Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kaustisen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 03.06.2025/Pykälä 75


 

Oikaisuvaatimus, lukion tuntiopettajan virka (ev.lut. uskonto ja psykologia)

 

SIVLTK 03.06.2025 § 75  

292/01.01.01/2025  

 

Valmistelija Sivistysjohtaja Minerva Rannila puh. 050 4436 877, minerva.rannila@kaustinen.fi

 

 Kaustisen musiikkilukion tuntiopettajan virka (ev.lut. uskonto ja psykologia) on ollut haettavana kahteen otteeseen kevään 2025 aikana. Ensimmäisellä hakukierroksella virka täytettiin, mutta valittu henkilö tai varasijalle valittu eivät ottaneet virkaa vastaan.

 

 Toinen hakukierros, jota oikaisuvaatimus koskee, julkaistiin Kuntarekryssä, Työmarkkinatorilla, Kaustisen kunnan verkkosivuilla ja Facebook-sivuilla ajalla 5.5.2025-19.5.2025. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä neljä (4) hakemusta, joista ainoastaan yhdellä oli virkaan vaadittava kelpoisuus.

 

 Kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaan viranomaisen päätökseen tyytymätön voi hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään asianomaiselle toimielimelle, tässä tapauksessa sivityslautakunnalle. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti toimivaltaiselle viranomaiselle 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista (138 §). Vaatimus on tehtävä toimivaltaiseen viranomaiseen kirjallisesti, ja oikaisuvaatimuskirjelmässä on ilmoitettava vaatimuksen kohteena oleva päätös sekä vaadittava oikaisu ja sen perustelut.

 

 Sivistyslautakunta on päättänyt 21.5.2025 kokouksessaan 64 §, että lukion tuntiopettajan toistaiseksi voimassa oleva virka jätetään täyttämättä. Sivistyslautakunta perusteli päätöstään vähäisellä kelpoisten hakijoiden määrällä. Kokonaisratkaisua tarkastellaan myöhemmin uudelleen (laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 4 § mom. 2).

 

 Päätös lukion tuntiopettajan valinnasta on lähetetty Kuntarekryn kautta hakijoille ennakkotietona 22.5.2025, virallinen pöytäkirjaote on lähetetty 28.5.2025. Sivistyslautakunnan pöytäkirja on julkaistu 28.5.2025 kunnan verkkosivuilla. Päätökseen on liitetty kuntalain mukaiset oikaisuvaatimusohjeet. (Kuntalaki 139-141 §)

 

 Lukion tuntiopettajan virkaa hakenut ---------------- on tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen määräajassa ja oikealle toimielimelle. Oikaisuvaatimus on allekirjoitettu 29.5.2025 ja se on toimitettu sivistysjohtajalle ja sivistyspalvelujen toimistosihteerille saman päivän aikana. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa perille (Kuntalaki 137-138 §).

 

 Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että päätös kumotaan ja että ------, ainoana kelpoisena hakijana, valitaan virkaan sen täyttämättä jättämisen sijaan. Perusteluna vaatimukselle esitetään syrjintä.

 

 Oikaisuvaatimus oheismateriaaleina.

 

 

 

 Selvitys toimen täyttämisestä

 Haastattelutyöryhmään kuuluivat edustajat rehtori Ilona Salomaa-Uusitalo ja sivistysjohtaja Minerva Rannila. Sivistysjohtaja esitti sivistyslautakunnalle kokouksessa 21.5. 2025 64 § haastatteluryhmän yksimielisen johtopäätöksenä, että hakuprosessi keskeytetään ja haku avataan uudelleen myöhemmin laajempaa hakijajoukkoa tavoitellen. Ketään hakijoista ei kutsuttu haastatteluun.

 

 Sivistysjohtaja toi ko. päätöksen esittelytekstissä esille, että tilapäisesti tuntiopettajan virka hoidetaan määräaikaisjärjestelyin. Toimivalta asiassa on määritelty Kaustisen kunnan hallintosäännössä 41 §:ssä:

 “…Lautakunta valitsee alaisensa viran- ja toimenhaltijat, lukuun ottamatta

 1. yli yhdeksi vuodeksi valittavia määräaikaisia opettajia, jotka valitsee sivistysjohtaja, ja

 2. korkeintaan yhdeksi vuodeksi valittavia määräaikaisia opettajia, jotka valitsee rehtori.”

 

 Laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 3 §:

 Viranhaltija voidaan ottaa määräajaksi vain viranhaltijan omasta pyynnöstä tai jos määräajaksi ottamisesta erikseen säädetään taikka tehtävän luonne, sijaisuus, avoinna olevaan virkasuhteeseen kuuluvien tehtävien hoidon järjestäminen tai muu näihin rinnastettava kunnan tai hyvinvointialueen toimintaan liittyvä määräaikaista virkasuhdetta edellyttävä seikka sitä vaatii. (29.6.2021/627)

 

 Hakuilmoitus ja kelpoisuusehdot virkaan ovat oheismateriaaleina.

 

 

 Päätöksen perustelu/oikaisuvaatimuksessa vaaditut selvitykset

 

------ tuo esille oikaisuvaatimuksessaan, että on kelpoinen hakija tehtävään. Lisäksi hän perustelee valintaansa ensimmäisen rekrytointikierroksen hakijoiden soveltuvuusvertailulla, josta hän on saavuttanut matalimman pistetason 1, korkeimman ollessa 3.

 

Yhdenvertaisuuden toteutuminen koulutuksia ja työkokemuksia vertailtaessa. Vertailu koulutus- ja työkokemuksista noudetaan suoraan Kuntarekryn sähköisestä järjestelmästä, johon hakijat ovat ilmoittaneet tietonsa. Kaikkien hakijoiden osalta yhteenvetoon kootut tiedot on otettu hakijoiden ilmoittamista tiedoista, jolloin hakijoita myös tältä osin kohdeltu yhdenvertaisesti.

 

Viran täyttämättä jättämisessä ei voida pitää syrjivänä. Lain hyvinvointialueen ja kunnan viranhaltijasta 4 § todetaan:

” …Virkasuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen voi perustellusta syystä päättää hakuajan jatkamisesta, uudesta hakumenettelystä tai virkasuhteen täyttämättä jättämisestä.

 

Virkasuhteeseen voidaan 1 momentista poiketen ottaa ilman hakumenettelyä, kun kysymyksessä on sijaiseksi tai avoinna olevaan virkasuhteeseen ottaminen määräajaksi, taloudellisista ja tuotannollista syistä irtisanotun viranhaltijan ottaminen toiseen virkasuhteeseen, 22 §:ssä tarkoitettu virkasuhteen tarjoaminen osa-aikaiselle viranhaltijalle, 24 §:ssä tarkoitettu tai muussa laissa säädetty viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen, muun työnantajan palveluksessa olevan henkilön ottaminen virkasuhteeseen lain tai sopimuksen nojalla tapahtuvan toiminnan siirtämisen yhteydessä taikka muu näihin rinnastettava hallintosäännössä määrätty peruste.”

 

Yhdenvertaisuuslain 5 § edellyttää viranomaiselta toimenpiteitä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kaustisen kunnalla on oma tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma (linkki suunnitelmaan). Päätös on tehty yhdenvertaisuuslain, tasa-arvolain ja kunnan oman suunnitelman mukaisesti. Syrjintäkieltoa yhdenvertaisuuslain 8 §:n mukaisesti on noudatettu.

 

Loppupäätelmä

 

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 6 §:n mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

 

Sivistyslautakunnan päätös perustuu siihen, ettei kelpoisia hakijoita ollut riittävästi. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia seikkoja, joiden perusteella päätöstä viran täyttämättä jätämisestä voitaisiin pitää virheellisenä, laittomana tai syrjivänä.

 

 Oikaisuvaatimuksessa esitettyihin kohtiin on annettu asianmukaiset selvitykset, ja päätös viran täyttämättä jättämisestä on tehty yhdenvertaisesti ja perustellusti. Näin ollen oikaisuvaatimus tulee hylätä.

 

Esittelijä Sivistysjohtaja Minerva Rannila

 

Esitys Sivistyslautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen annetun selvityksen perusteella.

 

Päätös Sivistyslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.
_____