa käyttää ympäristölle haitallisia kemikaaleja. (YSL 52 §)
11. Lähimmässä häiriintyvässä kohteessa laitoksen ja siihen liittyvien toimintojen yhteinen pölyn leijumapitoisuus ei saa ylittää kahden tunnin keräysaikana arvoa 0,4 mg/m3.
12. Räjäytystyöt on mitoitettava ja räjäytysaineet valittava siten, että räjäytyksistä ja niistä aiheutuvasta tärinästä ei aiheudu vahinkoa tai haittaa toiminta-alueen ulkopuolisille ihmisille, rakennuksille/rakennelmille tai muulle ympäristölle.
Jätteiden käsittely ja jätehuolto
13. Toiminnasta syntyvistä jätteistä ja jätehuollosta ei saa aiheutua epäsiisteyttä, roskaantumista, maaperän pilaantumista eikä haittaa terveydelle tai ympäristölle. Alueella syntyvät jätteet on lajiteltava, säilytettävä erikseen ja toimitettava edelleen käsiteltäväksi siten kuin kunnan jätehuoltomääräyksissä edellytetään. Toiminnasta syntyvät jätteet tulee toimittaa asianmukaisiin vastaanottopaikkoihin jokaisen toimintajakson päättyessä tai viimeistään vuoden kuluttua. (MAL 11 §, YSL 52, 58 §, VnA 800/2010)
Päästöt maaperään ja pohjaveteen
14. Tukitoiminta-alueiden maarakenteet on tiivistettävä siten, että polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen on estetty. (YSL 52 §)
15. Koneiden huolto ja säilytys tulee toteuttaa siten, ettei haitta-aineita pääse ympäristöön. Ottamisalueella ei saa säilyttää tai varastoida tarvikkeita, jotka eivät liity louhinta- ja murskaustoimintaan tai tämän luvan mukaiseen jätteenkäsittelyyn.
16. Alueella ei saa varastoida ongelmajätteitä tai jäteöljyjä.
17. Liikkuvien työkoneiden ja autojen öljynvaihto ja pesu alueella on kielletty. Murskaimien ja varastokasojen kastelussa käytettävä vesi on ensisijaisesti imeytettävä käsiteltävään materiaaliin.
18. Mikäli alueella varastoidaan polttonesteitä, on ne varastoitava kaksoisvaippasäiliöissä, jotka on varustettava ylitäytönestimellä ja laponestolaitteistolla tai normaalisäiliössä, jotka on varustettu suoja-altailla ja katoksilla. Säiliöt on oltava lukittavia. Toiminnassa on huolehdittava siitä, ettei polttoaineita tai muita pilaantumisen vaaraa aiheuttavia aineita pääse maaperään tai pohjaveteen (YSL 52 §, VnA 800/2010)
19. Louhoksen kuivatusvedet tulee ensisijaisesti imeyttää maastoon. Tälle tulee olla lupa alapuolisen kiinteistön omistajalta. Toissijaisesti kuivatusvedet tulee johtaa ottamissuunnitelman mukaisesti metsäojan kautta vanhaan sorakuoppaan, joka toimii laskeutusaltaana ja siitä edelleen metsäojan kautta Nielupuroon.
Toiminnanharjoittajan tulee varmistaa, etteivät louhoksen kuivatusvedet aiheuta maa-alueiden vettymistä tai muuta haittaa alapuolisilla naapurikiinteistöillä tai ympäristölle. (MAL 11 §)
Poikkeuksellisia tilanteita ja turvallisuutta koskevat määräykset
20. Määrältään tai laadultaan tavanomaisesta poikkeavia päästöjä ilmaan aiheuttavasta häiriötilanteesta on viipymättä ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Vahingoista tai onnettomuuksista, joissa öljyä tai muita kemikaaleja pääsee vuotamaan maaperään, pinta- tai pohjavesiin taikka joista aiheutuu muuta ympäristö- tai terveysvaaraa, on viipymättä ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sekä alueelliselle pelastuslaitokselle ja ryhdyttävä toimenpiteisiin laajemman vahingon estämiseksi. (MAL 11 §, YSL 52, 66, 123 §)
21. Vahinko- ja onnettomuustilanteiden varalle on toiminta-alueella oltava riittävä määrä imeytysmateriaalia ja alkusammutusvälineitä saatavilla. (MAL 11 §, YSL 52, 66 §)
22. Rintauksen yläpuolella lähellä louhoksen reunoja maanpinta on pidettävä puhtaana suurista kivistä, varastokasoista ja muista turvallisuutta heikentävistä tekijöistä.
23. Maa-ainesten ottamisen aikana louhoksen reunat tulee suojata siten, että ihmisten ja eläinten putoamisvaara louhokseen estetään. Yli 2 m korkeat jyrkät seinämät tulee suojata aitarakenteella tai vaihtoehtoisesti vähintään 2 m korkealla maavallilla tai kiven lohkareilla ja lippusiimalla. Alueelle tulee asentaa louhoksesta varoittavia tauluja. (MAL 11 §)
24. Räjäytys- ja louhintatöissä tulee noudattaa Valtioneuvoston asetusta räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta (Vna 64/2011).
Seuranta ja tarkkailu
25. Toiminnassa käytettävien laitteiden ja varusteiden kuntoa ja toimintaa on tarkkailtava säännöllisesti. Laitteiston rikkoutuessa tai jonkin muun päästöä lisäävän häiriön sattuessa on laitoksen päästöjä aiheuttava toiminta keskeytettävä, kunnes laitteisto on korjattu tai häiriö poistettu. Toiminnanharjoittajan on tarvittaessa valvontaviranomaisen vaatimuksesta tarkkailtava mittauksin ympäristöön kohdistuvia melu-, tärinä- ja laskeumapäästöjä. (YSL 52, 62 §)
26. Laitokselle on nimettävä vastuuhenkilö tai -henkilöt, joka huolehtii tarvittavien korjaus- ja huoltotöiden suorittamisesta ja poikkeuksellisten tilanteiden ilmoittamisesta viranomaisille sekä jätteenkäsittelytoiminnan asianmukaisuudesta ja siihen liittyvästä toiminnan seurannasta ja tarkkailusta. Vastuuhenkilön/-henkilöiden nimi ja yhteystiedot tulee ilmoittaa luvan valvontaviranomaiselle. (YSL 66 §, JL 141 §)
27. Toiminnanharjoittajan on pidettävä toiminnasta kirjaa, josta ilmenee vähintään seuraavat tiedot (YSL 62 §, JL 118, 120 §):
murskauslaitoksen tiedot, räjäytykset ja tuotantomäärät
käytettyjen polttoaineiden laatu- ja kulutustiedot;
toiminnasta syntyneet jätteet, niiden määrät ja toimituspaikat
häiriö- ja poikkeustilanteet
käytetyt räjäytysaineet ja niiden määrät
Jälkihoitotoimenpiteet
28. Ottoalueen reunat tulee louhia n. 1:3 kaltevuuteen vesirajaan saakka tasolle + 164.35 ottamissuunnitelman mukaisesti. Mikäli louhoksen ympärille jää vesirajasta yli 2 m korkeita jyrkänteitä tulee jyrkänteiden yläosaan asentaa tukeva pysyvä teräsverkkoaita, joka on korkeudeltaan vähintään 1500 mm maanpinnasta. Aita tulee asentaa noin 2 metrin etäisyydelle jyrkänteen reunasta. Aidan päät tulee viedä kiinni louhoksen reunaan niin, että aidan taakse pääsy on estetty. (MAL 11 §)
29. Varastoalueen rakennekerrokset tulee poistaa ja alue maisemoida pintamailla ja metsittää.
30. Maa-ainestenottotoiminnan päätyttyä, on luvanhaltijan pyydettävä alueelle lopputarkastusta valvontaviranomaiselta. (MAa 7§)
31. Tämän luvan mukaisten jälkihoitotoimenpiteiden tulee olla suoritettuna viimeistään 1 vuoden kuluessa maa-ainesten ottamisluvan voimassaolon päättymisestä. (MAL 11 §)
Raportointi ja ilmoitusvelvollisuus
32. Vuotuisesta ottomäärästä tulee tehdä ilmoitus valvontaviranomaiselle seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä ensisijaisesti NOTTO-tietojärjestelmän kautta. (MAL 23a §)
33. Vuosiyhteenveto kohdan 21 mukaisesta kirjanpidosta on toimitettava valvontaviranomaiselle seuraavan vuoden helmikuun loppuun mennessä ensisijaisesti sähköisen YLVA-tietojärjestelmän kautta. (YSL 62 §)
34. Mikäli lupa siirretään toiselle, on siirrosta viipymättä ilmoitettava valvontaviranomaiselle. Luvan haltija vastaa lupaan liittyvistä velvoitteista, kunnes tämän tilalle on hakemuksesta hyväksytty toinen. (MAL 13 a §, YSL 170 §)
35. Toiminnan olennaisesta muuttamisesta tai lopettamisesta on ilmoitettava viipymättä luvan valvontaviranomaiselle.
Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT)
36. Työkoneiden ja -menetelmien osalta tulee olla selvillä tekniikan kehittymisestä ja sitä on hyödynnettävä mahdollisuuksien mukaan. Työssä tulee käyttää tekniikkaa, jolla voidaan ehkäistä toiminnan aiheuttama ympäristön pilaantuminen tai tehokkaimmin vähentää sitä, ja jotka soveltuvat ympäristölupamääräysten perustaksi.
PÄÄTÖKSEN PERUSTELUT
Lupaharkintaa tehtäessä ja lupamääräyksiä annettaessa on huomioitu ympäristönsuojelulaki, maa-aineslaki, vesilaki, jätelaki, kemikaalilaki ja niiden nojalla annetut asetukset sekä asiassa annetut lausunnot ja jätetyt muistutukset
Maa-aineksen ottaminen ja järjestely hakemuksen ja annettujen lupaehtojen mukaisesti eivät ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa.
Hakemuksen mukainen toiminta täyttää myös ympäristönsuojelulain 48 §:n mukaiset luvan myöntämisen edellytykset: toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa tai sen nojalla on säädetty.
Toimittaessa esitetyn suunnitelman ja tämän päätöksen määräysten mukaisesti toiminnasta ei aiheudu naapureille, eikä lähistöllä asuville sellaista eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:ssä tarkoitettua kohtuutonta rasitusta melun, pölyn, tärinän tai muun haitan muodossa, mikä estäisi luvan myöntämisen. Toiminnasta ei muutoinkaan aiheudu lupamääräykset ja laitoksen sijoituspaikka huomioon ottaen terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista eikä vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän käyttömahdollisuuden vaikeutumista.
Toiminta täyttää luvan myöntämisen edellytykset.
LUPAMÄÄRÄYSTEN PERUSTELUT
Yleiset lupamääräykset
Maa-ainesten ottamisen ja toiminnan laajuus on rajattu määräyksillä 1-4. Toiminnan valvonnan järjestämiseksi ja vaikutusten seuraamiseksi on tarpeen antaa lupaehdot 25-27 ja 32-35. Toiminnan päättymisen jälkeisten velvoitteiden noudattamisen varmistamiseksi on annettu lupamääräykset 5 ja 28-31. Lupamääräykset 22-24 on annettu ihmisille ja eläimille aiheutuvan turvallisuusriskin ehkäisemiseksi.
Päästöjä maaperään ja vesiin koskevat määräykset
Polttonesteiden ja muiden ympäristölle vaarallisten aineiden maahan pääsy aiheuttaa maaperän ja pohjaveden pilaantumista. Polttonesteitä ja voiteluaineita tulee käsitellä asianmukaisilla välineillä sekä riittävällä varovaisuudella haitallisten ympäristövaikutusten ennalta ehkäisemiseksi ja rajoittamiseksi ne mahdollisimman vähäisiksi myös onnettomuus- ja vahinkotilanteissa (lupamääräykset 14 ja 18).
Maaperän, pinta- ja pohjaveden suojelemiseksi on tarpeen määrätä lupaehdoissa 13-21.
Ympäristölautakunta on päätöstä antaessaan katsonut määräysten olevan riittävät pohjaveden suojelun kannalta eikä lupamääräyksiä noudatettaessa aiheudu pohjaveden pilaantumisvaaraa.
Alueella on tehty 28.5.2024 GPS-mittaus, jonka mukaan:
Vesipinta naapurikiinteistön vanhassa louhoksessa 164,253. Louhoksen vieressä kulkevan tieojan pohjan syvyys on 162,557 ja ojassa ei ollut vettä. Viereisellä kiinteistöllä olevassa soramontussa vedenpinta 165,015 ja soramontun viereinen metsäojan pohja 164,398, ojassa ei vettä. Tästä voidaan päätellä, että louhoksessa ja soramontussa oleva vesi on sade- ja sulamisvesiä.
Ympäristölautakunta katsoo, että luvanhakijan suorittamat mittaukset ovat riittävät pohjaveden pinnan selvittämiseksi.
Melua, ilmanlaatua ja tärinää koskevat määräykset
Melun, pölyn ja tärinän leviämisen torjumiseksi on tarpeen antaa määräyksiä lupaehdoissa 7-12.
Jätteitä ja jätehuoltoa koskevat lupamääräykset
Jätehuollon asianmukaiseksi järjestämiseksi ja ympäristön roskaantumisen estämiseksi on tarpeen määrätä lupaehdossa 21.
Häiriö- ja poikkeustilanteita koskevat lupamääräykset
Häiriö- ja poikkeustilanteiden varalta on tarpeen antaa lupamääräykset 20 ja 21 joilla pyritään estämään isompien ympäristövahinkojen syntyminen.
Toiminnan tarkkailua, raportointia ja toiminnan lopettamista koskevat lupamääräykset Lupamääräyksellä 25-27 varmistetaan, että valvontaviranomainen on ajan tasalla toiminnasta ja sen laajuudesta. Lupamääräyksellä 35 varmistetaan toiminnan lainmukainen lopettaminen ja toiminnanharjoittajan velvoitteista vapauttaminen toiminnan päätyttyä, kuten maa-aineslaissa on määrätty. (MAL § 11 ja 13 a sekä Valtioneuvoston asetus maa-ainesten ottamisesta § 8)
Parasta käyttökelpoista tekniikkaa (BAT) koskevat määräykset
Lupamääräys 36 on tarpeen antaa luvan hakijalle, jotta hänen tulee olla selvillä tekniikan kehittymisestä esim. murskauskaluston osalta. (YSL 5§)
LUVAN VOIMASSAOLO JA LUPAMÄÄRÄYSTEN TARKISTAMINEN
Tämä päätös on voimassa 15 vuotta luvan antopäivästä. Luvan viimeinen voimassaolopäivä on 26.6.2039.
Lupaa ankaramman asetuksen noudattaminen
Mikäli asetuksella annetaan tämän luvan määräyksiä ankarampia säännöksiä tai tästä luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta tämän luvan estämättä noudatettava.
TOIMINNAN ALOITTAMINEN MUUTOKSENHAUSTA HUOLIMATTA
Maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisesti lupaviranomainen voi perustellusta syystä ja hakijan pyynnöstä määrätä, että päätöstä voidaan noudattaa mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, kun hakija on asettanut luvassa määrätyn vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen tai mahdollisten vahinkojen korjaamiseksi lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalta.
Luvanhakija on perustellut toiminnan aloittamista muutoksen hausta huolimatta seuraavasti:
”Lupaa aloittaa toiminta ennen lupapäätöksen lainvoimaisuutta haetaan, koska liiketoiminnan kannalta on välttämätöntä, että kaikkia sora- ja kivilajikkeita on saatavissa mahdollisten rakennuskohteitten tarpeisiin”.
Toiminnalle myönnetään maa-aineslain 21 §: n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukainen
aloittamisoikeus ennen lupapäätöksen lainvoimaisuutta. Lupaviranomainen katsoo, että
toiminnan aloittamiselle muutoksen hausta huolimatta on maa-aineslain 21 §: n ja
ympäristönsuojelulain 199 §:n mukainen perusteltu syy. Tämän lupapäätöksen täytäntöönpano ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, kun toiminta järjestetään lupapäätöksen määräysten mukaisesti.
Toiminnan aloittaminen ennen tämän päätöksen lainvoimaiseksi tuloa edellyttää, että
luvan saaja asettaa lupapäätöksen mukaisen 12 000 euron suuruisen vakuuden ennen toiminnan aloittamista.
Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
PÄÄTÖKSEN TÄYTÄNTÖÖNPANO JA VOIMAANTULO
Päätös on lainvoimainen 2.8.2024 mikäli lupapäätöksestä ei valiteta. Toiminnan saa aloittaa muutoksenhausta huolimatta.
LUPAHAKEMUKSEN KÄSITTELYMAKSU
Maa-ainesten ottamissuunnitelman tarkastamisesta ja ottamistoiminnan valvonnasta suoritettavien maksujen sekä ympäristönsuojeluviranomaisen taksan perusteella peritään tämän luvan käsittelystä maa-ainesluvan osuus 1600,00 € ja ympäristöluvan osuus 1000,00 €. Lisäksi maa-aines- ja ympäristölupataksan mukaisesti peritään 30,00 €/kuultu naapuri, yhteensä 180,00 € (6 erikseen kuultua asianosaista).
LUPAMAKSUN MÄÄRÄYTYMINEN:
Maa-ainestaksan 2 §:n ja ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n mukaisesti ottamissuunnitelman tarkastamisesta peritään 2780,00 €.
VALVONTAMAKSU
Ottamistoiminnan valvonnasta peritään vuosittain maa-ainestaksan mukainen valvontamaksu. Luvan myöntämishetkellä voimassa olevan taksan mukainen, keskimääräiseen vuosiottomäärään (10 600 k-m3/vuosi) perustuva valvontamaksu on 420,00 €/vuosi.
SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET JA OHJEET
- Maa-aineslaki (555/1981) 1, 3, 4, 4a, 6, 7, 10, 11, 12, 20, 23, 23 a §
- Valtioneuvoston asetus (926/2005) maa-ainesten ottamisesta 1-3, 6-9 §
- Valtioneuvoston asetus (379/2008) kaivannaisjätteistä
- Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 11-12, 14-17, 27, 34, 39-40, 42-45, 48-49, 52, 58-60, 62, 70, 83-85, 89, 94, 96, 190-191, 198 §
- Valtioneuvoston asetus (713/2014) ympäristönsuojelusta 2-4, 12-15 §
- Jätelaki (646/2011) 8, 12-13, 15-17, 20, 28, 72, 118 §
- Valtioneuvoston asetus (978/2021) jätteistä 30 §
- Valtioneuvoston asetus kaivannaisjätteistä (190/2013) 14 ja 16 §
- Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §
- Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)
- Valtioneuvoston asetus (800/2010) kivenlouhimoiden, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta
- Kemikaaliturvallisuuslaki (390/2005)
- Perhon kunnan maa-ainestaksa, kvalt 22.4.2024 § 14
- Perhon kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa khall 9.12.2020 § 234
Lisäksi on huomioitu:
- Maa-ainesten ottaminen: Opas ainesten kestävään käyttöön, Ympäristöministeriön julkaisuja 2020:24
LUPAPÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN
Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella (MAL 13 § ja YSL 85 §).
Päätös
Päätös toimitetaan hakijalle sähköpostilla ja postitse.
Jäljennös päätöksestä
Päätös lähetetään tiedoksi Etelä-Pohjanmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä muille lausunnon antaneille tahoille.
Ilmoitus päätöksen antamisesta
Päätöksen antamisesta ilmoitetaan hakemuksesta muistutuksen jättäneille.
Ilmoittaminen kunnan ilmoitustaululla
Päätöksestä kuulutetaan Perhon kunnan tietoverkossa sekä ilmoitustaululla.
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen siten kuin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään (MAL 20 §, YSL 190 §). Valitusosoitus on tämän lupapäätöksen liitteenä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
-----
Toimenpiteet, otteet
- Maansiirto E. Huttunen Oy
- Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
- Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto
- Keski-Pohjanmaan liitto
- Suomen Luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiri ry
--- -----
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |