Dynasty tietopalvelu Haku RSS Perhon kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Perho/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Perho/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 21.02.2024/Pykälä 7


Lausunto Kivijärven Volkkilankankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavaluonnoksesta

 

Ymp  § 7  21.02.2024  

53/00.04.01/2023  

 

 Valmistelija

 

Rakennustarkastaja Jyri Harju, p. 040 848 8243 tai jyri.harju@perho.com

 

Kivijärven kunnanhallitus pyytää lausuntoa Volkkilankankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavaluonnoksesta.

 

Kaava-alue sijoittuu Kivijärven kunnan pohjoisosaan, sivuten Kinnulan kunnan rajaa. Hankealue sijaitsee noin 7 km Kivijärven keskustasta pohjoiseen ja 14 km Kinnulan keskustasta etelään. Volkkilankankaan osayleiskaava mahdollistaa kaavaluonnosvaihtoehdosta riippuen 9 (VE2) – 15 (VE1) tuulivoimalan rakentamisen. Hankealueen koko on 1 700 (VE1) tai 1 000 (VE2) ha.

 

Kaavoituksen tavoitteena on mahdollistaa alueelle tuulivoimaloiden rakentaminen laatimalla MRL 77 a §:n mukainen oikeusvaikutteinen yleiskaava, jota voidaan käyttää suoraan tuulivoimalan rakennusluvan myöntämisen perusteena.

 

Kaavaluonnosmateriaaliin voi tutustua Kivijärven kunnan nettisivulla osoitteessa https://www.skjkl.fi/Kivijarvi/Volkkilankangas/Kaava/Luonnos/

 

 Rakennustarkastajan päätösehdotus 

 

Perhon ympäristölautakunta lausuntonaan toteaa:

1. Perhon kunnanvaltuusto on määritellyt tuulivoimaloille suojaetäisyydet, joissa kansallispuistoon on määritetty kuuden kilometrin suojaetäisyysvaatimus. Tässä tapauksessa lähin voimala on noin kuuden kilometrin etäisyydellä Perhon kunnan rajasta ja tuulivoimapuiston vaihtoehdossa 1 lähimmät myllyt sijoittuvat alle viiden kilometrin etäisyydelle Salamajärven kansallispuistosta.

2. Ympäristölautakunta katsoo, että vaihtoehdon 1 mukaisella toteutuksella saattaisi olla haitallisia vaikutuksia kansallispuiston matkailuun. Salamajärven kansallispuiston yksi merkittävin arvo on erämainen suo- ja metsäluonto.

3. Sähkönsiirron osalta suotavimmat vaihtoehdot ovat SVEA1, SVEA2 ja SVEA3 joissa sähkönsiirto liittyy olemassa olevaan johtokäytävään heti hankealueen läheisyydessä. Nämä vaihtoehdot ovat myös maakuntakaavan mukaisia. Ensisijaisesti tulisi käyttää olemassa olevaa johtokäytävää.

4. Sähkönsiirron vaihtoehdoissa SVEB1 ja SVEB2 rakennettaisiin uusi johtokäytävä joka kulkisi Kinnula, Perhon, Lestijärven ja Halsuan kuntien alueella. Voimajohtoreittivaihtoehdoissa SVEB1 ja SVEB2 raivataan laajasti talousmetsää ja voimajohtoreitti pirstoo laajasti yhtenäistä luonnonympäristöä. Lautakunta katsoo, että uuden johtokäytävän rakentaminen tässä mittakaavassa saattaisi aiheuttaa myös haitallisia vaikutuksia metsäpeuran elinolosuhteisiin. Johtokäytävän alta tuhoutuu metsäpeuran laidun- ja vasomisalueita ja talousmetsää, joka on pysyvästi pois metsäpeurojen laidunkierrosta. Natura-arvioinnissa on todettu, että metsäpeuralle vaihtoehdoissa SVEB1 ja SVEB2 vaikutuksien merkittävyys on suuri ja vaihtoehdoilla SVEA1, SVEA2 ja SVEA3 vähäinen.  Metsäpeura on yksi Salamajärven Natura-alueen suojeluperusteista.

Vaihtoehto SVEB1 kulkisi huomattavan läheltä Salamajärven kansallispuistoa ja Mökälän kylän lävitse. Tällä saattaisi olla haitallisia vaikutuksia Salamajärven kansallispuiston erämaa-arvoille. Linjan välittömään läheisyyteen jäisi asuin- ja vapaa-ajan asuinrakennuksia joille sähkölinjasta aiheutuisi ainakin maisemahaittaa. Myöskään terveyshaittoja ei voida täysin sulkea pois.

 

 Päätös

 

 Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 -----

 

 Toimenpiteet, otteet

 

 Kivijärven kunnanhallitus

--- -----