RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 24.09.2025/Pykälä 94
Talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2027-2028
SIVLTK 24.09.2025 § 94
369/02.02.00/2025
Valmistelija Sivistysjohtaja Minerva Rannila puh. 050 4436 877, minerva.rannila@kaustinen.fi
Kunnanhallituksen kokouksen 18.8.2025 § 169 talousarvion laadintaohjeen mukaisesti talousarvio- ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että se toteuttaa kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Kuntalain 110 § mukaan kunnan talousarviossa ja -suunni-telmassa hyväksytään kunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kuntastrategian tavoite on vahva kuntatalous. Talouden kapea liikkumavara edellyttää hallintokunnilta tiukkaa talousarviota kustannussäästöjä ja toiminnan tehostamista etsien.
Talousarvion laadintaohjeessa edellytetään pyrkimistä sivistyspalveluiden osalta seuraavaan raamitavoitteeseen:
Sivistyspalveluiden kehys TA 2026 (sisäiset ja ulkoiset kustannukset)
Menot -11.855.257 euroa
Tulot 1.086.690 euroa
Netto -10.768.567 euroa
Talousarvion esittelyn ajaksi on kutsuttu asiantuntijoiksi KK7-9 ja Puumalan koulu rehtori Ilkka Jäntti, KK1-6 ja Järvelän koulun rehtori Pasi Kanniainen, musiikkilukion rehtori Ilona Salomaa-Uusitalo, varhaiskasvatusjohtaja Virpi Kataja, vapaa-aikasihteeri Aija Järvenpää ja kirjastonjohtaja Maria Nikula.
Esittelijä Sivistysjohtaja Minerva Rannila
Esitys Talousarvioehdotus vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027-2028 esitellään kokouksessa. Talousarviomateriaalit lisätään sähköiseen kokoushallintaan ennen kokousta.
Sivistysjohtajan esitys kokouksessa
Talousarvion valmistelu on viivästynyt ja käsittelyyn saadaan tässä vaiheessa ainoastaan ulkoiset kustannukset. Talousjohtaja arvioi, että sisäiset kustannukset ovat valmiina ensi viikon aikana.
Talousarvioehdotus vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027-2028 (ulkoiset kustannukset):
TA26 raami -8.632.168,00 euroa
TA26 esitys -8.663.764,00 euroa
Erotus 31.596,00 euroa
Sivistystoimen talousarvioesityksen rakenne:
TA25 TA26
Toimintatuotot 736.460 771.825
Toimintakulut -9.052.944 -9.435.589
Henkilöstökulut -7.371.940 -7.663.985
Palvelujen ostot -1.007.659 -1.076.024
Aineet, tarvikkeet, tavarat -238.625 -244 134
Avustukset -236.000 -206.378
Muut toimintakulut -198.720 -245.068
Toimintakate -8.316.484 -8.663.764
Talousarviossa on huomioitu 2,5 %:n palkankotukset, jotka on kirjattu talousjohtajan tarkennetun ohjeen mukaisesti. Palkkojen osuus sivistyslautakunnan talousarvion ulkoisista menoista on yhteensä 88,46 %.
Sivistyspalveluiden hallinto. Vuoden 2025 talousarviossa leikattiin säästösyistä toimistosihteeriresurssia, joka palautetaan nyt ennalleen, tarkoittaen 0,6 htv lisäystä. Kustannusvaikutukset palautuksella ovat hallintoon, perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen.
Perusopetuksen ja lukion osalta määräaikaisen opetushenkilöstön kesäajan palkkavaraus huomioitu talousarviossa.
Varhaiskasvatus ja esiopetus. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajia riittävä määrä, jatkossa rekrytointeja kohdennetaan muihin ammattiryhmiin. Tulevana talousarviovuonna kolme eskariryhmää, jatkossa lapsiennusteen mukaisesti ryhmiä olisi kaksi. Perhepäivähoitajien määrä laskee kuuteen hoitajaan 1.8. alkaen. Henkilöstön osalta rakennetaan uutta toimintamallia, jossa panostusta olisi konsultoivan sosionomin / varhaiskasvatuksen opettaja osalta, tai vaihtoehtoisesti varhaiskasvatuksen opettajien parityöskentelyn kautta. Henkilöstön TCM-koulutukset jatkuvat.
Perusopetuksessa keskeisenä muutoksena tuen uudistus, siihen liittyvät käytännöt ja resursointi. Henkilöstölisäyksenä uudistuksen velvoitteisiin vastaamiseksi rekrytoidaan resurssiopettaja ja erityisluokanopettaja. TCM-koulutukset jatkuvat henkilöstön keskuudessa
Oppilasmäärä yläkoulussa kasvaa ensi lukukaudella, ollen 195 oppilasta. Yläkoulun SISU-luokka vastaa tarpeeseen ja toiminnan vaikutukset heijastuvat yleisopetukseen positiivisesti. Toiminnassa mukana yhteensä max. 10 oppilasta. KK7-9 7. ja 8. vuosiluokka jaetaan lähtökohtaisesti kolmeen luokkaan ja 9. luokat ovat 4-sarjaisena. Sarjaisuustarkastelun myötä opetusryhmiä jaetaan mm. liikunnan, fy/ke ja kotitalouden osalta.
Koulunkäyntiohjaajat jokaisessa yksikössä eri alakoulujen luokilla. Valmistavan luokan sijasta annetaan S2-opetusta (suomi toisena kielenä). Puumalan koulussa lv. 2025-2026 kolme luokanopettajaa.
Kotikuntakorvausten määrä laskee -93.000 €.
Kerhotoimintaa toteutetaan Opetushallituksen ja Aluehallintoviraston rahoituksilla laaja-alaisesti. Koulun nuorisotyöntekijän työ jatkuu ainakin kevääseen 2027 saakka. Lisäksi alueellinen Vankkuri -hanke edistää Ankkuri-hankkeessa rakennettujen toimintamallien mukaisia toimia vuoteen 2027 saakka.
Musiikkilukiossa tavoitteena on hyvinvoiva opiskelija, panostetaan yksiköllisiin opinto-ohjelmiin ja vahvuuksien tunnistamiseen. Oppimisen tuen uudistus lisää erityisopettajan resurssia. Tarkastellaan virkarakennetta erityisesti musiikin lehtorin ja päätoimisen pianonsoiton opettajan osalta, jotka ovat nyt sisäisesti jaettuna. Ylioppilastutkintouudistuksen vaikutukset, mm. musiikki + 2 opintojaksoa. Valtakunnallinen kehittämistehtävä päättynyt 31.7.2025, jonka rahoitus ollut vuositasolla 185.000 €.
Toisen asteen yhteistyö. Musiikkiopistolla varattuna 55 opiskelijapaikkaa, opiskelijapaikan kustannus 1200 €/vuosi. Kansalaisopiston rahoitus pytyy vuoden 2025 tasolla.
Kirjaston tavoitteena on tarjota taloudellisesti tuotetut ja monipuoliset kirjastopalvelut laadusta tinkimättä. Lasten ja nuorten lukemisen edistäminen sekä yhteistyö koulujen ja varhaiskasvatuksen kanssa ovat keskiössä. Kirjastojärjestelmän päivitys Axiell Finlandin Quria-kirjastojärjestelmään. Maksutuotot nousevat hieman korotettujen sakkomaksujen ja kirjastomaksujen johdosta. Kirjallisuusmääräraha pienenee aiemmasta -7000 €.
Vapaa-aikapalvelut: liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalvelut
Tavoitteena toteuttaa monipuolisia liikuntapalveluja, kerhoja ja leirejä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Nuorisopalvelut toteuttavat mm. nuorisotilatoimintaa, kv-yhteistyötä ja osallistavat nuoria nuorisovaltuuston toimintaan. Kulttuuripalvelut tukee kaustislaisia kulttuurituottajia, mahdollistaa monipuoliset kulttuuripalvelut ja edistää elävän kulttuuriperintö –strategian mukaisia toimia.
Kulttuurikoordinaattorille laskettu 0,4 htv työpanos.
Sivistyslautakunnan myöntämiin pieniin liikunta-, kulttuuri- ja nuorisotoimen kohdeavustuksiin on varattu yhteensä 15.500 euroa sisältäen vuoden kulttuuripalkinnon.
Hyvinvoinnin edistäminen. Hyvinvoinnin edistämisen monipuolisia toimintoja suunnataan koskettamaan kaikkia kuntalaisia. Hyvinvointityöhön varattu hyvinvointikoordinaattorin resurssia 0,6 htv työajalla.
Päätös Sivistyslautakunta päättää 1. hyväksyä ehdotetun talousarvion vuodelle 2026 ja suunnitelmavuosille 2027-2028 ja esittää sitä edelleen kunnanhallituksen ja -valtuuston hyväksyttäväksi ja 2. valtuuttaa sivistysjohtajan tekemään talousarvioon pieniä teknisiä muutoksia annettujen ohjeistusten perusteella -- Merkittiin, että asiantuntijat olivat paikalla seuraavasti ja poistuivat ennen päätöksentekoa: KK7-9 ja Puumalan koulu rehtori Ilkka Jäntti klo 18.19-18.45, KK1-6 ja Järvelän koulun rehtori Pasi Kanniainen klo 18.46-19.02, musiikkilukion rehtori Ilona Salomaa-Uusitalo17.53-18.18, varhaiskasvatusjohtaja Virpi Kataja klo 16.38-17.02, vapaa-aikasihteeri Aija Järvenpää klo 17.03-17.26 ja kirjastonjohtaja Maria Nikula klo 17.27-17.52. Merkittiin, että jäsen Tiina Haukilahti poistui kokouksesta klo 18.40 ja että kunnanjohtaja Minna Nikander poistui kokouksesta klo 19.03. Kokous keskeytettiin klo 19.03-19.16 väliseksi ajaksi.
___________