Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kaustisen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 21.06.2022/Pykälä 21


Valuma-altaat ja koontioja 20220606

 

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 47 a §:n ja maa-aineslain (555/1981) 4 a §:n mukainen maa-aineslupahakemuksen ja ympäristölupahakemuksen yhteislupapäätös Rauman Kone Oy:n maa-ainesottoluvalle Kaustisen Varilassa

 

YMPLTK 21.06.2022 § 21  

155/11.01.00.04/2022  

 

Valmistelija Ympäristötarkastaja Pia-Lena Närhi puh. 040 7393 977

 

HAKEMUS

Luvan hakija

 

Hakija: Rauman Kone Oy

Yhteyshenkilö: -----------,

Osoite: Mankkilansaarentie 44, 69600 Kaustinen

Puhelinnumero: ------------

Sähköposti: ----------------@gmail.com

 

Hakemus ja ottosuunnitelma

Kiinteistötiedot ja ottamisalueen sijainti

 

Kunta: Kaustinen

Maanomistaja: Kokkolan Seurakuntayhtymä

Kiinteistö ja alue,

jota päätös koskee: Perävarila 236-401-19-204, Varila

 

Rauman Kone Oy hakee lupaa maa-ainesten ottamiseen Kaustisen Varilassa tilalta Perävarila 236-401-19-204. Alueelta on tarkoitus louhia kalliota 10 vuoden aikana. Alueella on tarkoitus suorittaa räjäytystoimintaa ja murskausta.

 

TOIMINTA (HAKIJAN ILMOITUKSEN MUKAAN)

Hanketiedot Alueelta saatava materiaali on kalliomursketta, jota jalostetaan räjäyttämällä ja murskaamalla.

 

Alue sijaitsee Kaustisen Varilan kylässä vt 13 länsipuolella Kokkolan Seurakuntayhtymän omistamalla kiinteistöllä. Etäisyys Kaustisen keskustasta on noin 4,5 km. Lähimpään asuttavaan rakennukseen on matkaa noin 1,2 km ja lähimpään eläinsuojaan on matkaa noin 550 m.

 

Alueella ei ole entuudestaan maa-ainesottoa.

 

 Kulmapaalujen koordinaatit ei ole esitetty ottosuunnitelmassa.

 

 Alueen koordinaatit ETRS-TM35FIN P: 7045817, I:336223

 

Toiminnan kuvaus 1,5 hehtaari suuruiselta ottamisalueelta louhitaan 100 000 m³ kallioainesta 10 vuoden aikana. Pintamaata ei juurikaa ole. Alin ottotaso on +76,50 m (N2000) ja ottamissyvyys 1-7 m. Toiminta-alueen kokonaispinta-ala on 2,5 ha. Louhintaa ei tehdä pohjaveden pinnan alapuolelta.

 

Toiminta alkaa kallion paljastamisella ja pintamaiden poistolla, jonka jälkeen kalliota porataan ja ainesta irrotetaan räjäyttämällä. Irrotettu kallioaines murskataan, varastoidaan ja kuormataan käyttöön tarpeen mukaan. Ylisuuret kivet ja kalliolohkareet rikotetaan ennen murskausta hydraulisella iskuvasaralla varustetulla kaivinkoneella.

 

Arvioidut toiminta-ajat vuoden aikana ovat seuraavat:

-          kallion poraus ja räjäytys, 10 päivää vuodessa, ma-pe klo 7.00-16.30

-          Rikotus 0-35 päivää vuodessa ma-pe klo 7.00-16.30

-          Murskaustyö, kuljetukset ma-pe 7.00-16.30.

 

Murskauksessa käytetään siirrettäviä murskauslaitoksia, jotka ovat sijoitettuna ottoalueelle ainoastaan murskaustyön tuotantojakson aikana (1-2 tuotantojaksoa/a). Murskeen varastokasat tulevat sijaitsemaan kartalla osoitetulla varastointialueella (1 ha) ja poistetut pintamaat (arvio 14 000 m3) varastoidaan niille osoitetulla omalla alueella (0,5 ha).

 

 Raaka- ja polttoaineet 

 Alueella tarvittava sähkö tuotetaan aggregaatilla. Tuotannossa käytetään polttoaineena kevyttä polttoöljyä. Polttoainesäiliöt ovat kaksoisvaippasäiliöitä tai kiinteästi valuma-altaallisia säiliöitä, joissa sekä letkut että säiliöt ovat lukittavia. Toiminta-aikojen ulkopuolella alueella ei säilytetä polttonesteitä tai työkoneita.

 

Räjähdysaineena käytetään pääosin Forcit-tuotantoperheen ainetta.

 

Alueen nykytila Alueen koillisosa rajoittuu peltoon, muilta osin alue rajoittuu lähinnä havupuumetsään.

 

 Hanke-alueella ei ole vesilain, metsälain tai luonnonsuojelun lain mukaan suojeltuja luontotyyppejä. Hankealueella on pääosin kuivahkoa kangasta, nuoria mäntyvaltaisia talousmetsiä ja avohakkuualue, jossa ei myöskään voi esiintyä uhanalaisia kasveja. Alueella ei esiintyy harvalukuisia tai uhanalaisia lintulajeja. Alueella on mäntyvaltaisia talousmetsiä, joka ei sovi liito-oravalle. Alueella ei ole vesistöjä, jotka mahdollistaisivat saukon, viitasammakon ja muiden direktiivilajien esiintymistä. Alueella liikkuu tilapäisesti metsäpeuroja. Kallioalue ei ole erityisen tärkeä metsäpeuroille. Keski-Pohjanmaan metsäpeurakannassa on uusimman laskennan mukaan noin 1500 yksilöä. Metsäpeurat liikkuvat talvella erittäin laajasti ympäri maakunnan ja voi liikkua kymmeniä kilometriä päivässä. Alueen merkitys muille nisäkkäille on vähäinen.

 

Luonnonolosuhteet ja maankäyttö

Alue ei ole Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen rajaamalla pohjavesialueella. Alueen halki kulkee voimalinja, joka rajoittaa maa-ainesten ottoa alueella. Alueelta on tehty luontoselvitys, joka on toimitettu kuntaan 4.5.2022.

 

Turvallisuus ja liikennejärjestelyt

Ottamisen aikana noudatetaan yleisiä sora- ja täytemaakuoppien työturvallisuusohjeita ja -määräyksiä. Maa-ainesten siirroissa käytetään nykyisiä tieyhteyksiä Kiviharjuntien kautta. Ottoalue alkaa noin 15 m alueen rajasta ja luiskataan 1:3. Korkeimmilta kohdilta alue aidataan. Otto tapahtuu alueittain.

 

Ottoa ei suoriteta pohjaveden pinnana alapuolelta ja alin ottosyvyys on +76,50 m. Maanpinnan korkeus vaihtelee +87,36.-78,08 m välillä.

 

Maa-aineksen ottamisen jälkeen suojaus rinteeseen tehdään maavallilla, joka saadaan pintamaasta.

 

Ottamisalueen läpi menee korkeajännitelinja, jonka tukitolppien etäisyys louhintarajasta on 25 m ja toisesta 66 m. Korkeajännitelinjan läheisyydessä noudatetaan räjäytystoiminnassa verkkoyhtiön ohjeistusta.

 

Toiminnan ollessa käynnissä alueelle johtavalla sorapintaisella tiellä on kiviainesta kuljettavaa raskasta liikennettä noin 60 vrk vuodessa. Murskauksen ollessa käynnissä kuljetuskäyntejä on 10-20 vuorokaudessa.

 

Toimenpiteet ympäristövaikutusten vähentämiseksi

 

Päästöt ilmaan 

Kaasumaisia päästöjä syntyy koneiden polttomoottoreista ja räjäytysaineista. Toiminnasta syntyy pölyä. Pölyn leviämistä estetään olosuhteiden mukaan kastelemalla tai suolaamalla soratietä ja hiljentämällä ajonopeuksia.

 

Melu

Melua syntyy kallion poraamisessa, räjäytyksissä, kuljetuksissa, murskauksessa ja seulonnassa. Murskauksen melu on tasaista. Rikotuksen yhteydessä on paikallista lievää tärinää, joka ei leviä rikotun kiven ulkopuolelle, melutaso 113,118 dB. Murskauksessa ja seulonnassa melutaso on122,124 dB, lievää tärinää esiintyy murskauslaitoksen välittömässä ympäristössä. Työkoneiden ja liikenteen melutaso on 108-115 dB. Kallion poraamisesta ja räjäytyksestä aiheutuu hetkellistä tärinää räjäytyksen yhteydessä (n. 2 s), melutaso jää 120-125 dB.

 

Poravaunun aiheuttama melu on tasaista - ei impulssimaista. Poravaunu sijaitsee usein rinteen päällä, joten sen melupäästöä on vaikeampi torjua. Räjäytys aiheuttaa voimakasta melua noin 1- 2 sekunnin ajan, mutta sitä esiintyy harvoin. Räjäytyksen ja poraamisen meluhaitan häiritsevyyttä voidaan vähentää tiedottamalla niistä etukäteen.

 

Murskauslaitoksen melupäästö syntyy erityisesti esimurskaimesta ja seuloista. Maaston muodot sekä varastokasojen sijoittelu vaimentavat melua tehokkaasti. Varastokasat estävät melun leviämistä toiminta-alueelta. Myös louhoksen reunalle kasatut pintamaat estäisivät melun leviämistä ympäristöön. Melu ei ole oletettavasti häiritsevää lähimmissä altistuvissa kohteissa.

 

Päästöt vesiin

Toiminnasta ei synny hulevesiä. Louhokseen kertyvä vesi pumpataan pois. Louhoksen tyhjennyspumppauksen on havaittu nostavan pohjavesipintoja purkuojan viereisissä pohjavesiputkissa. Toiminnalla ei ole vaikutuksia pintavesistöihin. Louhina-alueelle rakennetaan saostusallas, johan johdetaan pintavedet läjitysalueelta sekä tienvarsiojien vedet. Saostusaltaasta vedet suodattuvat ojia pitkin Veiskonluomaan. Saostusallas rakennetaan moreenimaahan ja mahdollisia alunamaita pyritään välttämään. Saostusaltaan myötä Veiskonluomaan tuleva kiinto- ja haitta-aineen määrä on vähäistä.

 

Päästöt maaperään

Käytettävät poltto- ja voiteluainesäiliöt ovat kaksoisvaipallisia lukittavia säiliöitä tai kiinteästi valuma-altaallisia lukittavia säiliöitä.

 

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Ottoalueen välittömässä läheisyydessä ei ole vakituista tai loma-asutusta, lähimmät rakennukset ovat n. 1 km etäisyydellä alueesta. Pöly, melu ja tärinä ovat lyhytkestoisia ja rajoittuvat pääasiassa toiminta-alueelle, eikä niillä siten nähdä olevan merkittävää vaikutusta yleiseen viihtyvyyteen tai terveyteen. Päästöt ovat vuositasolla niin pienimuotoisia, ettei niillä nähdä

olevan vaikutusta ilman laatuun.

 

Toiminta ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Toiminta toteutetaan niin ettei siitä synny päästöjä maaperään. Ottoalueen läheisyydessä ei ole muinaismuisto- tai luonnonsuojelukohteita. Aluetta ei ole luokiteltu maisemallisesti arvokkaaksi eikä sen vaikutusalueella ole havaittu luontoarvoja, joihin toiminnalla olisi haitallisia vaikutuksia.

 

Ottamistoiminnan jälkeen alue palautetaan metsätalouskäyttöön. On todennäköistä, että alueen kallionottotoimintaa pyritään jatkamaan myös tulevaisuudessa, joten maisemointi koskee niitä ottoalueen osia, joissa kallionotto päättyy. Kallioseinämät muotoillaan n. kaltevuuteen 1:3. Luiskien taitekohdat pyöristetään ympäröivään luontoon sopiviksi. Muotoilussa kiinnitetään huomiota alueen sulautumiseen ympäröivään luontoon. Poistettuja pintamaita hyödynnetään alueen maisemoinnissa. Alue muotoillaan mahdollisimman moni-ilmeiseksi ja maisemaan sulautuvaksi. Maisemoinnissa kiinnitetään huomiota pintamaan kerrospaksuuden riittävyyteen

erityisesti kalliopinnan päälle tehtävissä maisemointitoimissa. Tarvittaessa alue metsitetään istuttamalla, mikäli alue ei metsity luontaisesti.

 

Poikkeukselliset tilanteet ja häiriöpäästöt

Toiminnasta aiheutuva merkittävin ympäristöriski on öljyvahinko esim. työkoneiden tai varastosäiliöiden vuodon, onnettomuuden tai tulipalon yhteydessä. Toiminnan ympäristövaikutuksia ja riskejä estetään ja rajoitetaan asianmukaisella suunnittelulla ja tekniikalla.

 

Kaikki alueella työskentelevät hakijan ja sen urakoitsijoiden työntekijät tarkkailevat toiminnan oikeellisuutta siinä määrin kuin se heidän työtänsä koskee, ja ovat velvoitettuja toimimaan annettujen ohjeiden mukaisesti. Asiattomien pääsy alueelle on kielletty.

 

Poltto- ja voiteluaineiden käsittelyssä ja varastoinnissa noudatetaan erityistä huolellisuutta. Alueella varastoidaan poltto- ja voiteluaineita vain urakan aikana käytössä olevan kaluston tarvitsema määrä. Alueella on alkusammutuskalusto ja riittävästi öljynimeytysmateriaalia, ja niiden säilytyspaikkojen sijainnit on merkitty. Mahdollisen haitta-ainepäästön sattuessa, onnettomuuden torjuntatoimet aloitetaan välittömästi. Murskauslaitoksella on aina käytettävissä imeytysturvetta, johon haitta-aineet pyritään imeyttämään välittömästi. Tapahtuneesta onnettomuudesta ilmoitetaan viivytyksettä ympäristönsuojeluviranomaiselle, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselle sekä tarvittaessa pelastusviranomaiselle. Pilaantuneet maa-ainekset kuormataan kaivinkoneella kuorma-autoon ja kuljetetaan, niin pian kuin mahdollista, pilaantuneiden maa-ainesten käsittelylaitokselle asianmukaiseen käsittelyyn.

 

Laitoksen toiminnan ja sen vaikutuksen tarkkailu

Laitoksen toiminnasta pidetään käyttöpäiväkirjaa. Koneet ja laitteet tarkastetaan aina työvuoron alkaessa.

 

Päästö- ja vaikutustarkkailu toteutetaan tämän ympäristöluvan määräysten mukaisesti.

 

Ottomäärät raportoidaan vuosittain NOTTO-järjestelmään

 

ASIAN KÄSITTELY  Asian vireilletulo

Lupahakemus on tullut vireille 17.3.2022

 

 Asianosaisten kuuleminen ja lausuntopyynnöt

 

Hakemuksen vireillä olosta on kuulutettu Kaustisen kunnan virallisilla verkkosivuilla 17.3-25.4.2022. Asiakirjat ovat olleet nähtävillä Kaustisen kunnan teknisessä toimessa kuulutusaikana.

 

Hakemuksesta on pyydetty Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen ja Museoviraston lausunnot.

 

 Muistutukset, mielipiteet ja lausunnot

Hakemuksesta on jätetty seitsemän muistutusta tai mielipidettä.

 

AA on jättänyt lausunnon (5.4.2022):

 "Muistutus koskien maa-ainesten ottolupahakemusta Kaustisen kunnan Varilan kylään, tilalla Perävarila 236-401-19-204.

 Lupahakemus loukkaa allekirjoittaneen oikeutta käyttää Kiviharjun metsäautotietä, jota pitkin liikennöinti maa-ainesten ottoalueelle on tarkoitus tapahtua ja jonka välittömään läheisyyteen toiminta sijoittuu.

 Allekirjoittanut on vuodesta 1979 hyödyntänyt tietä tiekunnan suostumuksella valtion tukemassa suomenhevosten kasvatustyössä varsoja opettaen ja ravihevosia valmentaen. Tiekunnan yleisessä kokouksessa hyväksytään tien hoitokulujen pisteytyksessä tien käytöstä tähän tarkoitukseen on määrätty maksuvelvoite, joka on toteutunut.

 Tiekunnan suostumuksella allekirjoittanut on omin kustannuksin myös pinnoittanut tietä hevosajolle sopivaksi noin kahden tuhannen euron kustannuksin ja talvisin aurauttanut tietä omin kustannuksin niin kuin myös niitättänyt omin kustannuksin tien varren pajukkoja.

 Allekirjoittanut on rakentanut neljän karsinapaikan hevostallin silmällä pitäen Kiviharjuntien hyödyntämismahdollisuuden. Osayleiskaavassa tallin paikka on vahvistettu lähisuojavyöhykkeellä. Muuhun suuntaan kuin Kiviharjuntielle varsojen opettaminen ja hevosten valmentaminen ei ole mahdollista valtatie 13:n vuoksi.

 Räjäytys- ja louhintatyöt sekä raskas liikenne eivät mahdollista toiminnan jatkumista ja aiheuttavat kiinteistön arvonalennuksen. Tallirakennuksella varustetuista asuinkiinteistöistä on Kaustisen ravikeskuksen ansiosta kova kysyntä, mutta ajotien puuttuessa koko kiinteistömme arvo laskee, sitten kun se korkean ikämme vuoksi tulee myyntiin.

 Maa-aineslupahakemuksen tultua ilmi, hevoskasvatus- ja valmennustoiminta keskeytettiin ennakoivana toimenpiteenä maaliskuussa 2019."

 

BB on jättänyt muistutuksen (11.4.2022):

 

"MUISTUTUS

koskien Rauman Kone Oy:n maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain mukaista yhteishakemusta Kaustisen kunnan Varilan kylään, kiinteistöllä Perävarila 236-401-19-204

 

Lupa ei mielestäni pidä myöntää, koska

 

  1. Alueen ja sen ympäristön asukkaita ja heidän mielipidettään ei ole riittävästi kuultu tai otettu huomioon, mihin myös Vaasan hallinto-oikeus kiinnitti huomiota päätöksessään. Olemme mielestäni perustellusti vastustaneet myös valituksin louhinnan aloittamista, mutta emme ole saaneet ymmärrystä asiaamme.

 

  1. Alue ja sinne johtava tie on itselleni ja perheenjäsenilleni tärkeä lähiliikunta- ja harrastuspaikka vuosikymmenien ajan. Luonnossa liikkuminen kuten esim. maastopyöräily, retkeily, marjastus, sienestys, hiihto ja luontohavaintojen tekeminen estyy louhinta-alueella ja vaikeutuu lähialueella. Hevosten lenkittäminen tiellä käy mahdottomaksi. Aluetta ja tietä käyttävät myös useat lenkkeilijät, koirien ulkoiluttajat, metsästäjät, marjastajat, retkeilijät, moottorikelkkailijat ja kiinteistöjen omistajat.

Ottoalueen läpi kulkee EU-varoin rakennettu moottorikelkkareitti ja aivan ottoalueen reunassa on siihen liittyvä laavu. Reitin käyttö vaarantuu tai estyy.

 

  1. Vastustan louhostoiminnan aloittamista, koska alueella ei ole tehty lainkaan luontoselvitystä, mikä olisi ehdottoman tärkeä tehdä ennen päätöksiä. Alue ympäristöineen on jääkausien muovaamaa kallioaluetta pirunpeltoineen ja avokallioineen, jossa on runsas ja monipuolinen eläimistö ja rehevä metsä sekä luonnonlähteitä. Mielestäni ei alkuperäisluontoa saa tuhota näin lyhytnäköisellä suunnitelmalla. Kaunis maisema tuhoutuu lopullisesti louhinnan johdosta. Pitäisi ajatella myös tulevia sukupolvia Kaustisen kunnan alueella ja suojella etukäteen heidän elinpiiriään, maisemaa ja alkuperäistä luontoa. Louhinta-alueella ja sen lähimetsissä asustavat kauriit, peurat, ilvekset, mäyrät, liito-oravat, metsäkanalinnut ja lukuisat muut lintulajit sekä ojissa asustavat vesilinnut, kahlaajat, sammakkoeläimet, saukot, vesimyyrät, piisamit ym. tulevat kärsimään väistämättä louhinnan ja räjäytysten seuraamuksista. Kyseisistä lajeista on itselläni runsaasti vuosittaisia havaintoja.
  2. Lisäksi louhita, murskaus ja ja kuljetukset aiheuttavat vähintään kymmenen vuoden ajan melu-ja pölyhaittaa alueen asukkaille ja luonnossa liikkujille, lähialueille leviävä kivipöly estää sienestyksen ja marjastamisen. Ottoalueella ja sen läheisyydessä on kasvanut runsaasti mm. luonnonvadelmaa ja se on ollut suosittu lähialueen ihmisten poiminta-alue. Vesistö saastuu, louhosalueelta lähtevä veto-oja kulkee asuintonttimme läpi.

 

  1. Raskaat kuljetukset vaikeuttavat tien monipuolista käyttöä.

 

  1. Louhintatoiminta alentaa selkeästi lähialueen kiinteistöjen arvoja tulevina vuosina."

 

CC on jättänyt muistutuksen (19.4.2022):

"Viitaten kuulutukseen 2022/24. Olen täysin pöyristynyt tiedosta, jonka mukaan kaunis ja arvokas alue ollaan antamassa tuhottavaksi louhostoiminnalla. On uskomattoman lyhytnäköistä ja itsekästä kuvitellakaan tämän alueen totaalista tuhoamista. Toivottavasti järjen ääni tavoittaa asiasta päättävät henkilöt ja ainutlaatuinen luonnonkaunis paikka säästyy tuleville polvillekin ihasteltavaksi."

 

DD ja kaksi muuta allekirjoittanutta on jättänyt muistutuksen (19.4.2022):

"Hyvä Kaustisen kunta

 

Kaustisen kirkonkylästä Varilaan ja Järvelään asti jokilaaksoa kehystävä pitkä kalliorivi metsäalueineen on upeaa perinnemaisemaa rikkaine eläin- ja kasvilajeineen. Alue on näköaloiltaan harvinaisen komea, ja se on laajalti marjastajien, sienestäjien, lenkkeilijöiden, retkeilijöiden, hiihtäjien ja moottorikelkkailijoiden ahkerassa ulkoilukäytössä.

 

Tuntuu todella huolestuttavalta, että Perävarilan alueelle suunnitellaan laajaa louhosta, joka tuhoaisi Perävarilan kallioalueen lopullisesti. Alueella on paljon eläimistöä ja kasvistoa, jotka häviäisivät alueelta kokonaan kaivausten takia, puhumattakaan siitä, että maisema muuttuisi radikaalisti, eikä sinne olisi enää luonnossa kulkijoilla mitään asiaa.

 

Koko kallioaluetta tulisi kaikin mahdollisin keinoin vaalia ja yrittää säilyttää se tuleville sukupolville luonnonmukaisena virkistysalueena eikä raiskattuina louhoksina taikka laajoina avohakkuualueina.

 

Toivomme hartaasti, että Perävarilan alue säilytetään luonnontilassa."

 

EE on jättänyt muistutuksen (19.4.2022):

"Vastustan maa-ainesten ottolupahakemusta Kaustisen kunnan Varilan kylän tilalla Perävarila 236-401-19-204.

 

Perustelu: ikikallioiden louhinta on hyvin lyhytnäköistä toimintaa, ja aiheuttaa ympärillä asuville korvaamatonta haittaa."

 

FFi on jättänyt muistutuksen (21.4.2022):

"Muistutus koskien Rauman Kone oy:n maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain mukaisesta yhteishakemuksesta kiinteistöllä 236-401-19-204.

 

Yhdymme GG, HH, AA ja BB huhtikuussa 2022 tekemiin muistutuksiin.

 

Edellä mainittujen muistutusten sisältämien seikkojen lisäksi lupaa ei mielestämme tule myöntää, koska:

 

-          Murskaamotoiminta lisää raskasta liikennettä Valtatie 13:lla. Kaustisen ja Tunkkarin välinen maantieosuus on jo nyt liikennemäärältään Valtatie 13:n vilkkaimpia. Niin kauan kun tältä väliltä puuttuu kevyenliikenteen väylä, ei raskasta liikennettä tule lisätä, varsinkaan kun työmaaliikenne liittyy maantiehen kyseisellä osuudelle, jossa liikkuu muun liikenteen lisäksi paljon pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Liikenteen joukkoon liittyvä raskas työmaaliikenne voi aiheuttaa muun vaaran lisäksi myös yllättäviä ohitustilanteita ja pölyhaittoja sekä kivimurskan joutumista ajoväylälle.

 

-          Käsityksemme mukaan Geologian tutkimuskeskuksen MDaE-karttapalvelun perusteella suunniteltu kalliolouhoksen ottoalue sijaitsee mafisella vulkaniittijaksolla. Tämä kivilaji voi sisältää tremoliitti-mineraalia, joka kuuluu asbesti-mineraaleihin. Eteenkin kaivosympäristössä on kiinnitetty huomiota terveyshaittoja aiheuttavan asbestin esiintymiseen. Perävarilan alueellakin on selvitettävä tremoliitin tai muiden asbestimineraalien esiintyminen.

 

-          Hankkeesta ei ole tietääksemme tehty ympäristövaikutusten arviointia. Kun näin perustavan laatuisella tavalla on tarkoitus tuhota kyläläisten alkuperäismaisemaa ja vaikuttaa alueen monipuoliseen luontoon, ei voida jättää tekemättä laajaa arviota hankeen vaikutuksesta ympäristö- ja sosiaalisiin arvoihin."

 

II ja JJ ovat jättäneet muistutuksen (25.4.2022):

"Vastustamme puheena olevan luvan myöntämistä, koska hakemuksen mukainen murskanotto, murskaus- ja räjäytystoiminta tulisi sijoittumaan alueelle, jota Varilan kylän ja lähialueiden asukkaat käyttävät laajasti ulkoilu- ja virkistyskäyttöön.

 

Mikäli puheena oleva lupa myönnetään, luvassa on edellytettävä, että luvan mukaisen toiminnan edellyttämä kuljetustien kunnostaminen ja kunnossapitäminen ei saa aiheuttaa minkäänlaisia ylimääräisiä kustannuksia Kiviharjun metsätien osakkaille. "

 

KK on jättänyt muistutuksen (25.4.222):

"Pidän Perävarilaan sijaitsevan kalliolouhostoiminnan aloittamista erittäin huonona ja lyhytnäköisenä ajatuksena. Alue on erittäin tärkeä ulkoilualue ja ainutlaatuista seutua Kaustisella ja keski-pohjanmaalla. Muutenkin luontoalueiden turvaamiseen olisi Kaustisen syytä panostaa. Louhostoiminta aiheuttaisi merkittävää haittaa alueella ulkoileville ihmisille ja siellä asuvalle eläimistölle, kuka siellä enää haluaisi liikkua (louhostoiminnan loppumisen jälkeenkään)? Usean Varilassa sijaitsevan talon vedet tulevat myös lähteistä, ja ei varmaankaan ole taattua, miten louhostoiminta tulisi sotkemaan paikan vesiä, ja tietysti muuta ympäristöä. Nyt olisi syytä turvata mielekäs ympäristö luonnossa liikkumiselle, nämä ovat niitä päätöksiä, joista tulevat sukupolvet tulevat teitä kiittämään!"

 

GG, HH ja LL ovat jättäneet muistutuksen (13.4.2022):

"Lupaa ei mielestämme pitäisi myöntää mm. seuraavilla perusteilla:

1.

Toiminta heikentää asumisviihtyvyyttämme. GG ja HH omakotitalo sijaitsee 1,2 km päässä ottoalueesta. Lähes samassa pihapiirissä sijaitsee myös asuinkäytössä oleva MM kuolinpesän omistama omakotitalo. Muistutuksen tekijät GG ja LL ovat kuolinpesän osakkaita samoin kuin talon nykyinen asukas. Kalliolouhostoiminta näin lähellä asutusta heikentää huomattavasti asumisviihtyvyyttä siitä aiheutuvan melu-, pöly- ja tärinähaitan vuoksi. Toiminta laskee kiinteistön arvoa.

 

2.

Toiminta tuhoaa alueen luontoarvoja. Ottoalue on Kaustisen keskustasta alkavan kalliovyöhykkeen viimeisiä kallioesiintymiä. Toiminta rikkoo tämän arvokkaan kokonaisuuden lopullisesti. Ottoalueella on jääkautinen pirunpelto, joka tuhoutuu kokonaisuudessaan. Veiskonluomanoja virtaa ottamisalueelta Perhonjokeen. Toiminnalla saattaa olla kielteinen vaikutus ojan veden laatuun ja kasvi- ja eläinlajistoon.  Oja virtaa myös kolmen omakotitalon tontin läpi ja sitä käytetään kasteluvetenä.

 

Ottamistoiminta häiritsee ja karkottaa rikasta eläinlajistoa. Ottoalueella ja sen lähiympäristössä on monipuolinen eläimistöä. Jälki- ja näköhavaintoja on vuosittain mm. ilveksestä, saukosta, liito-oravista, mäyristä, metsäpeuralaumoista, kauriista, teeristä, metsosta, pohjantikoista, isolepinkäisistä, monista pöllö-, haukka- ja vesilintulajeista jne.

 

Luontoarvojen ja laiston vaarantumisten vuoksi lupahakemuksen yhteydessä olisi ehdottomasti pitänyt tehdä luontoselvitys.

 

3.

Toiminta haittaa olennaisesti lähivirkistysalueen käyttöä. Ottoalue ympäristöineen ja Kiviharjun metsäautotie siitä erkanevine polkuineen ovat tärkeä ja ahkerassa käytössä oleva perinteinen virkistysalue lenkkeilijöille, maastopyöräilijöille, metsästäjille, sienestäjille ja luonnossa samoajille. Miellyttävän, rauhallisen ja luonnonläheisen ulkoilureitin rikkova ottamisalue ja sitä käyttävä kuljetustoiminta estävät lähivirkistyskäytön ja ohjaavat sitä vilkkaasti liikennöidylle valtatielle.

 

4.

Hakemus ja sitä koskeva kuulutus ovat ristiriidassa keskenään. Kunnan ympäristötarkastajalta hakemuksesta saadussa kopion mukaan ottamismäärä on 150 000 m3, kun taas hakemusta koskevassa kuulutuksessa s on 100 000 m3. Hakemus ja hakijan hallintaoikeus alueeseen ovat ristiriidassa keskenään. Hallintaoikeus päättyy 31.12.2027, kun hakemuksessa ottoajaksi on merkitty 5-10 vuotta. Vuokrasopimus, mikäli se mahdollistaa hallintaoikeuden, perustuu myös suurempaan ottomäärään, kuin kunnan kuulutuksessa on ilmoitettu. Nämä hyvän hallintotavan vastaiset ristiriitaisuudet aiheuttavat hämmennystä ja saattavat johtaa harhaan niitä, joita asia koskee. "

 

NN on jättänyt tiedoksiannon Kokkolan Seurakuntayhtymän puolesta (4.4.2022):

"Tiedoksianto Rauman Kone Oy:n Kaustisen kunnalle jättämää maa-aineslain 555/1981 ja ympäristönsuojelulain (527/2014) mukaista yhteishakemusta, koskien kalliomurskeenottoa, murskaustoimintaa ja räjäytystä Kaustisen Varilan kylässä tilalla 236-401-19-204.

 

Kyseinen lupahakemuksessa mainittu kiinteistö on Kokkolan seurakuntayhtymän omistuksessa. Seurakuntayhtymä sekä Rauman Kone Oy:n välillä on solmittu vuonna 2017 maa-aines ottosopimus, jonka voimassaolo päättyy 31.12.2027.

 

  1. Kokkolan seurakuntayhtymän ja Rauman Kone Oy:n välillä ei ole voimassa olevaa jatkosopimusta, joka kattaisi ottolupahakemuksessa mainitun 10 v toiminta-ajan. Maa-aineksen ottosopimuksen arviointi ja käsittely Kokkolan seurakuntayhtymässä on kesken.
  2. Myöskään päätöstä sopimuksen jatkamisesta ei voida tehdä ns. viranhaltijapäätöksenä, vaan sopimusesitys vaatii sen lopullisesta sisällöstä riippuen vähintään Yhteisen kirkkoneuvoston käsittelyä, eikä täyttä varmuutta sopimuksen jatkumisesta näin ollen vielä ole."

 

Kiviharjun tiekunnan puheenjohtaja OO on antanut tiekunnan puolesta lausunnon (5.5.2022):

"Ottamatta tässä kantaa louhoshankkeen ympäristövaikutuksiin Rauman Kone Oy:n asema Kiviharjun tien suhteen rinnastuu muihin ulkopuolisiin tien käyttäjiin. (esim. puutavarayhtiöt). Sen mukaan myös Rauman Kone Oy voi käyttää Kiviharjun metsäautotietä, mikäli se osaltaan vastaa tien hoidosta niin, että se kestää raskaat ajoneuvot kuormineen ja on myös muita tienkäyttäjiä varten kestävässä ja siistissä kunnossa."

 

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut hakemuksesta seuraavan lausunnon (11.5.2022):

"Lausuntopyyntö

Kaustisen ympäristölautakunta pyytää Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselta lausuntoa koskien ottosuunnitelmaa, mahdollista MAL 3 §:n vastaista toimintaa sekä onko alueella erityistä luontoarvoa. Lisäksi pyydetään kannanottoa toiminnan vaikutuksesta MTY

Eteläkankaan eläinsuojan toimintaan. Eläinsuoja sijaitsee ottoalueen rajasta noin 550 m. Alueelle myönnettiin maa-aineslupa vuonna 2018, josta tehtiin valitus Vaasan hallinto-oikeuteen.

Hallinto-oikeus palautti päätöksellään asian kuntaan uudelleen käsiteltäväksi.

 

Hakemus

Alueelle haetaan maa-aineslupaa kalliokiviaineksen ottamiseen ja ympäristölupaa kalliokiviaineksen louhintaan ja murskaukseen. Alueelta ei ole aiemmin otettu maa-aineksia. Haettu kallioaineksen ottomäärä on 150 000 k-m3 ja ottamisalueen pinta-ala on 2,5 ha. Haettu ottamisaika on 5-10 vuotta. Pohjaveden keskimääräinen korkeusasema on hakemuksen mukaan + 74,00 m. Alin ottotaso on + 76,0 m. Luiskat muotoillaan kaltevuuteen 1:3.

 

Ympäristölupaa haetaan kalliokiviaineksen louhintaan ja murskaukseen. Toiminta on ympäristöluvanvaraista kallion louhinnan (ympäristönsuojelulaki liite 1, taulukko 2, kohta 7

c) ja kiviaineksen murskauksen (ympäristönsuojelulaki liite 1, taulukko 2, kohta 7 e) osalta. Hakemukseen on liitetty  kaivannaisjätteen jätehuoltosuunnitelma.

 

Kalliota murskataan keväisin ja syksyisin yhteensä noin 35 päivää/vuosi. Päivittäinen toiminta-aika on 7:00-16:30. Räjäytyksiä tehdään viitenä päivänä vuodessa klo 7:00-16:30. Raskasta liikennettä arvioidaan olevan 5-20 käyntiä/vrk. Louhoksen hulevedet pumpataan ojituksen kautta maastoon.

 

Lähin pysyvä asutus sijaitsee noin 1,2 kilometrin etäisyydellä alueen itäpuolella.

 

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen lausunto

 

Toiminnan vaikutus eläinsuojaan

Eteläkangas Ay:n eläinsuoja sijaitsee noin 550 metrin etäisyydellä suunnitellun kalliokiviaineksen ottoalueen reunasta. Maa-aineslupahakemuksen mukaan kallion ottaminen aloitetaan 15 m kiinteistön rajasta. Lisäksi alueelle tullaan sijoittamaan siirrettävä

murskausasema. Ympäristölupahakemuksessa todetaan, että louhinta - ja murskaustoimintaa harjoitetaan alle 50 vrk/vuosi ja toiminta ajoittuu pääosin kevääseen ja syksyyn.

 

Kalliokiviaineksen ottaminen sekä murskaaminen aiheuttavat ympäristölle melu- ja pölyhaittaa. Valtioneuvoston asetuksessa kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta todetaan, että häiriöille alttiiseen kohteeseen on oltava etäisyyttä vähintään 300 metriä (Vna 800/2010, 3§). Lisäksi asetuksessa (800/2010) todetaan, että jos kivenmurskaamo sijoitetaan alle 500 metrin päähän asumiseen tai loma-asumiseen käytettävästä rakennuksesta tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta oleskeluun tarkoitetusta piha-alueesta tai muusta häiriöille alttiista kohteesta, melua on torjuttava koteloinnein, kumituksin tai muilla vastaavilla ääniteknisesti parhailla meluntorjuntatoimilla. Jos toiminnan etäisyys melulle alttiista kohteista on alle 500 metriä, ei murskaamista, poraamista, rikotusta tai räjäytyksiä eikä kuormauksia tai kuljetuksia saa tehdä viikonloppuisin eikä arkipyhinä. Toimintaa saa tehdä vain arkisin asetuksessa määrättyinä kellonaikoina (7§ ja 8§).

 

Edellä esitetyn perusteella Eteläkankaan eläinsuojan voidaan katsoa sijoittuvan niin etäälle kalliokiviaineksen ottoalueesta sekä murskausasemasta, että eläinsuojan toiminnalle ei katsota syntyvän merkittävää haittaa. Eläinsuojan ja maa-ainesten ottamisalueen välissä kasvillisuus on pääasiassa metsämaata. Osittain metsää on hakattu, mutta Eteläkangas Ay:n eläinsuojaa ympäröivä metsä vähentää eläinsuojalle aiheutuvia haittoja. Pölyn ja melun leviämisen estämiseksi tulee kalliokiviaineksen ottamisessa ja murskaamisessa käyttää menetelmiä, joilla vähennetään ympäristöön leviävää melua ja pölyä. Kalliokiviaineksen ottamisen aloittamisesta, porauksista ja räjäytyksistä sekä murskaustoiminnan kestosta on asianmukaista tiedottaa Etelänkangas Ay:tä.

 

 

Maa-aines- ja ympäristölupa

Kyseessä oleva ottamisalue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella eikä maiseman ja luonnonsuojelun kannalta arvokkaalla alueella. Maa-aineksen ottaminen voidaan ELY-keskuksen näkemyksen mukaan toteuttaa niin, että siitä ei aiheudu maa-aineslain 3 §:n

mukaisia haittoja.

 

ELY-keskus on ollut luontoselvityksen tarpeellisuuden osalta yhteydessä kuntaan ja alueelle on sovittu laadittavan luontoselvitys, jossa huomioidaan toiminta-alueella ja sen vaikutusalueella esiintyvät huomioitavat luontoarvot, lajit ja luontotyypit. Luontoselvitys on toimitettu ELY-keskukselle 4.5.2022. ELY-keskus katsoo, että laaditun luontoselvityksen ja ELY-keskuksen paikkatietoaineistojen perusteella suunnitellulla maa-ainestenottoalueella ei ole erityisesti huomioitavia luontoarvoja.

 

Maa-aineslupahakemus on osittain ristiriitainen ottomäärien osalta. ELY-keskus on ollut yhteydessä kuntaan ja ottomääräksi on suullisesti ilmoitettu 150 000 k-m³. Ympäristölupahakemukseen tulisi merkitä eri murskelajikkeiden tuotantomäärät.

 

Kuivatusvesien johtamisreittiä ei ole esitetty eikä pohjaveden ylintä korkeutta mainittu. Leikkauspiirustuksiin ei ole merkitty pohjaveden korkeusasemaa.

 

Alueen pohjoispuolella on ELY-keskuksen käytössä olevien aineistojen mukaan happaman hiekan esiintymä. ELY-keskuksen tiedossa ei ole tutkimustietoa happaman sulfaattimaan esiintymisestä haettavan luvan toiminta-alueella. Pintaveden valumasuunta on korkeusmallin perusteella alueelta länteen, pohjoiseen ja itään. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan maa-ainesten ottamisalueen mahdolliset kuivatusvedet tulee johtaa

hallitusti laskeutusaltaan kautta. Lupaviranomaiselle tulee esittää mahdollisten kuivatusvesien johtamisreitti. Mikäli aluetta aiotaan kuivattaa, tulee varmistua siitä, ettei toiminta-alueella esiinny happamia sulfaattimaita ja että kuivatusvesien johtaminen ei

aiheuta hapanta valuntaa Perhonjokeen.

 

Toiminnassa on noudatettava valtioneuvoston asetuksen 800/2010 vaatimuksia. Polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen on estettävä. Tukitoiminta-alueiden maarakenteet on tiivistettävä siten, että polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen on estetty. Poltto- ja voiteluaineiden sekä kemikaalien varastointi- ja käsittelyalueiden on oltava nesteitä läpäisemättömiä ja reunoiltaan korotettuja.

 

Polttoainesäiliöiden on oltava kaksoisvaippasäiliöitä tai kiinteästi valuma-altaallisia säiliöitä ja niiden on kestettävä mekaanista ja kemiallista rasitusta. Säiliöt on varustettava ylitäytönestimillä ja tankkauslaitteistot lukittavilla sulkuventtiileillä.

 

Kuormauskalustoa tankattaessa ja huollettaessa on huolehdittava siitä, että polttoaineita tai muita pilaantumisen vaaraa aiheuttavia aineita ei pääse maaperään tai pohjaveteen.

 

Maa-aineslupaharkinnassa on soveltuvin osin otettava huomioon oheisessa liitteessä esitetyt asiat. Ympäristölupaharkinnassa tulee ottaa huomioon Suomen ympäristökeskuksen laatima opas Ympäristöasioiden hallinta kiviainestuotannossa (Suomen ympäristö 25/2010).

 

ELY-keskus pyytää lähettämään päivitetyn hakemuksen ELY-keskukselle tiedoksi ja varaa mahdollisuuden antaa uusi lausunto vesien kuivatusreitistä sekä mahdollisesta happaman sulfaattimaan esiintymisestä ja sen vaikutuksista."

 

Herrfors Nät-Verkko Oy Ab on jättänyt lausunnon (16.3.2018):

 

"Louhinta, räjäytys ja murskaus voidaan toteuttaa ottamalla voimajohdon osalta huomioon seuraavat:

 

Johtoalue

Herrfors Nät-Verkko Oy Ab:n (Herrfors Verkko Oy) 110 kV voimajohtoa varten on lunastettu kiinteistöjen käyttöoikeuden supistus. Käyttöoikeuden supistus eli johtoalue muodostuu johtoaukeasta ja johtoaukean reunoissa olevista 10 metriä leveistä reunavyöhykkeistä, joissa puuston kasvua on rajoitettu niin, etteivät puu kaatuessaan osu johtimiin (liite 2 ja 3). Johtoalueen maapohja ja puusto on maanomistajien omaisuutta.

 

Työskentely johtoalueella

Voimajohtopylväiden pylväsala ulottuu kolmen metrin päähän pylvään maanpäällisistä perustus- ja harusrakenteista. Pylväsala on suoja-alue jolla ei saa liikkua työkoneilla, kaivaa tai läjittää. Kolmen metrin etäisyys lasketaan ojan tai kaivauksen luhistumattomasta reunasta (Liite 4).

 

Jos töiden yhteydessä tapahtuu Herffors Verkko Oy:n voimajohtoon liittyvä vahinko, pyydämme ilmoittamaan siitä heti Empowerin käyttökeskukseen, puhelin 0290202504 tai Herrfors käyttökeskukseen, puhelin 0447815305.

 

Jos johtojen läheisyyteen aiotaan räjäyttää kiviä, on siitä ilmoitettava erikseen mahdollista katselmusta varten Herrfors Verkko Oy:lle, puhelin 067815300 (vaihde) tai 0505527124. Katselmuksessa todetaan räjäytystöiden vaikutusalueella sijaitsevien johto-osien senhetkisen kunto. Räjäytyskohteet on suojattava niin hyvin, ettei johtoon pääse sinkoutumaan kiviä. Varsinkin johtimet ja eristimet vioittuvat hyvin herkästi. Liitteessä 5 on ohje "Maa-aineksien louhinta ja murskaus voimajohtojen läheisyydessä".

 

Voimajohtojen läheisyydessä puita ei saa kaataa johtoon päin ja kaatosuunta on aina varmistettava puunkorjuutöiden turvallisuusmääräyksien mukaisesti. Varastointi johtoalueella on kielletty.

 

Lausunnon vastaanottaja tulee toimittaa edellä esitetyt työskentelyohjeet työmaalla työskentelevien tietoon.

 

Maadoitukset

Voimajohtopylväillä on maadoitusjohtimia, jotka on asennettu noin 0,7 metrin syvyyteen maahan. Maadoitukset sijaitsevat voimajohtopylvään pylväsalalla, joka ulottuu kolmen metrin päähän pylvään maanpäällisistä perustus- ja harusrakenteista. Pylväsala on suoja-alue, jolla ei saa liikkua työkoneilla eikä kaivaa tai läjittää.

 

Lausunnon voimassaolo

Tämä lausunto on voimassa viisi vuotta. Jos hanke toteutetaan tämän jälkeen, tulee Herrfos Oy:ltä pyytää uusi lausunto. Pyydämme viittaamaan uudessa lausuntopyynnössä tähän lausuntoon. Pyydämme, että ilmoitatte myös, jos hanke ei toteuteta ollenkaan."

 

Hakijan kuuleminen ja vastineet

 

Hakijalle on varatuu mahdollisuus vastnieen antamiseen lausunnosta ja mielipiteistä. Hakija on antanut vastineen mielipiteisiin 9.5.2022.

 

Vastine II ja JJ, RN:o 19:141 omistajien muistutukseen:

"Maa-aineslupaan liittyvä toiminta ei ole jatkuvaa vaan esim. murskaus- ja räjäytystoiminta toteutetaan suunnitelman mukaisesti noin kaksi kertaa vuodessa ja noin 1 - 2 viikkoa kerrallaan. Siten murskaamon toiminta ei rajoita merkittävästi kyläläisten ulkoilu ja virkistyskäyttöä. Muuna aikana tapahtuu normaalia materiaalitoimitusta Kiviharjun tietä pitkin. Rauman Kone Oy on sitoutunut pitämään ko. tieosuuden kunnossa ja samoin koko metsäautotieyhteyden toiminnassa koko toiminnan ajan. Siten alueen maanomistajat saavat tiensä parempaan kuntoon kuin nykyisin se on."

 

Vastine CC ja EE muistutukseen:

Maa-aineslupaan liittyvä toiminta ei ole jatkuvaa vaan esim. murskaus- ja räjäytystoiminta toteutetaan suunnitelman mukaisesti noin kaksi kertaa vuodessa ja noin 1 - 2 viikkoa kerrallaan. Siten murskaamon toiminta ei rajoita merkittävästi kyläläisten ulkoilu ja virkistyskäyttöä. Murskausalue on erittäin pieni 2,5 ha suhteessa koko Perävarilan alueeseen, joka käsittää noin 800 ha:n pääasiassa metsää sisältävän alueen Kaustisen puolella; Vetelin puolella vastaavaa aluetta on lähes 500 hehtaaria.  Suunniteltu louhosalue on tällä hetkellä avohakkuualue, josta puut on poistettu tilan omistajan toimesta jo 2010-luvulla.

 

Luontovaikutuksista on tehty selvitys, joka on hakemuksen liitteenä. Metsäautotien käyttö on mahdollista käytännössä lähes koko ajan; ainoastaan vaarallisten työtoimien aikana metsäautotiellä ei saa liikkua. Siten suunniteltu toimenpide ei vaikuta alueen ulkoilumahdollisuuksiin.

 

Vastine FFi ja PP muistutukseen:

Muistutuksen tekijä on ilmoittanut yhtyvänsä GG, HH, AA:n ja BB:n huhtikuussa 2022 tekemiin muistutuksiin. Näihin asioihin annamme vastineen kyseisten henkilöiden vastineessa.

 

Maa-aineslupaan liittyvä toiminta ei ole jatkuvaa vaan esim. murskaus- ja räjäytystoiminta toteutetaan suunnitelman mukaisesti noin kaksi kertaa vuodessa ja noin 1 - 2 viikkoa kerrallaan. Siten murskaamon toiminnasta ei synny merkittävästi lisää raskasta liikennettä, koska muuten tarvittava kalliomurske joudutaan tuottamaan muualta. Murskaustoiminnan aiheuttama liikenne ei lisää VT 13 olevaa liikennettä merkittävästi, koska VT:n 13 liikennemäärä on 3741 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennejärjestelyt hoidetaan voimassa olevien lakien vaatimusten mukaisesti.

 

Louhostoiminnassa ei harjoiteta kaivosteollisuutta, mutta noudatetaan GTK:n ohjeita. Hankkeen koosta johtuen hankkeesta ei tarvitse tehdä Ympäristövaikutusten arviointia. YVA-menettely tarvitaan silloin kun Kiven, soran tai hiekan ottoalue on yli 25 ha:a tai vuosittain otettava ainesmäärä on yli 200 000 kiintokuutiometriä.

 

Alustavassa kallioperän silmämääräisessä tutkinnassa kiviaineksen osalta vastaavanlaisessa louhoksessa 600 metrin päässä, ei ole ollut näkyviä viitteitä tremoliittiin viittaavista kuitumaisista mineraaleista.

 

Luontoselvityksen mukaan alueella ei ole sellaisia luontoarvoja, jotka estäisivät maa-ainesluvan myöntämisen.

 

Vastine DD ym: ja KK:n muistutukseen:

Maa-aineslupaan liittyvä toiminta ei ole jatkuvaa vaan esim. murskaus- ja räjäytystoiminta toteutetaan suunnitelman mukaisesti noin kaksi kertaa vuodessa ja noin 1 - 2 viikkoa kerrallaan. Siten murskaamon toiminta ei rajoita merkittävästi kyläläisten ulkoilu ja virkistyskäyttöä. Murskausalue on erittäin pieni 2,5 ha suhteessa koko peräVarilan alueeseen, joka käsittää noin 800 ha:n pääasiassa metsää sisältävän alueen Kaustisen puolella; Vetelin puolella vastaavaa aluetta on lähes 500 hehtaaria.  Suunniteltu louhosalue on tällä hetkellä avohakkuualue, josta puut on poistettu tilan omistajan toimesta jo 2010-luvulla.

 

Murskausalue ei ole pohjavesialueella ja murskattava syvyys ei ole alempana kuin ottoalueen peltojen ojien alapinta. Alueen pintavedet johdetaan valutusaltaaseen ja johdetaan olemassa olevan ojitusverkon kautta. Siten toimenpiteellä ei todennäköisesti ole vaikutusta Varilan alueen vesitalouteen, varsinkin kun alueen pintavesien virtaussuunta on Veiskonluomaa kohden. Luontovaikutuksista on tehty selvitys, joka on hakemuksen liitteenä. Metsäautotien käyttö on mahdollista käytännössä lähes koko ajan; ainoastaan vaarallisten työtoimien aikana metsäautotiellä ei saa liikkua. Siten suunniteltu toimenpide ei vaikuta alueen ulkoilumahdollisuuksiin.

 

Vastine GG, HH ja LL muistutukseen

1) Asumisviihtyvyys: Maa-aineslupamenettely tehdään viranomaisten lupamenettelyn mukaisesti. Maa-aineslupaan liittyvä toiminta ei ole jatkuvaa vaan esim. murskaus- ja räjäytystoiminta toteutetaan suunnitelman mukaisesti noin kaksi kertaa vuodessa ja noin 1 - 2 viikkoa kerrallaan. Lupapäätöksessä otetaan tarvittaessa huomioon muistuttajan omakotitalo, joka ei sijaitsee 1,2 km päässä ottoalueesta. Asumispaikoilta ei ole suoraa näköyhteyttä ottoalueeseen vaan välissä on metsäalueita. Muistutuksen tekijöiden kiinteistöt, joissa on rakennuksia sijaitsevat noin 1,2 km päässä murskaamolta ja kiinteistöt, jossa on metsämaata noin 400 metrin päässä murskaamolta, joten suoraa vaikutusta kiinteistöjen arvon alenemiseen sillä ei ole. Keski-Pohjanmaalla, kuten muuallakin Suomen haja-asutusalueilla kiinteistöjen arvot ovat alenemassa, riippumatta siitä missä ne sijaitsevat. Niillä alueilla, joilla on aktiivista yritystoimintaa ja tehdään investointeja tulevaisuuteen, kiinteistöjen arvon lasku on hitaampaa kuin niillä, joka ei ole aktiivisen kehittämisen aluetta.

 

2) Luontoselvityksen mukaan alueella ei ole sellaisia luontoarvoja, jotka estäisivät maanottoluvan myöntämisen.

 

3) Maa-aineslupaan liittyvä toiminta ei ole jatkuvaa vaan esim. murskaus- ja räjäytystoiminta toteutetaan suunnitelman mukaisesti noin kaksi kertaa vuodessa ja noin 1 - 2 viikkoa kerrallaan. Siten murskaamon toiminta ei rajoita merkittävästi kyläläisten ulkoilu ja virkistyskäyttöä. Murskausalue on erittäin pieni 2,5 ha suhteessa koko peräVarilan alueeseen, joka käsittää noin 800 ha:n pääasiassa metsää sisältävän alueen Kaustisen puolella; Vetelin puolella vastaavaa aluetta on lähes 500 hehtaaria.  Suunniteltu louhosalue on tällä hetkellä avohakkuualue, josta puut on poistettu tilan omistajan toimesta jo 2010-luvulla. Metsäautotie pidetään luvanhakijan toimesta tiekunnan luvalla paremmassa kunnossa kuin se on ollut aikaisemmin ja siten palvelee laajemmin ulkoilijoita ja varsinkin kiinteistöjen omistajia. Metsäautotie on käytössä koko ajan ja siten haittaa lähivirkistysalueen käyttämiselle ei ole. Kiviharjun yksityistien hoitokunnalta on saatu lupa käyttää tietä ja pitää se paremmassa kunnossa kuin se on ollut aikaisemmin. Lisäksi tielle tehdään ohituslevennyksiä, jotta tietä voitaisiin käyttää turvallisemmin.

 

4) Hakija on ilmoittanut ottamismäärän pienemmäksi kuin hakemuksessa on ilmoitettu, jotta ottamismäärä pystytään ottamaan hallintaoikeuden aikana. Sen perusteella kuulutuksessa on 100 000 m3 määrä.

 

Vastine BBi, Rn:o 236-401-19-203 Hirvenpolku, Rn:o 236-401-19-47 Rajala, Rn:o  924 - 4 I 0 -9 -92 -M602 Veiskonluoma määräala ja Rn:o 924-410-9-91 Veiskola (kuolinpesän osakas) muistutukseen:

 

Kohta 1) Maa-aineslupamenettely tehdään viranomaisten lupamenettelyn mukaisesti.

 

Kohta 2) Maa-aineslupaan liittyvä toiminta ei ole jatkuvaa vaan esim. murskaus- ja räjäytystoiminta toteutetaan suunnitelman mukaisesti noin kaksi kertaa vuodessa ja noin 1 - 2 viikkoa kerrallaan. Siten murskaamon toiminta ei rajoita merkittävästi kyläläisten ulkoilu ja virkistyskäyttöä.

 

Murskausalue on erittäin pieni 2,5 ha suhteessa koko Perävarilan alueeseen, joka käsittää noin 800 ha:n pääasiassa metsää sisältävän alueen Kaustisen puolella; Vetelin puolella vastaavaa aluetta on lähes 500 hehtaaria.  Suunniteltu louhosalue on tällä hetkellä avohakkuualue, josta puut on poistettu tilan omistajan toimesta jo 2010-luvulla. Metsäautotie pidetään luvanhakijan toimesta tiekunnan luvalla paremmassa kunnossa kuin se on ollut aikaisemmin ja siten palvelee laajemmin ulkoilijoita ja varsinkin kiinteistöjen omistajia.

 

Kohta 3) Alueelle on tehty luontoselvitys, jonka mukaan alueella ei ole normaalista poikkeavaa eläimistöä, varsinkin kun alue on erittäin pieni osa koko 1300 ha:n aluetta.

 

Kohta 4) Maa-aineslupaan liittyvä toiminta ei ole jatkuvaa vaan esim. murskaus- ja räjäytystoiminta toteutetaan suunnitelman mukaisesti noin kaksi kertaa vuodessa ja noin 1 - 2 viikkoa kerrallaan. Siten murskaamon toiminta ei rajoita merkittävästi kyläläisten ulkoilu ja virkistyskäyttöä. Murskausalue ei ole pohjavesialueella ja murskattava syvyys ei ole alempana kuin ottoalueen peltojen ojien alapinta. Vesien käsittely hoidetaan ympäristöviranomaisten ohjeiden mukaisesti

 

Kohta 5) Hakija on luvannut parantaa tien kuntoisuutta ja tehdä siihen ohituslevennyksiä. Siten tien käyttö monipuolistuu varsinkin maanomistajien käytölle.

 

Kohta 6) Muistutuksen tekijän kiinteistöt, joissa on rakennuksia sijaitsevat noin 1,3 km päässä murskaamolta ja kiinteistö, jossa on metsämaata noin 400 metrin päässä murskaamolta, joten suoraa vaikutusta kiinteistöjen arvon alenemiseen sillä ei ole. Keski-Pohjanmaalla, kuten muuallakin Suomen haja-asutusalueilla kiinteistöjen arvot ovat alenemassa, riippumatta siitä missä ne sijaitsevat. Niillä alueilla, joilla on aktiivista yritystoimintaa ja tehdään investointeja tulevaisuuteen, kiinteistöjen arvon lasku on hitaampaa kuin niillä, joka ei ole aktiivisen kehittämisen aluetta.

 

Vastine AA:n, Rn:o 236-401-19-203 Hirvenpolku muistutukseen

Maa-aineslupamenettely tehdään viranomaisten lupamenettelyn mukaisesti. Kiviharjun yksityistien hoitokunnan puheenjohtajalta on saatu lupa käyttää tietä ja pitää se vähintään samassa kunnossa kuin se on ollut aikaisemmin. Lisäksi tielle tehdään ohituslevennyksiä, jotta tietä voitaisiin käyttää monipuolisemmin ja turvallisemmin.

 

Muistutuksen tekijän kiinteistö, jossa on rakennuksia sijaitsevat noin 1,3 km päässä murskaamolta, joten suoraa vaikutusta kiinteistöjen arvon alenemiseen sillä ei ole. Keski-Pohjanmaalla, kuten muuallakin Suomen haja-asutusalueilla kiinteistöjen arvot ovat alenemassa, riippumatta siitä missä ne sijaitsevat. Niillä alueilla, joilla on aktiivista yritystoimintaa ja tehdään investointeja tulevaisuuteen, kiinteistöjen arvon lasku on hitaampaa kuin niillä, joka ei ole aktiivisen kehittämisen aluetta.

 

Maa-aineslupa on haettu ensimmäisen kerran vuonna 2018, mutta lupaa ei ole myönnetty hallinto-oikeuden valitusten takia. Kaustisen kunnan ympäristöviranomainen on tehnyt asiasta päätöksen 31.5.2019, josta on sitten valitettu hallinto-oikeuteen. Muistutuksen tehnyt henkilö on ilmoittanut keskeyttävänsä hevoskasvatus- ja valmennustoiminnan maaliskuussa 2019, jolloin ympäristöluvasta ei ollut lainvoimaista päätöstä. Siten hakemuksella ei ole mitään yhteyttä muistuttajan hevoskasvatus- ja valmennustoiminnan lopettamiseen, vaan se on tehty muistuttajan omista lähtökohdista."

 

Esittelijä Ympäristötarkastaja Närhi Pia-Lena

 

Esitys Ympäristölautakunta myöntää Rauman Kone Oy:lle ympäristönsuojelulain 47 §:n mukaisen yhteisluvan ympäristönsuojelulain ja maa-aineslain 4 §:n mukaisen luvan louhinnalle ja kiviainesten murskaustoiminnalle sekä maa-aineslain mukaiseen maa-ainesten ottoon ja varastointiin Perämetsä 236-401-19-204.

Lupa annetaan hakemuksen mukaiselle vaihe 1 alueelle Kaustisen kunnan Varilan kylässä sijaitsevalle tilalle Perämetsä 236-401-19-204. Toiminta tulee harjoittaa lupahakemuksen ja tässä päätöksessä annettujen lupamääräysten mukaisesti. lupa annetaan osittain hakemuksesta poiketen.

Lupamääräyksiä noudattaen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain, maa-aineslain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset. Ympäristönsuojeluviranomainen on tutkinut asiassa annetut lausunnot sekä luvan myöntämisen edellytykset. Muutoinkin on otettu huomioon mitä yleisen ja yksityisen edun turvaamiseksi säädetään. Toiminnassa on noudatettava tässä päätöksessä annettuja lupamääräyksiä ja toissijaisesti hakemuksessa, siihen toimitetuissa täydennyksissä sekä lausuntoihin annetuissa vastineissa ilmoitettuja asioita, jos niistä ei ole lupamääräystä.

 

 Lupamääräykset 

  1. Toiminta ei saa aiheuttaa terveyshaittaa, ympäristön, maaperän, pohja- tai pintaveden pilaantumista tai sen vaaraa, eikä eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 § 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta pysyvää rasitusta esimerkiksi pölyn, melun tai tärinän takia.

 

  1. Maa- ja kallioainesten kokonaisottomäärä lupa-aikana on enintään 70500 k-m³.  Lupa on voimassa kymmenen (10) vuotta tämän päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Luvan viimeinen ottopäivä on 21.6.2032. Ottoalueella saa suorittaa maa-ainesten varastointia 31.12.2032 asti ja maisemointi on tehtävä 31.12.2032 mennessä. Ottotoimintaa suunnitellessa tulee huomioida vuokrasopimuksen aikarajat.

 

  1. Alin ottamistaso on hakemuksessa esitetty +76,50 (N2000). Hakemuksesta poiketen ottoalueen etäisyys naapurikiinteistöihin tulee olla vähintään 30 m.

 

 Toiminnan aloittamiseksi vaadittavat toimet

  1. Ennen toiminnan aloittamista tulee toiminnanharjoittajan pyytää alueelle aloitustarkastus, jota ennen on suoritettava seuraavat toimenpiteet:
    1. Merkitä tuleva ottoalue maastoon siten, että merkit ovat näkyvillä koko ottamistoiminnan ajan ja ovat havaittavissa ympäri vuoden. Merkit on tarkistettava säännöllisesti ja tarvittaessa uusittava.
    2. Asettaa louhosalueelle korkeuskiintopiste, joka on selkeästi havaittavissa koko toiminta-ajan ottoalueella ympäri vuoden. Korkotasomerkintä on oltava valtakunnalliseen korkojärjestelmään sidottu.
    3. Ottoalue tulee olla aidattuna ja aitaan/aidan viereen tulee olla kiinnitettynä varoituskylttejä louhosalueesta.
    4. Maksaa lupaa koskevat maksut sekä toimittaa voimassa oleva vakuus.

 

 Päästöt maaperään ja vesiin

  1. Alueella säilytettävien polttonestesäiliöiden tulee olla rakenteeltaan tiiviitä ja kestää mekaanista ja kemiallista rasitusta. Säiliön tulee olla kaksoisvaipallinen tai vuotoaltaalla varustettu yksivaipallinen, lukolla ja ylitäytön- sekä laponestimellä varustettu.

 

  1. Alueella ei saa käyttää huonokuntoisia koneita tai ajoneuvoja, eikä siellä saa suorittaa työkoneiden huolto- tai korjaustoimenpiteitä. Välttämättömät työkoneiden tai murskauslaitoksen korjaustoimenpiteet tulee toteuttaa käyttäen imeytysmattoa tai muuta alustaa, jolla öljypitoisten yhdisteiden pääsy maaperään estetään. Kalustoa tankattaessa on huolehdittava siitä, ettei polttoaineita pääse maaperään tai pohjaveteen. Koneiden, ajoneuvojen ja muiden laitteiden peseminen alueella on kielletty

 

  1. Voiteluaineet ja muut ympäristölle vaaralliset aineet on varastoitava tiiviissä astioissa katetussa tilassa, jonka lattia on tiivis ja voiteluaineita kestävä ja joka on varustettu korotetuilla reunoilla siten, että vuodot eivät pääse maaperään ja ne voidaan kerätä talteen. Asiattomien pääsy varastoon on estettävä lukitsemalla varasto silloin, kun alueella ei ole toimintaa. Voiteluaineiden tilapäinenkin varastointi suojaamattomalla paikalla on kielletty.

 

  1. WC tai kuivakäymälä on rakennettava ja käyttöön otettavissa ennen toiminnan aloittamista. Mahdolliset jätevedet on johdettava umpisäilöön eikä vesiä saa imeyttää alueella.

 

Melu

  1. Louhinta- ja murskaustoimintaa saa harjoittaa arkipäivisin klo 07.00-16.30 välisenä aikana. Arkipyhien ja juhlapyhien aikana louhinta- ja murskaustoiminta on kielletty. Toiminta-aika koskee kallio- ja maa-ainesten murskaamiseen liittyviä toimenpiteitä, kuten murskausta ja raaka-aineen sekä valmiin tuotteen siirtoja alueella ja alueelta. Kallion poraamista saa harjoittaa ma-pe klo. 7.00-16.30 ja räjäyttämistä ma-pe klo 7.00-16.30. Rikotusta saa harjoittaa ma-pe klo 7.00-16.30.

 

  1. Räjäytykset, murskaus ja muu melua aiheuttava toiminta liikenne mukaan lukien on toteutettava siten, että aiheutuva melu yhdessä alueella olevien muiden toimintojen aiheuttaman melun kanssa ei ylitä A-painotetulla keskiäänitasolla mitattuna (LAeq) lähimmissä häiriintyvissä kohteissa asuinkäyttöön tarkoitettujen asuntojen piha-alueilla päivällä (07.00-16.30) 55 dB. Toiminnasta aiheutuva enimmäisäänitaso (LAFmax) ei saa em. kohteissa ylittää 60 dB.

 

  1. Raaka-aine- ja tuotevarastokasat on pidettävä melun leviämisen estämisen kannalta riittävän korkeina ja sijoitettava siten, että melun leviäminen melulle alttiisiin kohteisiin estyy.

 

  1. Lupaviranomainen voi tarvittaessa velvoittaa toiminnanharjoittajan suorittamaan melumittauksia sekä antaa meluntorjuntatoimenpiteitä koskevia lisämääräyksiä.

 

  1. Ilmoitukset ja yhteydenotot häiritsevästä melusta sekä mahdollisesti seuranneet toimenpiteet on kirjattava vuosiraporttiin

 

Päästöt ilmaan

  1. Toiminnasta ei saa aiheutua pölyhaittaa ympäristölle. Luvanhaltijan tulee tarvittaessa rajoittaa murskauksen aikaista pölyämistä kohteeseen soveltuvilla keinoilla, kuten esimerkiksi rakenteellisilla ratkaisuilla (kotelointi) tai kastelulla.

 

  1. Alueelle johtavia teitä ja alueita, joilla työkoneet liikkuvat on hoidettava niin, ettei liikennöinnistä aiheudu pölyhaittaa. Tarvittaessa ajonopeuksia on alennettava ja/tai soratietä kasteltava. Suolan tai muun pohjavedelle haitallisen aineen käyttö pölynsidonnassa on kielletty.

 

  1. Lupaviranomainen voi tarvittaessa velvoittaa toiminnanharjoittajan suorittamaan ilman laadun hiukkasmittauksia ja antaa hiukkaspäästöjen alentamista koskevia lisämääräyksiä.

 

  1. Ilmoitukset ja yhteydenotot haitallisesta pölyämisestä sekä mahdollisesti seuranneet toimenpiteet on kirjattava vuosiraporttiin.

 

  1. Räjäytysaineiden käytöstä on pidettävä kirjaa ja määrät esitettävä vuosiraportissa.

 

 Jätteet ja jätehuolto

  1. Jätehuolto on järjestettävä siten, ettei toiminnasta aiheudu epäsiisteyttä eikä haittaa ympäristölle. Alueella syntyvät jätteet on lajiteltava, säilytettävä erikseen ja toimitettava edelleen käsiteltäväksi siten kuin kunnan jätehuoltomääräyksissä edellytetään.

 

  1. Jäteöljyt, kiinteät öljyiset jätteet sekä muut ongelmajätteet on säilytettävä asianmukaisesti merkityissä astioissa, kuten hakemuksessa on esitetty. Erilaiset ongelmajätteet on pidettävä erillään toisistaan ja ryhmiteltävä ja merkittävä ominaisuuksiensa mukaan. Ongelmajätteiden pääsy maaperään sekä pohja- ja pintavesiin on estettävä. Ongelmajätteet on toimitettava käsiteltäväksi sellaiseen laitokseen tai vastaanottajalle, jolla on voimassa oleva lupa vastaanottaa ko. jätettä.

 

  1. Jätteiden määristä ja kuljetuksista on pidettävä kirjaa ja vuotuiset jätemäärät tulee esittää jakeittain vuosiraportissa.

 

Häiriö- ja poikkeustilanteet

  1. Alueella mahdollisesti tapahtuvissa onnettomuus- ja vahinkotilanteissa on torjuntatoimenpiteisiin polttonesteiden maahan pääsyn ja leviämisen estämiseksi, saastuneen alueen puhdistamiseksi ja tilanteen ennallistamiseksi ryhdyttävä välittömästi.

 

  1. Mahdollisten polttoainevuotojen varalta alueella tulee aina toiminnan aikana olla saatavilla riittävästi imeytysmateriaalia.

 

  1. Luvanhaltijan tulee huolehtia siitä, että alueella työskentelevällä henkilökunnalla on tiedossaan toimintaohjeet maaperän ja pohjaveden pilaantumisen vaaraa aiheuttavien onnettomuus- ja vahinkotilanteiden varalta. Onnettomuus- ja häiriötilanteita varten toiminnalle on nimitettävä vastuuhenkilö, jonka yhteystiedot on ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ennen toiminnan aloittamista ja yhteystiedot on pidettävä ajan tasalla.

 

  1. Polttonestevuodoista tai muista onnettomuuksista, joista saattaa aiheutua ympäristön pilaantumista, on ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ja pelastuslaitokselle.

 

Toiminnan tarkkailu ja raportointi

  1. Valumavesien johtaminen alueelta pois ei saa aiheuttaa naapurikiinteistöjen vettymistä.

 

  1. Kallio-ottoalueen valumavesistä tulee ottaa näytteet valuma-altaiden jälkeen kerran vuodessa. Vesinäytteestä on analysoitava: sameus, kiintoaine, pH, sähkönjohtavuus, CODMn, rauta, mangaani, kloridi, nitraatti-, nitriitti ja ammoniumtyppi (NO2, NO3, NH4 +), kokonaistyppi, sulfaatti, arseeni sekä öljyhiilivetylajikkeet (C10-C40). Lisäksi näytteenoton yhteydessä on aina mitattava virtaama. Näytteenoton tulos ja pumppauksen aikaiset mittaukset on esitettävä vuosiraportin liitteenä.

 

  1. Toiminnanharjoittajan tulee vuosittain 31. tammikuuta mennessä ilmoittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sekä ympäristöhallinnon NOTTO-tietokantaan otetun maa-aineksen määrä ja laatu.

 

  1. Mikäli luvanhaltija ilmoittaa kirjallisesti valvontaviranomaiselle etukäteen, ettei maa-aineksia ko. vuonna oteta, luvanhaltijalta ei peritä ko. vuoden valvontamaksua. Valvontamaksu peritään voimassa olevan taksan mukaan.

 

  1. Toiminnanharjoittajan tulee toimittaa vuosittain maaliskuun alkuun mennessä laitoksen toimintaa koskeva ympäristönsuojeluraportti kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Raportissa tulee esittää:

-          tiedot laitoksen toimintapäivistä ja tuotannosta (t/a)

-          tiedot käytetyn polttoaineen laadusta ja määrästä (t/a)

-          tiedot käytetystä räjähdysaineista (kg/a)

-          tiedot pohjaveden korkeushavainnoista

-          tiedot louhoksen valumavesien virtaamasta sekä näytteenoton analyysitulos (1 analyysi/vuosi)

-          tiedot päästöjä aiheuttaneista häiriötilanteista ja vahinko- tai onnettomuustapauksista sekä niiden johdosta tehdyistä toimenpiteistä, ellei asiasta ole raportoitu jo aiemmin

-          tiedot maa-ainesluvassa otetusta määrästä vuosittain ja kokonaisuutena

-          tiedot käsittelyyn toimitetuista jätteistä jätejakeittain (kg/a)

-          tiedot mahdollisista yhteydenotoista melu- tai pölypäästöihin liittyen sekä tehdyt toimenpiteet

 

Muut lupamääräykset

  1. Toiminnan päätyttyä alue on siistittävä ja tarpeettomat sekä suojarakenteet poistettava

 

  1. Maisemoinnissa tulee huomioida alueelle tyypilliset ominaisuudet, kuten veden lammikoituminen louhokseen ja suunnitella maisemoinnin lopputuloksesta ympäristöön ilmeeltään sopiva luonnollinen ja moni-ilmeinen lopputulos. Esimerkiksi joitakin kallioseinämiä voidaan säilyttää ja louhosaluetta luiskata vain osittain. Mikäli lampi ja kallioseinämiä säilytetään alueella, tulee turvallisuus, kuten kallioseinämien korkeus ja veden syvyys ottaa huomioon maisemointisuunnitelmassa. Maisemointisuunnitelma ja alueen jälkihoito tulee toteuttaa Ympäristöministeriön oppaan 2020:24 "Maa-ainesten ottaminen: Opas ainesten kestävään käyttöön" mukaisesti, ellei luvan päättyessä ole laissa, asetuksessa tai viranomaistahon valmistamassa oppaassa annettu uudempia maisemointia koskevia ohjeita tai suosituksia.

 

  1. Alueen maisemoinnista on hyväksytettävä erillinen suunnitelma viimeistään vuosi ennen luvan päättymistä. Mikäli ottoa alueella aiotaan jatkaa, tulee uusi yhteislupahakemus (/vastaava mahdollisessa uudessa lainsäädännössä tarvittava lupahakemus) toimittaa hyvissä ajoin luvan myöntävälle viranomaiselle.

 

  1. Ottamis- ja viimeistelytöiden suorittamisen jälkeen, ennen lupa-ajan päättymistä, on luvanhaltijan pyydettävä lupaviranomaiselta lopputarkastusta.

 

 

 Päätöksen perustelut 

Lupaharkinnan perusteet

Lupaharkintaa tehtäessä on huomioitu ympäristönsuojelulaki, maa-aineslaki, vesilaki, jätelaki ja niiden nojalla annetut asetukset sekä asiassa annetut lausunnot.

 

Luvan myöntämisen edellytykset

Ympäristölupa on myönnettävä, jos toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset. Ympäristönsuojelulain 49 §:n mukaan ympäristöluvan myöntäminen edellyttää, ettei toiminnasta, asetettavat lupamääräykset ja toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaen, aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella, eikä eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta naapurille eikä lähistöllä asuville. Sijoittamisessa on lisäksi noudatettava, mitä ympäristönsuojelulain 11 §:ssä säädetään.

 

Luvan myöntämisen yleiset perustelut

Hakemuksen mukainen toiminta sijoittuu haja-asutusalueelle. Toiminta ei ole yleiskaavan vastaista. Lähimpään häiriintyvään kohteeseen on matkaa yli 1,5 km. Toiminta ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle. Alue ei ole luonnontilainen.

 

Luvassa on annettu määräykset melun tasoista, jätteistä, päästöistä ilmaan, maaperään ja vesiin sekä em. tarkkailusta haitallisten vaikutusten minimoimiseksi.

 

Päätöksen mukainen toiminta ei ennalta arvioiden aiheuta ympäristöön sellaista melua tai päästöjä, joista olisi haittaa ihmisten terveydelle tai muuta kohtuutonta rasitusta asukkaille tai ympäristölle. Toimittaessa esitetyn suunnitelman ja tämän päätöksen määräysten mukaisesti toiminnasta ei aiheudu naapureille, eikä lähistöllä asuville sellaista eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:ssä tarkoitettua kohtuutonta rasitusta melun, pölyn, tärinän tai muun haitan muodossa, mikä estäisi luvan myöntämisen. Toiminnasta ei muutoinkaan aiheudu lupamääräykset ja laitoksen sijoituspaikka huomioon ottaen terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista eikä vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän käyttömahdollisuuden vaikeutumista. Toiminta täyttää luvan myöntämisen edellytykset.

 

Lupamääräysten perustelut

 

Päästöjä maaperään ja vesiin koskevat lupamääräykset

Polttonesteiden ja muiden ympäristölle vaarallisten aineiden maahan pääsy aiheuttaa maaperän ja pohjaveden pilaantumista. Polttonesteitä ja voiteluaineita tulee käsitellä asianmukaisilla välineillä sekä riittävällä varovaisuudella haitallisten ympäristövaikutusten ennalta ehkäisemiseksi ja rajoittamiseksi ne mahdollisimman vähäisiksi myös onnettomuus- ja vahinkotilanteissa (lupamääräykset (5-8).

 

Lupamääräyksillä 5-8 ennalta ehkäistään epäpuhtaiden materiaalien käsittelystä mahdollisesti aiheutuvaa maaperän ja pohjaveden pilaantumista. (YSL § 16, 17, 52 ja 66)

 

 

Melua koskevat lupamääräykset

Lupamääräyksillä 9-13 estetään melusta aiheutuvat terveys- ja viihtyvyyshaitat. Toiminnasta aiheutuvaa melua on rajoitettu valtioneuvoston melutason ohjearvoja koskevan päätöksen (993/1992) mukaisesti. (YSL § 52)

 

Toiminnan sijainti, vuosittainen kesto ja häiriintyvien kohteiden etäisyys huomioon ottaen ei ole todennäköistä, että toiminnasta syntyvä melu aiheuttaisi naapuruussuhdelain tarkoittamaa kohtuutonta rasitusta asutukselle. Toimintaa koskevien meluselvitysten puuttuessa katsotaan kuitenkin perustelluksi varata mahdollisuus edellyttää toiminnanharjoittaja selvittämään melun määrä myöhemmin, mikäli siihen katsotaan olevan tarvetta (lupamääräys 12 ja 13). (YSL § 62)

 

Päästöjä ilmaan koskevat lupamääräykset

Lupamääräyksissä 14-15 esitetyillä, pölyn leviämistä estävillä määräyksillä varmistetaan, ettei toiminnasta aiheudu terveyshaittaa. Suolan ja kemikaalien käyttö pölynsidonnassa on kielletty maaperän ja pohjaveden pilaantumisen ehkäisemiseksi (lupamääräys 15). (YSL § 52 ja 66)

 

Toiminnasta aiheutuvan pölyn määrää on rajoitettu valtioneuvoston asetuksessa ilmanlaadusta (38/2011) ja valtioneuvoston päätöksessä ilmanlaadun ohjearvoista ja rikkilaskeuman tavoitearvosta (480/1996) annettujen raja- ja ohjearvojen mukaisesti. Toiminnasta aiheutuvan pölyn rajoittamisella vähennetään ympäristölle aiheutuvia haittoja ja ennalta estetään terveydellisten haittojen syntyä (lupamääräys 18). (YSL § 52)

 

Toiminnan sijainti, vuosittainen kesto ja häiriytyvien kohteiden etäisyys huomioiden ei ole todennäköistä, että toiminnasta syntyvä pöly aiheuttaisi naapuruussuhdelain tarkoittamaa kohtuutonta rasitusta asutukselle. Pölyn leviämistä koskevien selvitysten puuttuessa katsotaan kuitenkin perustelluksi varata mahdollisuus edellyttää toiminnanharjoittaja selvittämään pölyn määrä myöhemmin sekä ryhtymään tarvittaessa torjuntatoimenpiteisiin, mikäli siihen katsotaan olevan tarvetta (lupamääräykset 16-18). (YSL § 52 ja 62)

 

Jätteitä ja jätehuoltoa koskevat lupamääräykset

Jätehuoltoa koskevilla lupamääräyksillä 19-21 varmistetaan jätteiden asianmukainen käsittely ja ennalta ehkäistään roskaantumista sekä maaperän ja pohjaveden pilaantumista ja vähennetään pilaantumisen riskiä. (JL § 72, YSL § 16, 17, 52 ja 58)

 

Kaivannaisjätteistä ei ole katsottu tarpeelliseksi antaa erillisiä määräyksiä. Maa-aineslain mukaisessa luvassa kaivannaisjäteselvityksestä käy ilmi, että pääasiallisena kaivannaisjätteenä syntyy pintamaita, jotka hyödynnetään alueen maisemoinnissa. Käyttö maisemointiin on maa-aineslain § 5 a mukaista. Ylisuuret lohkareet ja seulontakivet rikotetaan ja murskataan.

 

Häiriö- ja poikkeustilanteita koskevat lupamääräykset

Vahinkotilanteita koskevat toimintaohjeet, helposti ja nopeasti saatavilla oleva öljyntorjuntakalusto sekä nopea torjuntatoimenpiteisiin ryhtyminen vähentävät pohjaveden pilaantumisriskiä mahdollisissa onnettomuus- ja vahinkotilanteissa. Vahinkotilanteita koskevalla ilmoitusvelvollisuudella ja yhteyshenkilön nimeämisellä varmistetaan tiedonkulku viranomaisille ja mahdollistetaan asianmukaisten varotoimenpiteiden toteutuminen sekä

torjunta- ja ennallistamistoimenpiteiden toteutumisen valvonta (lupamääräykset 22-25). (YSL § 52)

 

 

Toiminnan tarkkailua ja raportointia koskevat lupamääräykset

Määräyksessä 26 pyritään ehkäisemään naapurikiinteistön vettyminen sekä vettymisestä mahdollisesti aiheutuvaa haitta-aineiden liukenemista pohjaveteen. (YSL § 62 sekä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen lausunto)

 

Valuma-altaista suotautuvan veden laatua on seurattava pinta- ja pohjaveden mahdollisen pilaantumisen ehkäisemiseksi sekä vesilain mukaisen luvantarpeen arvioimiseksi myös tulevaisuudessa (lupamääräys 27). (YSL § 62 sekä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen lausunto)

 

Lupamääräyksissä 28-30 esitetyillä raportoinnilla varmistetaan valvontaviranomaisen tiedonsaanti ja helpotetaan luvanvaraisen toiminnan valvontaa. Tietojen perusteella seurataan toiminnan lainmukaisuutta sekä mahdollista luvan uusimisen tarvetta. (YSL § 62 sekä Valtioneuvoston asetus maa-ainesten ottamisesta § 9)

 

Muut lupamääräykset

Lupamääräyksellä 31 varmistetaan, ettei toimintaan kuulumattoman tavaran varastoinnilla aiheuteta ympäristön roskaantumista, likaantumista, epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähenemistä tai maaperän ja pohjaveden pilaantumisen vaaraa. (JL § 72)

 

Luvanhaltijan tulee huolehtia siitä, ettei toiminnan lopettamisen jälkeen aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa, terveyshaittaa eikä roskaantumista, epäsiisteyttä tai maiseman rumentumista (lupamääräykset 32 ja 33). (JL § 72 ja MAL § 11)

 

Lupamääräyksellä 34 varmistetaan toiminnan lainmukainen lopettaminen ja toiminnanharjoittajan velvoitteista vapauttaminen toiminnan päätyttyä, kuten maa-aineslaissa on määrätty. (MAL § 11 ja 13 a sekä Valtioneuvoston asetus maa-ainesten ottamisesta § 8)

 

Luvan voimassaolo ja lupamääräysten tarkistaminen

 

Voimassaolo

Lupapäätös on voimassa 10 vuotta, 21.6.2032 saakka.

 

Ympäristölupa myönnetään siihen saakka, kun maa-aineslupa on voimassa. Mikäli luvanvarainen toiminta oleellisesti muuttuu, on toiminnalle haettava uusi ympäristölupa tai ympäristöluvan muutos.

 

Mikäli maa-alueen vuokrasopimus umpeutuu, ennen maa-ainesluvan voimassaoloaika päättyy, tulee asiasta ilmoittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle viimeistään 6 kk ennen vuokrasopimuksen loppua.

 

Lupaa ankaramman asetuksen noudattaminen

Mikäli asetuksella annetaan tämän luvan määräyksiä ankarampia säännöksiä tai tästä luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta tämän luvan estämättä noudatettava.

 

Päätöksen täytäntöönpano ja voimaantulo

 

Päätös on lainvoimainen 29.7.2022.

 

Sovelletut säännökset ja ohjeet

 

Ympäristönsuojelulaki (527/2014)

Ympäristösuojeluasetus (713/2014)

Jätelaki (646/2011)

Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920)

Maa-aineslaki (555/1981)

Valtioneuvoston asetus maa-ainesten ottamisesta (926/2005)

Valtioneuvoston asetus kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010)

Valtioneuvoston asetus kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annetun asetuksen muuttamisesta (314/2017)

Valtion maksuperustelaki (150/1992)

Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)

Kaustisen kunnan ympäristönsuojelumääräykset 2019 (Kvalt 13.12.2018 § 17)

Kaustisen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Kvalt 27.4.2020 § 8)

Maa-ainesten ottaminen: Opas ainesten kestävään käyttöön, Ympäristöministeriön julkaisuja 2020:24

 

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Kaustisen kunnanvaltuuston 27.4.2020 § 8 hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaan maa-aineslupahakemuksen ja ympäristölupahakemuksen yhteiskäsittelystä peritään maa-aineslupamaksu ja ympäristöluvan osuutena 50 % ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaisesta maksusta.

 

Ottamissuunnitelman tarkastaminen, asianosaisten kuuleminen ja viranomaislausunnot

Ottamissuunnitelman tarkastamisesta, asianosaisten kuulemisesta, viranomaislausuntojen hankkimisesta ja ottamistoiminnan vuotuisesta valvonnasta peritään maksua Kaustisen kunnanvaltuuston 27.4.2020 § 8 hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaisesti:

 

Ottamissuunnitelman tarkastaminen, perusmaksu     150

ja lisäksi ottomäärän mukainen maksu (0,012 €/m³x126 900 m³) 1521,29

pinta-alan mukaan 60 €/alkava ha       90 €

Asianosaisten (31 kpl) kuuleminen 3kpl/90€     990 €

ympäristölupamaksu kivenlouhimo tai muu maarakennustoimintaan liittyvä kivilouhinta, jossa kiviainesta käsitellään vähintään 50 päivää               1100 €

    

Mikäli asia palautuu uudelleen käsiteltäväksi tuomioistuimesta, peritään asian käsittelystä tämän taksan mukainen käsittelymaksu, josta vähennetään, mitä samassa asiassa aikaisemmin annetusta ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksestä on peritty.                                          -4345 €

 

Palautetaan edellisestä luvasta yhteensä -493,8

 

Vakuus

Luvanhaltijan on ennen maa-ainesten ottamisen aloittamista annettava lupaviranomaiselle

 

3000 €/alkava ha (louhinta)x 3 ha + 126 900 m³ x 0,012 €/m³ = 10 500 euron vakuus maa-aineslain 11 §:n nojalla määrättyjen toimenpiteiden suorittamisen vakuudeksi.

 

Vakuus on laskettu Kaustisen kunnanhallituksen 27.4.2020 § 8 päätöksen mukaisesti. Vakuuden tulee olla voimassa 12 kuukautta yli tämän luvan voimassaoloajan. Vakuuden voimassaolon päättyessä luvan haltijan on välittömästi toimitettava uusi vakuus. Vakuuden määrää voidaan tarkistaa luvan voimassaoloaikana tai määrätä lisävakuus.

 

 

Lupapäätöksestä tiedottaminen

Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella (YSL 85 §).

 

Päätös

Päätös toimitetaan hakijalle postitse samassa lähetyksessä laskun kanssa.

 

Jäljennös päätöksestä

Päätös lähetetään tiedoksi Etelä-Pohjanmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukselle.

Kokkolan Seurakuntayhtymälle

 

Ilmoitus päätöksen antamisesta

Päätöksen antamisesta ilmoitetaan hakemuksen tiedottamisen yhteydessä kuulluille sekä niille, jotka ovat esittäneet hakemuksen johdosta muistutuksia ja vaatimuksia.

 

Ilmoittaminen kunnan ilmoitustaululla

Päätöksestä kuulutetaan Kaustisen kunnan tietoverkossa.

 

 

Muutoksenhaku

Muutoksenhakuohjeet ovat päätöksen liitteenä.

 

Liitteet Karttaliite

Ottamissuunnitelma kartalla

Valitusosoitus

 

 

Päätös Ympäristölautakunta evää yksimielisesti hakemuksen.

Perustelut:
Lautakunta kiinnitti huomiota kartta-aineiston ja haetun kallioainesmäärän ristiriitaisuuteen. Lisäksi lautakunta toteaa, että maa-aineslain 3 §:n mukaista huomattavaa tai laajalle ulottuvaa vahingollista muutosta luonnonolosuhteissa suhteutettuna lakiin eräisiin naapurussuhteista 17 §:ään voi aiheuttaa lähistöllä asuville kohtuuttomia rasituksia alueen lähivirkistyskäyttömahdollisuuksien rajoittuessa.

____________