RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.kase.fi:443/D10_Kaustinen/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta
Esityslista 29.10.2024/Asianro 4
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Ympäristövalvonnan taksan päivitys
YMPLTK 29.10.2024
181/02.05.00/2024
Valmistelija Ympäristötarkastaja Pia-Lena Närhi p. 040 7393 977
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 205 §:n mukaan ympäristönsuojelulain mukaisen luvan ilmoituksen tai muun asian käsittelystä ympäristönsuojeluviranomaisessa voidaan periä maksu. Vastaava säännös on myös jätelain (646/2011) 144 §:ssä, vesilain (587/2011) 18 luvun 12 §:ssä ja merenkulun ympäristönsuojelulain (1672/2009) 13 luvun 1 §:ssä.
Vuoden 2020 alusta tuli mahdolliseksi periä maksu myös maastoliikennelain (1710/1995) mukaisen luvan käsittelystä sekä 1.6.2020 alkaen myös vesiliikennelain (782/2019) mukaisen luvan käsittelystä. Maastoliikennelain ja vesiliikennelain muutosten takia tulee ympäristönsuojeluviranomaisen taksa täydentää näiltä osin.
Maa-aineslain 23 §:n mukaan maa-aineslupahakemuksen ja ottamissuunnitelman sekä maa-aineslain 4 a §:ssä tarkoitetun yhteisluvan tarkastamisesta sekä ottamistoiminnan valvonnasta aiheutuvien kustannusten perinnässä sovelletaan soveltuvin osin maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n mukaisia maksuperusteita. Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n mukaan luvanhakija ja toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnassa hyväksymässä taksassa. Lain mukaan maksu voidaan määrät perittäväksi jo ennalta. Perittävän maksun suuruuden määräytymisen keskeinen peruste on suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrä.
Nykyinen ympäristönsuojeluviranomaisen taksa on tullut voimaan 11.5.2020. Nyt valmistellussa taksan päivityksestä maksuja on tarkastettu vastamaan noussutta kustannustasoa. Pääsääntöisesti korotukset ovat 0–30 % luokkaa. Lisäksi taksoihin on tehty ajankohtaisia selvityksiä ja korjauksia, ja mukaan on lisätty uusia maksukohteita. Näistä osassa hinta oli aikaisemmin arvoitu omakustannearvion perusteella. Maksutaksan valmistelussa on tehty vertailua samankokoisten kuntien ja lähikuntien voimassa oleviin maksutaksoihin. Näiden tietojen pohjalta on taksaa täydennetty vastaamaan muiden lähialueiden kuntien taksaa ja samankokoisten kuntien keskivertotaksaa sekä tulevaisuuden tarpeita.
Kunnalle perittävän maksun on soveltuvin osin vastattava valtion maksuperustelakia, jonka mukaan perittävän maksun suuruuden tulee vastata tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää (omakustannusarvio). Käsittelymaksuun tulee lisätä asian käsittelyyn liittyvät ilmoittamis-, asianosaisten kuulemis- ja päätöksestä tiedottamiskustannukset.
Kaustisen kunnan voimassa olevan hallintosäännön (Valt 20.6.2023) 8. luvun 66 §:n mukaan maksuista ja niiden euromääristä päättää tarkemmin kunnanhallitus, joka voi siirtää toimivaltansa alaiselleen viranomaiselle.
Ympäristönsuojelun taksa ja maa-ainestaksa on käsittelyn ja käytön helpottamiseksi yhdistetty yhdeksi taksaksi.
Liite: Kaustisen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa ja maa-ainestaksa 2025.
Esittelijä Ympäristötarkastaja (2. alue) Hanna Puputti
Esitys Ympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Kaustisen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan ja maa-ainestaksan ja esittää taksan edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.
Ympäristölautakunta esittää myös, että taksa astuu voimaan 1.1.2025 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta ja samalla kumotaan kunnanvaltuuston 27.4.2020 § 8 hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan ja maa-ainestaksan.
Päätös
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |